‘Apple ontvangt commissie over mobiele betalingen Apple Pay’

Apple Pay wordt een lucratieve business voor Apple. Banken die meedoen aan het mobiele betalingssysteem moeten een bepaald percentage van de transactie aan Apple afdragen. Apple Pay werd gisteren aangekondigd tijdens de iPhone 6-release.

Apple Pay gaat de banken geld kosten

Meerdere creditcardmaatschappijen, zoals American Express, Visa en Mastercard doen al mee met Apple Pay. Zij moeten dus geld betalen aan Apple op het moment dat een van hun klanten met een iPhone mobiel betaalt. Dit stelt Bloomberg op basis van drie bronnen.

De iPhone 6 is Apple’s eerste smartphone met NFC. Met Apple Pay kun je je bankpassen opnemen in een digitaal portfolio van al je bankpassen. Je hoeft daarna alleen nog maar je iPhone tegen een ontvanger bij de kassa aan te houden om te betalen. Apple Pay is beveiligd met de vingerafdruksensor.

De betalingsdienst is alleen in de Verenigde Staten beschikbaar. Apple belooft dat haar Pay-service zo snel mogelijk ook naar andere landen komt. De techgigant heeft al deals gesloten met bijvoorbeeld McDonalds, Starbucks en Subway. Daar kun je dus met je iPhone 6 betalen zonder je portemonnee te trekken.

Van alle happymeals, koppen koffie en broodjes die je dus koopt gaat een deel van het bedrag naar Apple. Elke bank heeft een andere deal met Apple gesloten. Het kan dus zo zijn dat Mastercard per betaling meer geld aan Apple moet overmaken dan American Express. Het percentage dat per betaling wordt afgestaan blijft onbekend. Diensten als PayPal hebben ook dit soort afspraken met banken. Klanten hoeven in ieder geval niet extra te betalen, stelt Apple.

Apple Pay kan voor een revolutie zorgen, meent Gavin Michael van investeringsbank JPMorgan. “De klant is er klaar voor en de gebruikerservaring klopt nu”, zegt hij. “Alle onderdelen voor een goed ecosysteem zijn nu aanwezig. Dit kan een ‘game changer’ worden. We zien zeker bij onze klanten dat ze er klaar voor zijn.”

Apple Pay gaat de banken geld kosten 
tags:

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    1. Quasimodo -

      " Klanten hoeven in ieder geval niet extra te betalen, stelt Apple."

      Mijn god wat een idioten. Dacht je nou echt dat de commissie niet in de prijs verwerkt wordt?

      "Apple Pay kan voor een revolutie zorgen"
      "Kan" , yep, maar aannemelijk, nope. 11% van de markt gaat geen revolutie veroorzaken. Pas als Android aanhaakt gaan we het merken.

      1. Dominick -

        Ik denk dat dat eerste wel meevalt hoor. Tenzij de bedragen erg hoog worden natuurlijk, maar voor iedere andere betaalmethode moet ook commissie afgedragen worden. Denk niet dat je er als consument iets van gaat merken.

        Voor wat betreft de revolutie: ik zie het niet bepaald direct gebeuren, maar dat mobiel betalen eraan zit te komen is wel duidelijk en dit zal zeker voor een stroomversnelling zorgen. Natuurlijk moet Android ook mee en zal er een goede standaard moeten komen, maar Apple heeft het wel voor elkaar gekregen een aantal grote partijen aan zich te binden. Ik neem aan dat die kastjes die daar geïnstalleerd worden/zijn ook wel compatibel zullen worden met een systeem dat Android gaat gebruiken, dus dat helpt zeker mee. En aangezien het een Appleproduct is denk ik dat in ieder geval een bepaalde groep consumenten het ook eerder ziet zitten.

        1. Quasimodo -

          Jij en ik als consument merken er direct misschien niets van. Maar dat de commissie ergens vandaan moet komen is een feit. Net als banken gedupeerde klanten door fraude, schadeloos stellen maar wij uiteindelijk met zijn allen de rekening betalen.
          Het wrange is dat Apple het somehow voor elkaar krijgt om een commissie af te dwingen voor elke betaling. Hun commissie zou moeten zijn dat mensen vanwege het 'betalingsgemak' een iPhone aanschaffen. Apple is doorgeefluik en volgens mij is het niet veel anders dan de bankpas die jij en ik in de portemonnee hebben.

          Apple bindt per definitie alleen partijen uit eigenbelang. Het zou zo fijn zijn als er ook een maatschappelijke betrokkenheid door zou klinken in Apple's actie. Tot op de dag van vandaag heb ik dat nog niet ontdekt. NFC werd pas interessant toen er aan verdient kon worden

          Mensen kopen geen iPhone omdat ze aan de kassa hun smartphone kunnen gebruiken. Ik weet ook niet of het echt handig is en er zijn al middelen genoeg. En een bankpas is nou eenmaal dunner dan een Smartphone. Een bepaalde groep vindt het (nu nog) bijzonder, dat is de zelfde groep die het logo belangrijker vindt dan de telefoon zelf.

          Winkeliers moeten waarschijnlijk behoorlijk investeren en zullen daar berekend mee omgaan. Pas wanneer ze er van overtuigd zijn dat het hoort bij een lange termijn visie zullen er steeds meer om gaan. Zonder Android gaat dat niet lukken. Bij appie hein aan de kassa zal maximaal slechts 1 op de 9 a 10 mensen een iPhone hebben. Het aandeel met NFC is nog 0.

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

    Contact met ons?

    • Qontent Matters
    • Czaar Peterstraat 159
    • 1018 PJ Amsterdam

    Volg ons via