‘Providers mogen geen 06-nummers meer verspillen’

acmProviders moeten meer doen om de verspilling van 06-nummers tegen te gaan. Dat zegt de Autoriteit Consument en Markt. Het gebeurt volgens de ACM nog te vaak dat providers 06-nummers aan apparaten als tablets, snoepautomaten, ondergrondse afvalcontainers en alarminstallaties geven. Inmiddels is meer dan 90 procent van de beschikbare 06-nummers in gebruik.

Onderzoek ACM

De waakhond stelt vanwege deze verspilling een onderzoek in. Daarbij moeten bedrijven laten zien wat ze doen om de verspilling van 06-nummers tegen te gaan. “Het gebruik van 06-nummers voor elektronische communicatiediensten waarbij het nummer normaal gesproken niet of automatisch wordt opgeroepen, is verboden”, zo schrijft de ACM in een brief aan de aanbieders.

097-nummer

In plaats daarvan moeten de aanbieders bij dit soort apparaten gebruikmaken van een 097-nummers. Dat blijkt echter lang niet altijd te gebeuren. Volgens de Autoriteit heeft dat vooral een technische oorzaak. De 097-nummers hebben namelijk 12 in plaats van 10 cijfers. Daardoor zouden providers hun systemen moeten aanpassen. “Ze moeten investeren in complexe ict-voorzieningen om met de langere 097-nummers hun producten aan hun klanten te leveren.”

Inzage

De aanpassingen bij de providers gaan de ACM echter te traag. Daarom moeten bedrijven nu inzage geven aan alle 06-nummers die sinds 1 juni 2014 zijn uitgedeeld aan niet-telefonie apparaten. Telecomaanbieders moeten op hun beurt laten zien hoe ze klanten informeren over de toepassing van 06- en 097-nummers en hoe hun systemen zijn aangepast. Als het aantal 06-nummers inderdaad opraakt, kan een omnummeringsoperatie soelaas bieden. Deze zou wel behoorlijk duur zijn.

Contractwijzigingen

Korte tijd geleden riep ACM providers al voor een andere reden op het matje. De telecombedrijven zouden hun klanten namelijk niet goed genoeg informeren over contractwijzigingen. Daarom paste de waakhond een aantal regels aan. Zo moeten aanbieders een opt-in-systeem gaan hanteren. Dat betekent dat de klant expliciet akkoord moet gaan met de nieuwe voorwaarden. Met het oude opt-out-systeem gingen providers ervan uit dat de klant stilzwijgend akkoord was gegaan met de wijzigingen als hij geen antwoord gegeven.

Bron: Algemeen Dagblad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via