Apple is 'uit' bij de jeugd, volgens onderzoek onder tieners

Jongeren hoeven geen iPhone meer: het toestel wordt door hen vereenzelvigd met ouderen. Dit melden diverse marktonderzoekbureau’s. Apple lijkt de slag om de jeugd te verliezen, en daarmee op het schoolplein dezelfde weg te gaan als BlackBerry.

Apple iPhone 5

De iPhone is niet ‘cool’, melden veel jongeren. Zij willen niet dezelfde telefoon als hun moeder, de tandarts of hun leraar. Ze willen liever de laatste superphone die op de markt is gebracht. De Galaxy-serie van Samsung doet het goed onder tieners en laatstelijk is tijdens onderzoek onder Amerikaanse tieners gebleken dat de Microsoft Surface-tablet ook een behoorlijke aantrekkingskracht uitoefent op de jeugd.

Het helpt ook niet echt dat ouders hun kinderen hun oude iPhone geven als ze zelf een nieuwe nemen. Dit versterkt het beeld onder tieners dat de iPhone een ding is voor ouderen. Samsung’s Androidtelefoons zijn een stuk minder duur en ouders zijn daarom meer genegen om zo’n toestel voor hun kind te kopen.

De lancering van de iPhone 5 heeft de reputatie van de Appletelefoon meer kwaad dan goed gedaan onder de jeugd, melden de diverse marktonderzoeken. Het toestel werd weinig vernieuwend gevonden, behalve het iets grotere scherm en het geringe gewicht. Dat heeft niet geholpen om de ‘coolheid’ van het apparaat te versterken in de ogen van de jeugd.

Toch vallen de cijfers nog mee: 67 procent van de jongeren meldt dat hun volgende telefoon toch een iPhone wordt, aldus marktonderzoeksbureau Piper Jaffray. Samsung is tweede met een groeiend marktaandeel onder jongeren van 22 procent.

De cijfers hebben betrekking op de Amerikaanse markt. Hoe de iPhone het doet onder Nederlandse jongeren is de laatste tijd niet onderzocht.

Bron: Forbes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Thomas18GT -

    "Toch vallen de cijfers nog mee: 67 procent van de jongeren meldt dat hun volgende telefoon toch een iPhone wordt, aldus marktonderzoeksbureau Piper Jaffray. Samsung is tweede met een groeiend marktaandeel onder jongeren van 22 procent."

    Maar een Samsung is "hipper"? 2/3 van die jongeren willen een iPhone en maar 1/5 een Samsung, en toch is Samsung hipper?

    Die jongeren willen massaal een iPhone, alleen is een vergelijking van 670 euro tov 400 voor een S3 door hun kleine portemonnee snel gemaakt, dat is de enige reden dat die Samsungs zo goed verkopen. Probeer maar eens een S3 voor 670 euro te slijten..

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via