Analisten: groei mobiele telecommarkt wordt gefrustreerd door datalimieten

Met een limiet op het verbruik van mobiele data snijden de telco’s zichzelf in de vingers, blijkt uit zeer uitgebreid internationaal onderzoek van het Finse consultancybedrijf Rewheel. De klanten rennen weg.

stop

Limieten zoals de 500 mb en 1GB-maandbeperkingen bij de nieuwe iPhone-abonnementen van Vodafone en KPN, werken contraproductief voor de groei van de telecommarkt.

Desondanks hebben telco’s wereldwijd datalimieten ingevoerd in een poging om de kosten te beheersen die gepaard gaan met het zware dataverbruik van sommige klanten. Maar de analisten van Rewheel maken hier korte metten mee. De telco’s ondermijnen zo zelf de groei van de telecommarkt, vinden ze.

Rewheel heeft analyses gemaakt op basis van statistieken van de Europese Commissie, die cijfers bijhoudt van het gebruik van mobiel internet in de lidstaten van de EU. In de landen waar telco’s data-abonnementen verkopen die alleen qua snelheid gelimiteerd zijn, dus bijvoorbeeld een halve, 1 of 2 Mbit/s, zijn drie keer zoveel mobiele internetklanten als in landen waar een prijskaartje hangt aan overschrijding van een datalimiet zoals 500 mb, 1gb of 5 gb.

In landen waar telco’s het ongelimiteerde mobiele dataverbruik hebben gestopt of teruggedraaid, hield de gestage stijging van het aantal klanten van deze netwerken abrupt op, meldt Rewheel; in landen waar gebruikers nog altijd ongelimiteerd hun gang kunnen gaan, is een stijging van het aantal mobiele dataklanten te zien. Een voorbeeld is Finland, het thuisland van Rewheel, waar geen datalimieten bestaan en waar de markt dit beloonde met een stijging van 17 procent van het aantal klanten, dat blijft stijgen.

,,Klanten geven dus de voorkeur aan aanbiedingen zonder beperkingen. Logisch. Maar kunnen telco’s die service wel verkopen zonder gevolgen voor hun winstmarges? Wij weten zeker van wel”, zegt Antonios Drossos, managing partner van Rewheel.

Inmiddels ziet Rewheel overal bewegingen in de richting van snelheidsbeperkingen op het mobiele internet in plaats van datalimieten. Zelfs marktleider Verizon in Amerika wil waarschijnlijk op deze toer.

Maar in Nederland is juist een tegengestelde beweging aan de gang. De nieuwe iPhone-abonnementen van Vodafone en KPN zijn daar het duidelijkste voorbeeld van, en ook andere mobiele data-abonnementen worden aan limieten gebonden. Foute boel, als je het Rewheel vraagt: je jaagt klanten zo de deur uit.

Wat ons betreft is er nog een argument tegen limieten op het dataverkeer. De telco’s verkopen steeds snellere smartphones die tegenwoordig voortdurend online zijn. De datalimiet is met deze apparaten, die een grote populariteit kennen, in een oogwenk bereikt. In het slechtste geval betekent dat bijbetalen, bij de minder slechte regelingen gaat de snelheid bij overschrijding drastisch omlaag.

Bron: Cellular News

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Sheila -

    Mensen willen idd voor zekerheid gaan en als ik op int etc ga op mijn tel wil ik niet denken o jee mischien ga ik zo meer betalen;(

    daarom heb ik gelukkig t-mobile bellen sms'en en onbeperkt int en daar is het datalimiet en bellen Of sms'en 🙁

  2. robtje -

    helemaal met het onderzoek eens, en volgens mij maakt het de telco helemaal niet uit of ik nou 5 ig of 1 gig download. het netwerk staat er toch al …

    1. Dominick -

      Volgens mij maken ze wel geringe kosten als je het gebruikt, en is het voller voor andere gebruikers. Maar inderdaad maakt het weinig uit. Denk dat het er meer om gaat dat ze nu geld kunnen vangen als je toch over die 1GB heen gaat. Belachelijk inderdaad (da's ook de enige reden dat ik bij T-Mobile zit, het netwerk (vooral internet) blijft om te huilen)

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via