Onderzoek: Samsung en Apple worstelen, Huawei groeit door

Uit nieuwe gegevens van het onderzoeksbureau Kantar Worldpanel blijkt onder andere dat Huawei Samsung van de troon heeft gestoten in Italië, en dat Apple nog steeds moeite heeft in China.

Kantar Worldpanel

iPhone 7 Plus designHet bekende onderzoeksbureau Kantar Worldpanel heeft een nieuw rapport gepubliceerd over de smartphonemarkt. Het onderzoek neemt ook alle data van het derde fiscale kwartaal van dit jaar mee, waardoor we een goed beeld krijgen van de huidige situatie. Hoe goed doen merken als Samsung en Apple het eigenlijk?

iPhone 7 en iPhone 7 Plus

Het valt meteen op dat de iPhone 7 en iPhone 7 Plus een groot succes zijn in de Verenigde Staten. Wereldwijd wist Android opnieuw een stuk marktaandeel van iOS weg te snoepen, waarmee Google’s besturingssysteem nu op 90% van alle verkochte smartphones draait. In Amerika blijft Apple echter machtig. Het marktaandeel van iOS groeide daar met 5.2% in het derde kwartaal. De iPhone 7 en iPhone 7 Plus waren de best verkochte toestellen in Amerika, met de nu iets goedkopere iPhone 6s op de tweede plaats. Uit Kantar’s data blijkt dat iOS nu 34.2% van de Amerikaanse markt in handen heeft. Dat is een indrukwekkende prestatie, zeker gezien dat wereldwijd dus maar iets meer dan 10% is. Het is een van de redenen dat Apple zoveel winst kan blijven maken met zijn vlaggenschepen.

Oppo

Buiten de Verenigde Staten weten de iPhone 7 en iPhone 7 minder indruk te maken. In Duitsland daalde het marktaandeel van iOS met 2% naar 15%. In China, de grootste smartphonemarkt ter wereld, daalde het marktaandeel van iOS zelfs van 18.7% naar 14.2%. Daarmee is Apple dus in een beperkt aantal grote markten dus veel winst te maken, maar in belangrijke groeiende markten zoals India blijft het merk achter. In China groeit vooral het merk Oppo snel, het moederbedrijf van OnePlus. Ten opzichte van vorig jaar is het marktaandeel van het merk met 8.2% gegroeid. De Oppo R9 stootte de iPhone 6s zelfs van de troon als best verkopende smartphone.

Samsung

Na het Samsung Galaxy Note 7 fiasco heeft Samsung een flinke klap gekregen. Na de zeer succesvolle Galaxy S7 en Galaxy S7 Edge leek dit een topjaar voor het Koreaanse merk te gaan worden, maar daar is dankzij het terugroepen van de Note 7 verandering in gekomen. Alleen in Engeland groeide het marktaandeel van Samsung. Het bedrijf was daar verantwoordelijk voor 30.4% van alle verkochte smartphones. In Italië werd Samsung van de troon gestoten door Huawei, het ambitieuze merk dat binnen twee jaar Apple in wil halen. Huawei wist in de meeste landen een flinke groei te bewerkstelligen. Het is onduidelijk of Samsung zich kan herpakken. De smartphonefabrikant hoopt te compenseren met de Galaxy S7 en Galaxy S7 Edge. De Samsung Galaxy S8 moet ervoor gaan zorgen dat de consument het hele incident snel vergeet, maar gaat dat lukken? Je kunt meer over de statistieken lezen in het rapport.

Bron: Kantar Worldpanel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?
BlackBerry KeyOne

BlackBerry werkt aan twee nieuwe Android smartphones lees verder

Google Pixel in de toekomst met touchpad op de achterkant?

Patenten onthullen toekomst Google Pixel smartphones lees verder

OnePlus Pete Lau

OnePlus CEO reageert uitgebreid op kritiek OnePlus 5 lees verder

smartphone

Onderzoek: met een smartphone in de buurt word je dommer lees verder

Honor 9

Honor 9 komt naar Nederland: prijs, specificaties en meer lees verder

iOS 11

Publieke beta: zo kun je nu veilig alvast iOS 11 uitproberen op iPhone of iPad lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters