Android One-telefoon flopt in India

Google slaagt er maar niet in om zijn Android One-smartphone aan de man te brengen in India. Android One is een goedkope telefoonlijn die door Micromax is geproduceerd, maar nog steeds duurder blijkt te zijn dan concurrenten als Motorola en Xiaomi.

Android One-telefoon flopt in India android one 001 624x351

Het idee van Google was om de derde wereld te veroveren met goedkope Androidtelefoons. Daarop staat een vorm van Android die niet door fabrikanten mag worden aangepast. Zo kan Google garanderen dat er altijd de laatste versie van het besturingssysteem op staat.

Die gedachte is verre van slecht, maar de uitvoering was minder. De prijs van honderd dollar is gewoon te hoog voor Indiërs, zo blijkt. Bovendien is de strategie van Google om de kosten te drukken door de telefoons alleen online te verkopen, een flop gebleken: 88 procent van de smartphones in India worden in ‘gewone’ winkels aangeschaft.

Dus probeerde Google met die gewone winkels tot overeenstemming te komen, maar die gingen daar niet in mee. De marge van de Android One-telefoons is te laag om voor die winkels interessant te zijn.

Tegelijkertijd kwam Motorola met de Moto E aan, en Xiaomi bracht ook een zak vol goedkope Androidtelefoons naar het land. Omdat die onder de prijs van de Android One duiken, zijn er in het hele land nog maar 480.000 van verkocht, tegen dik een half miljoen voor de Moto E in dezelfde periode.

Bron: Neowin

OnePlus 6

We zijn verhuisd naar WANT.nl ⚠︎ lees verder

Beste budgetsmartphones uitgelicht

Dit zijn de vijf beste budgetsmartphones van september 2018 lees verder

smartphone auto

OnePlus problemen met Waze app eindelijk opgelost lees verder

Samsung J2 Core

Ook Samsung stapt op de Android Go trein en komt met eerste toestel lees verder

Volgende week is het zover: lancering Huawei Mate 20 Lite lees verder

Sony

Sony legt uit waarom je zo lang moet wachten op je Android Pie update lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters