Gastcolumn: “Wat bezielde Apple met de iPhone X?”

Face ID. Je weet wel, de technologie die op dit moment onder een loep ter grootte van Rusland gaat worden genomen. De voornaamste verantwoordelijke voor de beruchte notch van de iPhone X, die ja. Gastcolumnist Peter wil daar wat over kwijt.

Vaarwel Touch ID

Om de één of andere reden had Apple het gevoel geen andere keuze te hebben dan afstappen van Touch ID, een technologie waar eigenlijk niks op aan te merken was. Het werkte snel, precies (zeker de 2e generatie) en natuurlijk. Sterker nog, Apple lijkt er ook niks tegen te hebben, anders hadden de MacBook Pro en de iPhone 8 (Plus) de technologie waarschijnlijk ook niet gehad. Maar toch hebben ze er voor gekozen hun nieuwe flagship, de iPhone X, een totaal ander authenticatie-systeem te geven: Face ID. Waarom had Touch ID deze rol niet kunnen vervullen? En wat gaat er in godsnaam met die notch gebeuren?

Deze gastcolumn is geschreven door Peter Bennink.

De iPhone gaat een interessante periode tegemoet. Naast het feit dat ‘ie de laatste jaren praktisch gezien niet veranderd is, en Apple steeds vaker een gebrek aan innovatie tracht te verbloemen met semi-grappige functies waar voornamelijk de gemiddelde vijf-jarige enthousiast van wordt (Animoji), lijken ze de grens tussen ‘duur, maar het is het wel waard’ en ‘damn, wie gaat dat nou betalen’ steeds verder te proberen overschrijden.

iPhone X ringtone instellen

Als consument heb ik er geen enkel probleem mee dat ze dit doen, er zijn voldoende alternatieven. Echter, als iemand die tot voor kort enkel iOS telefoons heeft gehad, al jarenlang enkel Macs gebruikt, en Apple ergens nog serieus wil nemen als technologie-bedrijf, en niet als veredeld marketing-bedrijf met een souvenirshop, vind ik het jammer hoeveel moeite ze doen om zichzelf in de meest ingewikkelde bochten te wringen.

1159 euro

De iPhone X kost in Nederland €1159. Onafhankelijk de kwaliteit van het apparaat, dat is een belachelijk bedrag voor een apparaat waar de meeste mensen niet heel veel langer dan twee jaar mee zullen doen. Als je die prijs vervolgens ook nog vergelijkt met die van de directe concurrentie, de Pixel 2 XL en de Samsung Galaxy S8, weet je het zeker: Apple stelt hier een flink gedeelte van hun publiek mee teleur.

Voor die prijs krijg je er niet eens een muuradapter bij waarmee de telefoon op volle snelheid op te laden is. Als de iPhone X een jaar eerder was uitgebracht was de prijs mogelijk nog een klein beetje gevalideerd geweest, omdat edgeless displays toen nog relatief nieuw waren. Apple is nu één van de laatste bedrijven die hun flagship van bezels ontdoet, en ze lijken niet eens helemaal zeker te weten hoe ze dat nou eigenlijk voor zich zagen.

Waar bij Android de ‘software vs hardware buttons’ discussie al jarenlang woedt (wat weer een heel ander probleem is), heeft iOS altijd een fysieke homeknop gehad. Een edgeless display levert hier twee vraagstukken op: wat gebeurt er met de homeknop, en wat gebeurt er met de vingerafdrukscanner? Ik erken dat dit een lastig probleem is. Die homeknop heeft daar altijd gezeten, en het hele besturingssysteem is gemaakt met die locatie in gedachte.

Meerdere oplossingen mogelijk

Dit probleem had op meerdere manieren opgelost kunnen worden. Ze hadden hem virtueel kunnen maken. Ze hadden hem, zoals Samsung bij de Galaxy S8 heeft gedaan, heel dun onderaan het scherm kunnen verwerken. Of ze hadden hem kunnen schrappen, en de functionaliteit op andere manieren kunnen opvangen. Uiteindelijk is Apple voor de laatste optie gegaan, en ik denk dat dat ook een goed besluit is geweest. Een goed besluit, niet het goede besluit.

Laten we het er op houden dat de meningen… verdeeld zijn.

Ik heb de Galaxy S8 in mijn handen gehad, en de homeknop onder het scherm is absoluut een prettige oplossing, die waarschijnlijk bij iOS nog beter zou werken, omdat de Galaxy S8 nu een soort dubbele homeknop heeft (beide fysiek en virtueel). Er is niks mis met de keuze die Apple heeft gemaakt, maar wel met de uitvoering. ‘De Samsung methode’ was een stuk makkelijker geweest, want Apple had op die manier het besturingssysteem grotendeels hetzelfde kunnen laten.

iPhone X

Echter zorgt deze oplossing er voor dat er weer extra hardware in de telefoon moet, dus Apple is voor de andere methode gegaan. Laten we het er op houden dat de meningen… verdeeld zijn. Het is niet per se een slecht systeem, maar het had beter gekund. Het lijkt afgeraffeld, wat Jony Ive alleen maar lijkt te bevestigen door te zeggen dat de iPhone X de komende maanden nog flink gaat veranderen. Dat klinkt alsof er een halfslachtige poging is gedaan iOS aan te passen, maar ze dat apparaat voornamelijk gewoon snel wilde uitbrengen.

Het tweede probleem

Nu het tweede probleem: de vingerafdrukscanner. Maanden geleden leken alle geruchten er op te wijzen dat Apple de eerste telefoon zou uitbrengen met een vingerafdrukscanner achter het scherm. Dit zou natuurlijk prachtig zijn; het neemt geen ruimte meer in aan de buitenkant van de telefoon, en op haast magische wijze unlock je je telefoon. Het voordeel van de vingerafdrukscanner is, als ‘ie prettig geplaatst is (het woord ‘Samsung’ komt spontaan in me op), het feit dat je de telefoon in de meeste gevallen al unlockt op het moment dat je hem in de hand neemt.

Toen bleek er sprake te zijn van problemen met die technologie, waardoor de logische assumptie was dat Apple de scanner op de achterkant van het apparaat zou plaatsen, zoals bijvoorbeeld OnePlus recent ook blijkt te hebben gedaan bij hun nieuwste apparaat. Er is niks mis met die stap: ik heb telefoons gehad met een vingerafdrukscanner aan de voorkant (iPhone 6, OnePlus 3) en aan de achterkant (Nexus 5X), en het werkt allemaal erg prettig.

De grootste vraag voor mij is voornamelijk of Face ID even gebruiksvriendelijk is.

Heeft Apple nooit Touch ID overwogen?

Maar om de één of andere reden is Apple het hier niet met me over eens. Het meest interessante nieuwtje hier over kwam bij Dan Riccio (Apple Hardware Engineering) vandaan. Hij zei in een interview dat Apple Touch ID nóóit heeft overwogen voor de iPhone X. Laat ik bij deze duidelijk maken dat ik hier precies niks van geloof. Het zou een zwaar onlogische zet zijn, gezien er eigenlijk nauwelijks nadelen aan Touch ID zitten.

Face ID iPhone X

Misschien is het omdat iPhones onder andere populair zijn vanwege de minimale veranderingen tussen generaties (wat ik hier niet eens als steek onder water bedoel), misschien is het omdat Apple de vingerafdrukscanner stiekem toch ouderwets vindt, het gevolg was in elk geval dat Apple vond dat er iets nieuws nodig was. Bring out.. Face ID.

Op dit moment valt er nog niet al te veel te zeggen over de werking van Face ID. Het lijkt prima te werken, maar dingen als zonnebrillen en andere vormen van ‘non-geleidelijke’ verandering zijn problematisch. Ook hier geldt weer dat Touch ID natuurlijk ook dit soort problemen heeft gehad, maar het voordeel aan Touch ID was dat deze complicaties intussen grotendeels opgelost waren. Bovendien is de daadwerkelijke méérwaarde van Face ID niet helemaal duidelijk.

Gebruiksvriendelijkheid

De grootste vraag voor mij is voornamelijk of het even gebruiksvriendelijk is. Waar Touch ID je telefoon unlockt op het moment dat je de homeknop indrukt, moet je voor Face ID 1. de telefoon wakker maken en 2. omhoog swipen om hem daadwerkelijk te ontgrendelen. Ik snap dat dit nodig is omdat de telefoon anders ook zou ontgrendelen als je enkel even naar je notificaties of de tijd wil kijken, maar het probleem blijft.

Tim Cook interview iPhone X prijzen

Als dit één van de dingen is waarvan Apple zegt dat ze later nog gaan worden veranderd, prima, maar op basis van geruchten en hoop een telefoon kopen is nooit een goed idee geweest. En zelfs als Apple Face ID later nog wil gaan verbeteren, één ding is zeker: die notch blijft. Dat is mogelijk nog het meest irritante aan de iPhone X. Apple probeert het te verkopen als een soort stijlvolle designkeuze, maar dat is het niet.

Het is een notch. Het is een creatief gefiguurzaagd display, niet meer. En ook hierbij geldt: ze hadden dit zo veel makkelijker kunnen oplossen. Ze hadden het scherm gewoon rechthoekig kunnen houden, en bovenaan het scherm in een dunne bezel de verschillende sensoren kunnen verwerken, zoals veel andere fabrikanten hebben gedaan. Het besturingssysteem had dan ook nog eens nauwelijks aangepast hoeven worden.

De controversiële oplossing van Apple

Of ze hadden het scherm helemaal tot bovenaan kunnen laten lopen, met een rare inkeping voor de sensoren, waarna het besturingssysteem weer zou moeten worden aangepast om in elk geval zo goed mogelijk gebruik te maken van de ruimte, en full screen filmpjes kijken slechts een fijne herinnering aan vroeger zou worden.

Apple heeft voor een derde optie gekozen: ze hebben het rare scherm gekozen, maar ze hebben de software nauwelijks aangepast. Het slechtste van twee werelden. Ze hebben zelfs niet eens de moeite genomen om de speaker grill netter in het apparaat te verwerken (zoals de Essential Phone), waardoor de notch in elk geval wat minder groot zou zijn geweest.

Ik geloof best dat de iPhone X een goed apparaat is, sterker nog, dat weet ik zeker. Maar voor €1159 wil je (en verdien je) niet ‘goed’. Apple heeft geluk dat een aanzienlijk gedeelte van hun klanten een andere telefoon kopen niet overweegt, en vaak ook niet doorheeft wat voor andere telefoons er überhaupt beschikbaar zijn. Dat zorgt er voor dat het alternatief voor mensen die een iPhone X te duur vinden vaak niet een andere flagship is, maar een iPhone 8, een apparaat dat eigenlijk al sinds 2014 bestaat, maar toen onder de naam ‘iPhone 6’ door het leven ging.

Deze gastcolumn is geschreven door Peter Bennink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Jeve Stobs -

    Wow, OMG, wat een ongelofelijk onderbuik-bullshitverhaal. En deze ‘schrijver’ rept zelfs geen woord over de allerallerallerbelangrijkste reden dat iPhonegebruikers altijd zullen kiezen voor een iPhone: het besturingssysteem. Daar kan geen enkel ander merk aan tippen. Ever. Period. Bye.

    *www.allaboutphones.nl op de blacklist zet*

    1. hansz -

      Het mooie is , dat ik helemaal geen Apple fan ben (ook niet anti) maar Android gebruiker. De misinformatie die de redactie van deze website ten toon spreid, druipt van partijdigheid. Is er blijkbaar op gericht om een bepaald merk in een kwaad daglicht te zetten en heeft niks meer met de werkelijkheid te maken.
      Adviezen over toestellen op deze site kun je het beste maar negeren want het lijkt meer op een stuk persoonlijke rancune.

  2. Ralf -

    Zwak stuk. Of je de notch nou mooi vindt of niet, het geeft herkenbaarheid zoals de homeknop dat gaf aan der eerdere iPhones en iPads.. Het onderscheidt zich daarmee van andere merken die je aan de voorkant nauwelijks herkent (zeker in een hoesje niet) en zelfs als mensen een hoesje hebben blijft het herkenbaar. Kortom, geen ‘noodgreep’ om de camera in te verwerken, maar matketingtechnisch. En zo denkt een bedrijf. Dat niemand van de medewerkers op deze site dàt doorheeft….

  3. Nico -

    Zoveel moeten neerpennen over de home knop en de notch…. Dit is overduidelijk een artikel van een anti Apple en pro Samsung persoon. En dan nog zeggen dat een iPhone 8 hetzelfde apparaat als een iphone 6 ?????? Hallo…. totale onkunde. Zoals eerder hier al vermeld, het is jammer dat deze site zo’n artikels publiceert.

  4. Michel -

    Een klasgenootje van mij heeft de S8, wat een drama die irisscanner, duurt naar verhouding echt een eeuw om te unlocken..

    Ik merk niks van de nodge, liever 2 oren en meer werkruimte dan een loze balk tussen de tijd en signaal.

    Maargoed, ieder zn ding, ik ben dik tevreden!

  5. Wellinformed -

    Leuk dat iemand een gastcolumn schrijft die nooit dit toestel heeft getest. Zeiken over de notch… Deze notch is prima en zeker esthetisch verantwoord. Ik haat zulke misinformatie van mensen die slechts meningen geven ipv gedegen info. Dat deze site het toelaat is schandalig. Je heet als site all about phones, maar hebt geen seconde de telefoon vastgehouden. De gast die je laat schrijven heeft dat ook niet. Je zou denken dat je een gast uitnodigt die er verstand van heeft.

    Ik kwam dit artikel toevallig tegen. Verder heb ik deze site nooit bezocht. Genoeg reden om deze te vermijden op basis van de onkunde en meningsjournalistiek van all about phones.

    Letterlijk het enige waar over gezeken mag worden is de prijs, vind ik. We zijn nou eenmaal Hollanders dus is het onze plicht om te zeiken over de prijs.

  6. Mike -

    Ik heb de iPhone X sinds 3 november en ik ben volledig tevreden. Het scherm is prachtig, Face ID werkt heel vlot, de nieuwe ‘gestures’ om het toestel te gebruiken wennen snel (na één à twee dagen is het alsof je nooit iets anders hebt gedaan). Het is een flink bedrag, maar het toestel is zo aangenaam in gebruik dat je heel snel het gevoel krijgt dat je je geld goed hebt besteedt.

    Ik heb in het verleden ooit één keer een Samsung-toestel gehad (de Galaxy S5) en dat was een dusdanig negatieve ervaring dat ik nooit nog enig vertrouwen in dit merk stel ( Samsung wel te verstaan, niet het besturingssyteem Android).

  7. hansz -

    Natuurlijk, er was al bijna een dag niks negatiefs over de iPhone geschreven, dus het werd weer hoog tijd. Blijkbaar doet Samsung alles goed en Apple kan geen goed meer doen. Je weet wel: Samsung die hele firmware updates overslaat op zijn flagships, altijd één van de laatsten is met beveiligings updates en zijn toestellen volgooit met bloatware die je niet mag verwijderen. Morgen weer een stuk over de Notch?

Samsung Galaxy S9

Meer details Samsung Galaxy S9 en Galaxy S9 Plus opgedoken! lees verder

Samsung klaptelefoon

Samsung W2018 gelekt: high-end klaptelefoon met specificaties Galaxy S8 lees verder

Android Oreo OnePlus 3 OnePlus 3T

Surprise: Android 8.0 Oreo is nu beschikbaar voor de OnePlus 3 en OnePlus 3T lees verder

Le Thi Xoan

Veertienjarig meisje geëlektrocuteerd door oplader iPhone 6 lees verder

iPhone 8 in hand

Vijf dingen die je meteen op je (nieuwe) smartphone moet instellen lees verder

Samsung Galaxy S9

Maakt iPhone X nu al korte metten met Samsung Galaxy S9? lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters