Androidtelefoons erg vaak stuk, hoge kosten voor de telco's

Telco’s wereldwijd hebben last van een onverwachte kostenpost aan smartphones die op Android lopen. Die apparaten worden vaak teruggebracht met een defect. De kosten van reparaties zijn torenhoog: de onderzoekers schatten zo’n twee miljard dollar per jaar.

android

De cijfers zijn afkomstig van WDS, dat wereldwijd reparatieteams heeft klaarzitten om de klachten te verhelpen. De anderhalf miljard euro (of twee miljard dollar) komt dus voor een belangrijk deel bij dit bedrijf terecht. Onder de klanten van WDS bevinden zich onder meer Vodafone, Orange en het Engelse Three.

Van alle hulp- en reparatieverzoeken die WDS ontvangt, wat er zo’n 600.000 per jaar zijn, is veertien procent afkomstig van de eigenaar van een Androidtelefoon. Elf procent van de hulpverzoeken gaat over een defecte Windows Phone, zeven procent voor een iPhone en zes procent voor een BlackBerry.

WDS analyseert dat de fragmentatie van Android, dat in vele versies op vele toestellen staat, goeddeels verantwoordelijk is voor de defecten in deze toestellen. Vooral om die reden zouden Androidtelefoons veel hoger dan het gemiddelde scoren met defecten.

Toch meldt vice-president marketing van WDS Tim Deluca-Smith dat de analyses van WDS niet hebben uitgewezen dat Android op zich niet zou voldoen. In het OS zijn geen fouten aangetroffen. ”De openheid van het platform heeft het ecosysteem van Android in staat gesteld om fenomenaal te groeien, in een fenomenaal tempo, en dit succes biedt uitdagingen”, zegt hij in een verklaring.

Vooral de introductie van goedkope hardwarecomponenten zou zorgen voor defecte Androidtoestellen, plus de grote varieteit aan software-aanpassingen die fabrikanten aan Android hebben toegevoegd. Die schillen werken lang niet allemaal even vlekkeloos.

Hierdoor is Android op bijna geen enkel toestel hetzelfde. WDS adviseert dat telco’s Androidtoestellen gedegen testen voordat zij ze in hun aanbod opnemen. Op die manier wordt het risico geminimaliseerd dat ze stukgaan. Ook raadt WDS telco’s aan om het publiek beter voor te lichten over de mogeijkheden en het gebruik van een smartphone. Iets wat Vodafone Nederland inmiddels heeft gedaan.

Bron: Fierce Wireless

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Angelo -

    Android devices zijn het meest verkocht… en worden ook inderdaad vaker ter repavratie aangeboden. 9 van de 10 keer komen de klachten in de eerste weken naar voren. Deze uiteenlopende klachten zijn dan ook in de meestel gevallen te herstellen door een reset, of rom update als het toestel nog een oudere android versie heeft. De klachten zijn dan ook meestal voor goed verdwenen. Omdat het niet een bepaald merk betreft is het dus software matig. Mijn ervaring is dat de nexus varianten erg stabiel zijn, en vermoed dat de fabrikant schil, en slechte apps in de market vaak voor een instabiel systeem zorgen.

  2. ikke -

    Ik kan je vertellen dat het bullshit is want dit ligt niet aan het OS maar meer aan de mensen die kennelijk niet om kunnen gaan met een telefoon of die hun telefoon voorzien van illegale roms. Dat kan nooit goed zijn voor een tel maar mensen schijnen dat nog altijd niet te begrijpen.

    1. ndb -

      ow dus jij draait liever geen custom roms, en blijft op een verouderde versie van android steken?
      door de custom roms blijven de toestellen juist beter up-to-date maar je moet natuurlijk wel select zijn in wat je er op zet.
      Mijn HTC met custom rom is overigens tot nu toe onverwoestbaar hij heeft al meerdere vallen van 2meter+ overleeft op een stenen vloer.

  3. android underground -

    Dit berichtje is duidelijk overgeschreven door iemand zonder verstand van cijfers.

    De verhouding kapotte androids/iphones/blackberries past precies bij hun marktaandeel. Alleen windows springt er duidelijk negatief uit: die rommel van microsoft heeft een marktaandeel van ongeveer nul maar moet wel onevenredig vaak gerepareerd worden.

    1. jeroen -

      over zonder verstand gesproken: ik heb een HTC titan (WP7) en een collega van me een Samsung GSII. 3 keer raden welke telefoon vaker hangt (ondanks de "betere specs"). Mijn microsoft rommel draait zonder problemen. Wil niks anders meer.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via