‘Telecomaanbieders moeten beter informeren over contractwijzigingen’

acmTelecomaanbieders moeten hun klanten beter gaan informeren over wijzigingen in hun contract. Dat heeft de Autoriteit Consument en Markt vandaag via een nieuwsbericht laten weten. De ACM gaat telecomaanbieders daarom strenger controleren en voert een aantal wijzigingen door in het beleid.

Minimaal een maand van tevoren

Zo heeft de ACM vastgelegd dat telecomaanbieders hun abonnees minimaal een maand van tevoren moeten informeren over een wijziging in het contract. In de vakantieperiode geldt een nog langere termijn. In de zomervakantie geldt hier een verlenging van twee weken en tijdens de kerstperiode krijg je één week langer. De Autoriteit heeft hiervoor gekozen omdat een abonnee zich bewust moet zijn van een wijziging. Daarom hoeven klanten straks niet meer het nieuwe met het oude contract te vergelijken, om een eventuele nadelige verandering te zien. Bovendien moet je je contract ook gratis kunnen beëindigen als een van de veranderingen je niet aanstaat.

Opt-in in plaats van opt-out

Ook moeten telecomaanbieders nu van opt-in in plaats van opt-out uitgaan. Volgens de Autoriteit Consument en Markt was het namelijk vaak zo dat een ingrijpende wijziging verstopt stond in een mail van de aanbieder. Als de abonnee vervolgens niet reageerde op de mail, dan ging de provider ervan uit dat de klant stilzwijgend akkoord was gegaan. Dit opt-out-systeem vervangt de ACM dus door een opt-in-systeem. Daarin geldt dat abonnees akkoord moeten geven op de wijzigingen, voordat deze doorgevoerd mogen worden.

ACM gaat optreden tegen telecomaanbieders

ACM-bestuurslid Henk Don geeft aan dat de nieuwe wetten een grote stap vooruit zijn voor het consumentenrecht. “Met de nieuwe regels in de hand verscherpt ACM het toezicht op de werkwijze van telecomaanbieders. Als dat nodig is, treden we op tegen telecomaanbieders die zich niet aan regels houden.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via