Android Market krijgt opfrisbeurt, al 4,5 miljard apps gedownload

De Android Market krijgt een opfrisbeurt, zo heeft Google laten weten. De Market is aardig populair; gebruikers hebben er inmiddels 4,5 miljard apps uit gedownload.

android marketEric Chu van Google heeft op de Google I/O conferentie vandaag wat highlights van de nieuwe Market laten zien. De webversie van de downloadwinkel laat straks een dozijn nieuwe lijstjes zien van verschillende applicatiesoorten, waaronder ‘trending’ en ‘meest gedownload’. De lijstjes worden per land aangepast.

De Market zal suggesties geven voor te downloaden apps, gebaseerd op de apps die je al hebt binnengehaald. Tot nu toe waren het de gebruikers van de Market zelf die de apps keurden met sterren, nu krijgt ook het Android Team van Google hier een actievere rol in; de beste apps krijgen het predikaat ‘editor’s choice’. Zo kunnen gebruikers sneller door de dik 200.000 apps naar de beste app van hun keuze komen.

Ook op de Androidtelefoons zelf wordt de Market aangepast met veel van deze nieuwe mogelijkheden om de beste apps te ontdekken. De nieuwe Market op de telefoons komt er stukken beter uit te zien dan de huidige. Het is nog niet duidelijk wanneer de nieuwe Android Market precies wordt uitgerold.

Chu presenteerde nog wat Androidcijfers. Afgelopen jaar werd zeventig procent van alle Android-apparaten in de Verenigde Staten geactiveerd, dertig procent in andere landen. Wat de downloads van apps in de Android Market betreft, wordt veertig procent binnengehaald door Amerikanen. Dus de internationale markt is erg belangrijk voor Google.

Androidgebruikers blijken erg van spelletjes te houden en zijn erg geïnteresseerd in apps die het gebruik van hun telefoons verbeteren.

Google gaat het voor ontwikkelaars mogelijk maken om apps tot 4 gigabyte te uploaden. De app mag 50 mb groot zijn, plus twee bestanden van elk maximaal 2 Gb. Al die bestanden worden gehost door de Android Market zelf.

Wat de betaling van de apps betreft, komt er ondersteuning naar 99 landen. De in-app-billing (betalen voor aanvullende functies in een app of game zelf) is al actief, en de weinige apps die het al gebruiken, ontvangen veertien procent van de hele dagomzet in de Market. De in-app-billing levert daarmee vijfentwintig keer meer op dan andere betaalde apps. In Aziatische landen is betalen via de telefoonrekening van de telco geïntroduceerd, en dat leverde ook daar grote omzetten op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via