Analisten voorzien moeilijke markt voor BlackBerry 10

De BlackBerry X10 en straks de Q10 bezitten alle ingrediënten om succesvolle smartphones te worden. Maar: de goede technologie en het mooie design zijn slechts de eerste stappen daartoe, melden analist Ronan de Renesse en researcher Patrick Rusby van Analysys Mason.

BlackBerry Z10 hands-on</a>

Vlak na de officiële presentatie van de nieuwe smartphones en het nieuwe besturingssysteem melden Ronan en Patrick een aantal punten waaraan de nieuwe BlackBerry’s moeten voldoen om een succes op de markt te worden. En dat lijkt nog best lastig te worden voor BlackBerry.

Volgens de analisten zijn de X10 en de Q10 ontworpen voor bestaande smartphonegebruikers, niet voor nieuwe gebruikers van deze toestellen. De helft van alle nieuwe smartphonegebruikers in Europa gaat voor een prepaidmodel en de X10 en de Q10 zijn deze groep te duur. Die consumenten gaan dus niet voor een nieuwe BlackBerry.

Voorts zal de mogelijkheid voor BlackBerry om marktaandeel te winnen, sterk afhangen van het ecosysteem voor applicaties. Daar heeft de fabrikant dan ook erg veel moeite in gestoken, zodat er nu 70.000 apps beschikbaar zijn. Maar echt succes op dit gebied hangt af van de kwaliteit van de apps die mensen langdurig gebruiken. Uit marktstudies blijkt dat dit soort apps bij Android en Apple tienmaal beter scoren dan op elk ander platform.

De laatste opmerking van de marktanalisten is dat het succes van BlackBerry 10 in hoge mate afhangt van de belangstelling van bedrijven. Van oudsher richt de fabrikant zich op de zakelijke gebruiker. Het is na jaren van afkalvend marktaandeel de kunst om zowel de bedrijven als hun werknemers zover te krijgen dat ze BB opnieuw een kans geven. Wat dat betreft moet BlackBerry het opnemen tegen een sterk vergroot marktaandeel van de iPhone, waarmee bedrijven hun werknemers nu vaak uitrusten, en aan de andere kant Windows Phone, dat voor veel bedrijven makkelijk is vanwege de uitstekende integratie met de Microsoft-systemen die op kantoor worden gebruikt.

Bron: Analysys Mason

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via