Android domineert: Apple heeft het zeer moeilijk in India

Uit een nieuw onderzoek blijkt dat Android maar liefst 97% van de op twee na grootste smartphonemarkt ter wereld in handen heeft. Apple vestigde na China zijn hoop op India, maar verliest ook daar rap terrein.

China

China is de grootste smartphonemarkt, dus bedrijven als Samsung en Apple doen er alles aan om de Chinese consument aan te spreken. Dat blijkt echter zeer lastig te zijn, vooral nu in de afgelopen jaren lokale Chinese bedrijven zoals Xiaomi en Oppo high-end toestellen voor zeer lage prijzen aan zijn gaan bieden. Dat heeft als resultaat dat Samsung bijvoorbeeld in een jaar tijd van de troon is gestoten als grootste smartphonefabrikant in China, om vervolgens af te zakken naar de vijfde plaats. Het is niet langer een groot risico om een goedkopere Chinese smartphone te nemen, zeker nu bijvoorbeeld Xiaomi zijn pijlen op het Westen richt. Daarom is bijvoorbeeld Apple zich gaan focussen op India, een snelgroeiende markt die na China en Amerika de grootste markt ter wereld is.

India

Helaas blijkt het erg lastig voor Apple te zijn om iPhone’s aan de man te brengen in het relatief arme land. Eerst kreeg het Amerikaanse bedrijf het aan de stok met de Indiase overheid, om vervolgens tegen het probleem aan te lopen dat de gemiddelde Indiase consument helemaal geen geld heeft voor de zeer dure smartphones. Het effect daar van zien we nu terug in een rapport van het onderzoeksbureau Strategy Analytics. Een ding is duidelijk: Google’s Android domineert in India.

Android domineert

Volgens het onderzoeksbureau zijn er tijdens het tweede kwartaal van dit jaar 30.7 miljoen smartphones verscheept in India. Daarvan zouden er maar liefst 29.8 miljoen op Google’s Android draaien, wat neer komt op 97%. In Amerika draait meer dan 80% van alle smartphones op Android. Apple heeft het dus lastig in het arme land, en verliest zelfs terrein. In dezelfde periode van vorig jaar had Apple namelijk nog 10% in handen van de Indiase markt.

Hoge prijzen

Het grootste probleem van Apple is dat hun vlaggenschepen simpelweg te duur zijn voor de gemiddelde Indiase consument. In een markt waar je voor honderd euro een prima mid-ranger kunt kopen is het lastig om de zeer hoge prijzen van de iPhone’s te verantwoorden. Apple bracht er de iPhone 6s uit, maar zonder succes. Het bedrijf verlaagde zijn prijzen in afgelopen december, maar het verwachtte resultaat bleef uit. Ook de goedkopere iPhone SE wist geen indruk te maken. Apple probeert het probleem op te lossen door gerefurbishte iPhone’s in het land aan te bieden, maar de Indiase overheid houdt die pogingen tegen.

Bron: Strategy Analytics

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Robert -

    Een iphone kost voor de gemiddelde indiaanse burger een jaar salaris. Hoe haalt apple in zijn hoofd om te bedenken dat een indiaanse burger dat voor over heeft. Het is een luxe product die niet je maag stilt. Dit is echt een kronkel in de denkwijze en altijd winst maximalisatie. Laat apple eens flink in winst klederen.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via