Abonnementen mogen niet meer stilzwijgend verlengd worden

De politiek begint zich steeds meer te bemoeien met de telecommarkt, nu komt de regering met een wet die stelt dat abonnementen niet meer stilzwijgend verlengd mogen worden door providers. Vanaf 1 juli zal deze wet van kracht zijn.

Vrouwe justitia

De overheid en ook de Europese Unie proberen de laatste tijd steeds meer grip te krijgen op de telecommarkt, wat meestal voor ons als consumenten alleen maar positief uitpakt. In november zagen we al een nieuwe wet die ervoor zorgde dat de opzegtermijn voor abonnementen nog maar één maand mocht zijn en nu krijgen we het als consument nog gemakkelijker op dat gebied. Vanaf 1 juli dit jaar, aanstaande woensdag dus, zal er een wet zijn die voorkomt dat providers abonnementen stilzwijgend kunnen verlengen zonder toestemming van de klant.

Met deze wet moet het voor de consument nog makkelijker worden om over te stappen van provider of het abonnement te verlengen met een leuk nieuw toestel erbij. Dit wordt nu nog vaak vergeten door consumenten waardoor ze een stuk duurder uit zijn dan nodig is. Hoe de providers hierop zullen reageren is nog niet bekend, maar we kunnen verwachten dat ze wel iets anders bedenken om meer geld te verdienen, of dat ze in het ergste geval de toestelkortingen drastisch verlagen. Een andere mogelijkheid is natuurlijk dat ze juist het gevecht met elkaar aangaan om je als klant te behouden, waardoor het weleens een leuke tijd kan worden voor iedereen die bijna zijn abonnement kan verlengen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Jask -

    Ik ben inderdaad ook benieuwd waarom er wel regels gelden voor Telecombedrijven met het opzeggen van contracten, terwijl bijvoorbeeld de ANWB wel gerust haar gang kan gaan met het minimaal verlengen van 1 jaar van je lidmaatschap! Bij Telecom is het zo, dat wanneer je contractdatum verstreken is, je dan 1 maand opzegtermijn hebt. Bij de ANWB is dit na het verstrijken 12 maanden!! Dan wordt er wel gezegd van:,, dan had je die datum van 14 november maar in je agenda moeten zetten", maar sorry hoor…dat is niet meer van deze tijd. De ANWB stuurt heel slim de factuur pas na' de 14e november, zodat je altijd te laat bent en er dus weer 12 maanden aan vastzit! Ik hoop dat de politiek hier eens een keer wat aan gaat doen, want met de gekomen concurrentie (o.a. DITZO) moet je als consument wel de mogelijkheid hebben om over te stappen, maar zoals de ANWB het nu heeft geregeld, gaat dat niet lukken. Zo, dat ben ik kwijt!

  2. Ikke -

    Het is op dit moment zo dat sommige providers een brief mogen sturen met: wij kunnen u nogmaals een contract aanbieden voor … per maand. Dit gaat dan op …eindecontractdatum… in. Mocht u hier niet op in willen gaan laat het ons dan voor … weten.

    Dit is dus het gene wat dan niet meer mag (oftewel je blijft gewoon een opzegtermijn hebben maar je zit niet plots aan een nieuw contract vast als je je post niet leest.

  3. dree -

    kan iemand mij nou duidelijk vertellen of deze wet ook voor de ANWB geldt? want die f*ckers willen me weer 1 jaar een oor aan naaien
    want je moet je abbon. opzeggen ergens in nov ,of ik er dan aan denk of er aan herrinerd word om dat dan tedoen belachelijk gewoon!

  4. Dominick -

    Dat zou een invulling kunnen zijn, maar ik verwacht dat het gewoon zo gaat dat je een mail/breif krijgt als je opzegtermijn begint (1 maand voor aflopen contract) en daarin kan je dan aangeven of je wilt dat het abo doorloopt of niet, dus dat ze niet zomaar meer je contract mogen laten doorlopen zonder dat jij daarvan op de hoogte gesteld bent en toestemming voor gegeven hebt (wat ze dan wss zullen invullen met "als je niet wilt dat je contract doorgaat, stuur deze brief voor xx/xx/xxxx terug met daarin aangegeven dat je wilt stoppen", oid, zodat mensen die hun post niet goed lezen nog steeds de l*l zijn)

      1. Dominick -

        Nee, die kan ik helaas ook niet bedenken, maar dat neemt niet weg dat die mensen pech hebben als ze het zelf niet in de gaten houden.

  5. Jasper -

    Dus als ik het goed begrijp moet een abonnement stoppen na de overeengekomen contractperiode. Zonder dat daarvoor een opzegging nodig is? Dat wordt een lekkere puinzooi dan, ik zie het al voor me dat mensen vergeten dat hun contract afloopt en opeens niet meer kunnen bellen…
    Geen automatische verlenging met eenzelfde contracttermijn als de overeengekomen termijn vind ik redelijk, netjes zelfs. Maar een abonnement dat direct stopt zonder dat je daarom gevraagd hebt is zelfs asociaal. Ik vraag me af of ze dat wel echt bedoelen…..

  6. DerOllie -

    Vind het nog een beetje vaag…

    Mijn Tmobile abbo heeft zijn looptijd van 1 jaar gehad op 1 juli 2009, dan ben ik toch al vrij (ook al was deze regeling er niet) om een andere provider te nemen, of heb ik het mis.

    Tmobile laat het abbo wel doorlopen, maar de minimum looptijd is verlopen dus ik kan naar een andere provider stappen mocht ik dat willen, of ik kan aankloppen bij Tmobile met de vraag: een goedkoper abbo of een nieuwe (gratis) telefoon.

    Mijn vraag is wat veranderd er dan in deze situatie?

    Edit:
    Of moet Tmobile mij nu een brief sturen met de aankondiging dat mn contract afloopt en dat ik hem kan verlengen met een goedkoper abbo of nieuw mobiel? Dan is het een puur informatie verstrekkende kwestie…

    1. Danijel -

      Je kunt idd overstappen maar je hebt een opzegtermijn van drie maanden. Vanaf 1 juli mag dat dus niet meer deze constructie en kun je gelijk overstappen ipv drie maanden nog eens vast te zitten bij de oude provider.

      1. DerOllie -

        1. ook NA AFLOOP van mn contract heb ik die 3 maanden? :S Ik dacht altijd dat ik 3 maanden VOOR AFLOOP van mn contract in acht moest nemen voordat ik want anders wilde? (dus vanaf maand 9 kon ik verlengen bij een jaar contract)

        2. Dat wil ik zien dat ze dat lukt: per direct overstappen! 😉 Ben benieuwd of ik die 3 maanden dan nog 2 afschrijvingen krijg.

        (PS: ik zit prettig bij Tmobile en ben niet van plan te switchen, maar ik vind het een intrigerende regeling..)

    1. Danijel -

      Allemaal. Maar ik snap wat je bedoelt te zeggen. Contracten lopen stilzwijgend door als de consument hem niet op zegt, dat vind de regering niet kunnen en daar wordt dus nu een stokje voor gestoken 😉

      1. v-power -

        Zoals Jasper beneden ook zegt, het moet echt niet zo zijn dat ze ervoor zorgen dat na je contract je opeens onbereikbaar bent. De opzegtermijn is al verlaagd naar 1 maand, dat is al prima. Als ze bedoelen dat je na je contract geen opzegtermijn meer mag hebben, dan vind ik het veel te veel moeite voor iets wat weinig verschil maakt. Want de providers doen sowieso 10 werkdagen over nummerbehoud. Dus een nieuwe wet zodat je 2 weken eerder kan overstappen? Ik vind dat overbodig. De tijd en geld die ze daarin stoppen kunnen we veel beter gebruik in veel belangrijkere zaken.
        Óf ze moeten ophouden met enkel telecomproviders te pesten en dit moet ook gelden voor veel andere aanbieders van diensten&goederen, enkele voorbeelden waar ik mee te maken heb gehad is kabel internet dat automatisch met een jaar wordt verlengd, mijn fitness lidmaatschap ook als je 3 maanden van te voren niet opzegt ben je gewoon weer een jaar vast en zo zijn er veel meer (ANWB, ENECO, vrijwel alle verzekeringen).

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via