App Store trends nader onderzocht

Naar aanleiding van het bericht van Apple dat er bijna een miljard downloads zijn geweest uit de App Store, heeft O’Reilly de App Store eens grondig onderzocht en deze gegevens gepubliceerd.

Apple is hard aan het aftellen naar de miljard downloads uit zijn App Store en onderzoeksbureau O’Reilly heeft van deze gelegenheid gebruik gemaakt om een aantal interessante gegevens over de App Store te posten. Het bureau verzamelde de afgelopen maanden gegevens over de release van nieuwe applicaties in de winkel en verwerkte deze in een aantal grafieken. Een aantal van deze grafieken zijn hieronder te bekijken, de rest kan je vinden via de bron van dit artikel. Wat interessante gegevens staan hieronder.

Het is erg opvallend hoeveel betaalde applicaties er voor de iPhone zijn, tijdens onze testperiode voor onze iPhone-review wisten we erg veel leuke gratis applicaties op te graven, maar dit is nog maar een fractie van alle applicaties die er zijn. Van de 35.000 applicaties die er in totaal in de App Store geweest zijn was maar liefst 78% betaald, wat terug te zien is in de eerste grafiek hieronder. Dit percentage is iets hoger de laatste tijd, in de laatste vier weken kwamen er zo’n 1500 applicaties per week uit waarvan 80% betaald was. De prijs van de betaalde applicaties is echter wel wat gedaald, zoals te zien in het tweede grafiekje. Eerst was de gemiddelde prijs van een betaalde top 100-applicatie meer dan $4,50, nu ligt die prijs rond de drie dollar. De grootste categorie binnen de App Store is die van de games, met entertainment als tweede. Books staat nu op de derde plaats maar groeit erg snel en is dan ook hard op weg tweede te worden. Dit is geïllustreerd in het derde grafiekje hieronder.

Het laatste waar O’Reilly het over heeft is de incubatietijd van de applicaties, de tijd tussen het moment dat de ontwikkelaar zijn app aandraagt totdat hij ook daadwerkelijk beschikbaar is. In de tijd hiertussen voert Apple een aantal tests uit, wat gemiddeld een week duurt. Deze periode was in het derde kwartaal van vorig jaar wat korter, zo’n 5 dagen gemiddeld. Opvallend is dat de incubatietijd voor de categorieën sport en weer veel korter is, rond de 2 dagen. Deze twee categorieën zijn wat minder vol, maar er lijkt geen correlatie te zijn tussen de populariteit van een categorie en de incubatietijd in diezelfde categorie. Nu is het nog wachten op soortgelijke gegevens over gedownloade applicaties.

App Store analyse betaald/gratis ratio

 

App Store gemiddelde prijs grafiek

 

App store populariteit grafiek

 

Bron: O Reilly

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?
Philips Hue

Dit zijn de vijf beste Android apps om je Philips Hue lampen te besturen lees verder

WhatsApp taggen

WhatsApp rukt op: Facebook wordt steeds minder als nieuwsbron gebruikt lees verder

WhatsApp taggen

WhatsApp laat je binnenkort elk type bestand delen lees verder

Snap Map

Stalk je vrienden met de Snapchat’s Snap Map lees verder

Pokémon Go

Zo zijn legendarische Pokémon binnenkort in Pokémon Go te vangen lees verder

Pokémon Go

Zo werken de nieuwe Gyms in Pokémon Go lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters