App Store reden tot nog een vooronderzoek naar Apple

De Amerikaanse toezichthouder (FTC) is een vooronderzoek gestart naar de App Store van Apple. Het Amerikaanse bedrijf heeft onlangs de voorwaarden van de App Store veranderd ten nadele van onder andere Google’s advertentie systeem AdMob.

FTC

De laatste wijziging in de voorwaarden van de App Store zorgen ervoor dat AdMob van Google niet meer gebruikt kan worden in deze Store. Google reageert hierop met ernstige verwijten richting Apple, de belemmering van concurrentie door Google en andere bedrijven zou gebruikers en developers in de toekomst kunnen schaden. Op de langere termijn waarschuwt Google ervoor dat deze manier van concurrentie vervalsing kan leiden tot vermindering van technologische vooruitgang.

Het vooronderzoek dat FTC gestart is moet boven tafel krijgen of de nieuwe regels van Apple leiden tot een vermindering van concurrentie, op de snel groeiende mobiele advertentiemarkt. Apple verweert zich met het feit dat derden privacygevoelige gegevens van gebruikers in handen kunnen krijgen. Ook zouden advertentiediensten statistieken over mogelijke prototypes van Apple naar buiten hebben gebracht.

Apple heeft de voorwaarden van de App Store al eerder gewijzigd, waardoor onder andere de Flash-software van Adobe niet meer gebruikt kan worden bij de ontwikkeling van applicaties voor de iPhone of de iPad.
Al eerder berichten wij over een vooronderzoek van FTC naar Apple, die keer had het te maken met iTunes de Music Store van Apple. Het Amerikaanse bedrijf zou haar dominante marktpositie in de digitale muziek markt ernstig hebben misbruikt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via