'Apple Pay alleen populair bij fastfoodketens en pretparken'

Grote Amerikaanse detailhandelsketens als Wal-Mart en drogisterijketen CVS hebben zich afgekeerd van Apple Pay, het contactloze betalen met een iPhone dat Apple heeft ingevoerd in de Verenigde Staten. Maar fastfoodketens zijn er juist blij mee, omdat er supersnel mee kan worden afgerekend.

“Supersnelle betalingen voor fastfoodketens en pretparken erg handig”

Supersnelle betalingen zijn voor de McDonald’s en bedrijven met hele drukke kassa’s, zoals pretpark Disneyland, juist erg handig. Daar wordt Apple Pay verwelkomd als een manier om de klanten sneller te laten doorstromen, zodat er in dezelfde tijd meer mensen geholpen kunnen worden en dat levert ze meer geld op.

Maar supermarktketens als Wal-Mart hikken tegen de hoge kosten van het systeem aan. Apple Pay werkt – behalve met de nfc-chip in de iPhone 6 – samen met Mastercard en Visa, die twee tot drie procent van elke betaling afsnoepen. De winstmarges in de detailhandel zijn klein en de supermarkten en drogisterijen willen dat geld niet kwijt. Al eerder schreven wij dat zij bezig zijn met een alternatief contactloos betaalsysteem via de smartphone, Currentc, waarbij een qr-code op de telefoon wordt gescand. Dat gaat weliswaar langzamer en is ietwat omslachtiger, maar het gaat niet via de creditcardmaatschappijen. De zo behaalde winst kan door de deelnemende bedrijven via een korting op de prijs van hun producten aan de klant worden teruggegeven.

Het is alleen de vraag of dit het op langere termijn gaat redden, als Apple Pay toch populair wordt. Dan kunnen de detailhandelsbedrijven weinig anders dan meegaan in die ontwikkeling, omdat klanten eisen dat ze op deze makkelijke manier kunnen betalen.

Apple Pay zit bij iOS 8.1 meegeleverd

Apple Pay

“Je zult nooit iets gebruiksvriendelijkers kunnen verzinnen dan Apple Pay”, zegt Avivah Litan, een analist van marktvorser Gartner. “Maar als je het niet kunt gebruiken zul je wat anders moeten gebruiken.” Omdat Apple Pay nog lang niet alomtegenwoordig is als betaalmogelijkheid, zullen mensen dan weer teruggrijpen op hun betaalpasjes.

Voor detailhandelsbedrijven is er overigens nog een reden om Apple Pay te weren. Apple beschermt de privacy van Apple Pay-klanten. De data die via bijvoorbeeld Air Milespasjes of de AH-Bonuskaart wordt verzameld over het koopgedrag van consumenten, ontbreekt volledig bij Apple Pay. De winkeliers krijgen die niet te zien, als gevolg van de privacybescherming van Apple.

Omdat Apple Pay actief wordt geweerd door winkelketens, die hun eigen betaalsysteem bedenken, moeten klanten nog altijd een portemonnee vol geld en betaalpasjes meezeulen. Dus blijven ze uit gemak daar voornamelijk mee betalen. Apple Pay leidt er op deze wijze toe dat de wereld van betaalsystemen behoorlijk gefragmenteerd raakt.

Apple Pay is in Nederland nog niet beschikbaar.

Bron: Venturebeat, Business Insider

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Quasimodo -

    "Omdat Apple Pay actief wordt geweerd door winkelketens, die hun eigen betaalsysteem bedenken, moeten klanten nog altijd een portemonnee vol geld en betaalpasjes meezeulen."

    Echt Bart is dat de reden?
    Je vergeet dan gemakshalve maar dat slechts 10-15% van de mensen een iPhone heeft. Bovendien is 1 betaalpasje genoeg als het om betalen gaat.
    Ik heb ook nog andere zaken in mijn portemonnee zoals identificatiebewijs en rijbewijs. Van een portemonnee komen we niet zo snel af.

    De banken moeten de koppen bij elkaar steken en een landelijke (liefst globale) oplossing bedenken voor een goede authenticatie. Dit zal niet zonder slag of stoot gaan maar ik ben blij dat Apple Pay door grote partijen geweerd wordt.

    Dan die Avivah Litan van Gartner. Wat een helderziende Als Gartner in het nieuws is dan zakt je broek af. Ze weten altijd iets te roepen óf als mosterd na de maaltijd óf alsof ze een glazen bol hebben. "Je zult nooit iets gebruiksvriendelijkers kunnen verzinnen dan Apple Pay". Zo zo…

    1. bartvuijk -

      Ik denk dat je wel gelijk hebt, hoewel het percentage iPhonebezitters in de VS wat groter zal zijn. Apple Pay is desondanks – domweg omdat het niet op andere platformen beschikbaar is – slechts één van de vele betaalsystemen die erbij komt. Veel winkeliers zitten er kennelijk niet op te wachten, maar consumenten wellicht wel, juist vanwege het gebruiksgemak. Apple maakt het mensen altijd erg makkelijk om snel van hun geld af te komen, dat is in ieder geval onomstreden 😛

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via