'Apple Pay alleen populair bij fastfoodketens en pretparken'

Grote Amerikaanse detailhandelsketens als Wal-Mart en drogisterijketen CVS hebben zich afgekeerd van Apple Pay, het contactloze betalen met een iPhone dat Apple heeft ingevoerd in de Verenigde Staten. Maar fastfoodketens zijn er juist blij mee, omdat er supersnel mee kan worden afgerekend.

“Supersnelle betalingen voor fastfoodketens en pretparken erg handig”

Supersnelle betalingen zijn voor de McDonald’s en bedrijven met hele drukke kassa’s, zoals pretpark Disneyland, juist erg handig. Daar wordt Apple Pay verwelkomd als een manier om de klanten sneller te laten doorstromen, zodat er in dezelfde tijd meer mensen geholpen kunnen worden en dat levert ze meer geld op.

Maar supermarktketens als Wal-Mart hikken tegen de hoge kosten van het systeem aan. Apple Pay werkt – behalve met de nfc-chip in de iPhone 6 – samen met Mastercard en Visa, die twee tot drie procent van elke betaling afsnoepen. De winstmarges in de detailhandel zijn klein en de supermarkten en drogisterijen willen dat geld niet kwijt. Al eerder schreven wij dat zij bezig zijn met een alternatief contactloos betaalsysteem via de smartphone, Currentc, waarbij een qr-code op de telefoon wordt gescand. Dat gaat weliswaar langzamer en is ietwat omslachtiger, maar het gaat niet via de creditcardmaatschappijen. De zo behaalde winst kan door de deelnemende bedrijven via een korting op de prijs van hun producten aan de klant worden teruggegeven.

Het is alleen de vraag of dit het op langere termijn gaat redden, als Apple Pay toch populair wordt. Dan kunnen de detailhandelsbedrijven weinig anders dan meegaan in die ontwikkeling, omdat klanten eisen dat ze op deze makkelijke manier kunnen betalen.

Apple Pay zit bij iOS 8.1 meegeleverd
Apple Pay

“Je zult nooit iets gebruiksvriendelijkers kunnen verzinnen dan Apple Pay”, zegt Avivah Litan, een analist van marktvorser Gartner. “Maar als je het niet kunt gebruiken zul je wat anders moeten gebruiken.” Omdat Apple Pay nog lang niet alomtegenwoordig is als betaalmogelijkheid, zullen mensen dan weer teruggrijpen op hun betaalpasjes.

Voor detailhandelsbedrijven is er overigens nog een reden om Apple Pay te weren. Apple beschermt de privacy van Apple Pay-klanten. De data die via bijvoorbeeld Air Milespasjes of de AH-Bonuskaart wordt verzameld over het koopgedrag van consumenten, ontbreekt volledig bij Apple Pay. De winkeliers krijgen die niet te zien, als gevolg van de privacybescherming van Apple.

Omdat Apple Pay actief wordt geweerd door winkelketens, die hun eigen betaalsysteem bedenken, moeten klanten nog altijd een portemonnee vol geld en betaalpasjes meezeulen. Dus blijven ze uit gemak daar voornamelijk mee betalen. Apple Pay leidt er op deze wijze toe dat de wereld van betaalsystemen behoorlijk gefragmenteerd raakt.

Apple Pay is in Nederland nog niet beschikbaar.

Bron: Venturebeat, Business Insider

Xiaomi Mi A1 vs Huawei P Smart uitgelicht

Huawei schiet omhoog in Europa, Apple en Samsung incasseren klappen lees verder

Telekoopwijzer video uitgelicht

Dit zijn de beste high-endsmartphones van dit voorjaar lees verder

iOS 12 design

iOS 12 concept: ziet jouw iPhone er binnenkort zo uit? lees verder

iOS Android

Waarom de keuze tussen iOS en Android nog steeds belangrijk is lees verder

Google Assistant

Concurrentie voor Siri: Google Assistant nog dit jaar naar Nederland lees verder

iPhone crash karakter

Pas op: Indisch karakter doet elke iPhone crashen lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters