Analisten: “Nokia heeft het moeilijk, verliest terrein op alle fronten”

Nokia, de grootste telefoonfabrikant van de wereld, verliest voor de derde keer op rij terrein aan de concurrentie. Op smartphonegebied lag het Finse bedrijf al achter, nieuw is dat ook de goedkopere telefoons het minder goed doen. Dat blijkt uit de laatste kwartaalcijfers.

Nokia N8-00 piano

Nokia legt het vooral af tegen de high-end smartphones van Apple en Samsung. Er wordt verwacht dat de nieuwe Nokia-baas Stephen Elop binnenkort bekend maakt dat er per Nokia-aandeel 24 procent minder winst wordt uitgekeerd. De winst is in het vierde kwartaal van 2010 gedaald tot 19 eurocent per aandeel.

De telefoonmarkt zat in 2009 nog in het slop, toen de sterk dalende wereldeconomie een flinke domper op de groei zette. Er was daardoor minder vraag naar de laatste gadgets. Maar afgelopen jaar is de vraag weer sterk gestegen, waarbij de nieuwe smartphones van Apple (iPhone 4) en Samsung (Galaxy S) zeer populair bleken. Terwijl Apple net een recordwinst bekend heeft gemaakt, en Samsung tien miljoen Galaxy S-telefoons heeft weggezet, steekt Nokia daar mager bij af. Een analist meldt dat het uiterst moeilijk is om op de high-end markt nog potten te breken tussen het geweld van dit soort toptelefoons.

Sinds de Nokia N95 in 2006 heeft Nokia geen ‘hit’ meer gehad op de smartphonemarkt, wat veel te maken heeft met de komst van de iPhone in 2008. “De N95 was een hit. Maar sindsdien zijn ze aan het worstelen”, aldus Michael Walkley, analist van Canaccord die al eerder commentaar leverde op de vier mogelijke overlevingsopties voor Nokia op de telefoonmarkt. Walkley ziet dat ook in het lagere segment van de markt terrein wordt ingeleverd door Nokia. Dus aan alle kanten ziet Nokia marktaandeel verdwijnen naar de concurrentie.

In India, waar Nokia altijd een zeer stevige positie heeft gehad, is het marktaandeel in een paar kwartalen gehalveerd van zestig tot dertig procent. Dat wekt bij analisten zorgen over de nog altijd sterke positie van Nokia in andere low-end markten als Afrika en het Midden-Oosten. Een van de grootste concurrenten van Nokia in het lage segment is het Chinese ZTE Corp, dat zijn telefoonverkopen het afgelopen jaar zag stijgen met 34 procent. In dezelfde periode daalden de verkoopcijfers van Nokia licht.

Verwacht wordt dat Nokia wereldwijd 130 miljoen telefoons heeft verkocht in het afgelopen kwartaal. Dat is twee procent meer dan een jaar geleden, terwijl de totale telefoonmarkt is gegroeid. Wat betekent dat er marktaandeel is ingeleverd. Voornamelijk bij Apple en Samsung.

Ondanks het krimpende marktaandeel zijn de laatste modellen van Nokia wel goed ontvangen op de markt, en is er ook vraag naar. Analisten voorspellen dat daardoor de winstmarge van Nokia ietwat stijgt tot 11,3 procent, wat keurig in lijn is met het doel dat Nokia heeft gesteld: tussen 10 en 12 procent.

De N8 en de C3 lopen goed, en dat wekt weer enig vertrouwen in Nokia. Wat wel zorgelijk is, is het dreigende tekort aan onderdelen voor de productie van nieuwe telefoons. Daar zal ook Nokia mee te maken krijgen, waardoor de levering van deze nieuwe modellen vertraging kan oplopen.

Bron: Reuters

Android O

Deze acht (iOS) features missen we nog op Android lees verder

Google speelt nu ook video’s automatisch af lees verder

Toilet

Je smartphone heeft meer bacteriën dan een toiletbril lees verder

Video OnePlus 5

OnePlus zorgt voor veel commotie met deze reclamevideo lees verder

smartphone vergrendeling opties

Dit is de veiligste manier om je smartphone te vergrendelen lees verder

GLASSX

Deze vloeistof beschermt je smartphone tegen schade lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters