''Amazon kan vijf miljoen tablets verkopen in drie maanden''

Forrester Research verwacht dat de nieuwe tablet van webwinkel Amazon heel goed gaat verkopen. In de eerste drie maanden na de lancering gaan er zeker vijf miljoen exemplaren in andere handen over, zo verwacht het bureau.

Amazon tablets

Forrester meldt dat er twee voorwaarden zijn voor die voorspelling: de tablet moet minder dan 300 dollar kosten, en de fabrieken moeten de vraag kunnen bijbenen.

Dat laatste kan nog wel eens een probleem geven. De webwinkel heeft de productie van hardware nu niet echt als core-business. Zelfs bedrijven die daar wel in zijn gespecialiseerd, hebben het al moeilijk om aan onderdelen en productielijnen te komen in Azië, waar bijna alle hardware wordt gemaakt.

Wat de prijs betreft, is het voor Amazon juist makkelijker om onder de prijs van de iPad te duiken, omdat het voor de webwinkel een manier is om meer boeken, muziek en films te verkopen. Met de opbrengst daarvan worden de kosten voor de tablet er weer uitgehaald, en dat heeft de eveneens goedkope e-reader Kindle al bewezen voor Amazon. Die kost nu 114 dollar, maar begon ooit op 399 dollar.

Researcher Sarah Rotman Epps ziet echter, behalve de moeilijkheden rond de fabricage van de tablet, nog een moeilijkheid voor Amazon: het gegeven dat het ding op Android loopt. Dat is geen voordeel. Sterker nog, ze ziet het als een nadeel. Android Honeycomb heeft nogal wat bugs en loopt niet lekker, zoals uit al onze tabletreviews ook is gebleken.

De researcher merkt op dat, als je een Amerikaanse consument vraagt wat voor tablet hij wil hebben, slechts negen procent antwoordt ‘een Androidtablet’. Zestien procent kiest voor iOS en 46 procent wil een Windowstablet.

Amazon-concurrent Barnes & Noble, die ook een tablet heeft uitgebracht, heeft om die reden weinig nadruk gelegd op het feit dat hun Nook Color op Android loopt, maar maakt veel meer reclame met het eigen merk. Zo’n soort aanpak moet Amazon ook kiezen, vindt Forrester Research, anders onderscheidt de nieuwe Androidtablet zich alleen door de prijs van de concurrentie.

Bron: All Things D

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via