‘De strijd tussen Samsung en Apple is voorbij’

Volgens het onderzoeksbureau Kantar Worldpanel moeten Samsung en Apple stoppen met naar elkaar kijken, en zich zorgen gaan maken om het echte gevaar.

Apple vs. Samsung

Apple en Samsung zijn de twee grootste smartphonefabrikanten ter wereld. Dat leidt uiteraard tot een flinke rivaliteit, als niet tussen de bedrijven dan wel tussen de fanatieke fanboys. Het blijft ook een interessante discussie, want je kan de twee tegenpolen gelijk stellen aan iOS vs. Android. Toch gaat daar binnenkort verandering in komen, aldus een onderzoeksbureau genaamd Kantar Worldpanel, want volgens hen is de strijd tussen Apple en Samsung voorbij.

Uit onderzoek is gebleken dat Samsung in de eerste drie maanden van dit jaar verantwoordelijk was voor 36% van alle verkochte smartphones in Amerika, terwijl Apple bleef steken op 29%. Als je de cijfers beperkt tot enkel de vlaggenschepen van beide bedrijven, dan hebben we het over een verschil van slechts 1.4%. Dat is opmerkelijk, want normaal staat Apple’s vlaggenschepen steevast bovenaan de lijst van best verkochte smartphones. Daar komt ook nog eens bij dat Samsung Apple wereldwijd ook nog eens ingehaald heeft. 86% van de Amerikaanse Samsung gebruikers zegt bij het Koreaanse merk te willen blijven, tegenover 88% van de Amerikaanse iPhone gebruikers.

Chinese merken

Beweren dat Samsung de eeuwige strijd gewonnen heeft is voorbarig, maar uiteindelijk zal dat ook steeds minder uit gaan maken. In de grote Westerse landen mogen Apple en Samsung dan de top 10 domineren, maar in de rest van de wereld ziet de situatie er heel anders uit. In China, de grootste smartphonemarkt ter wereld, had Samsung ooit 34% van de markt in handen. Anno 2016 is dat aandeel gedaald tot slechts 9% van de markt. Bedrijven als Huawei en Xiaomi weten daarentegen explosief te groeien.

Huawei

Kantar Worldpanel voorspelt dat grote en ambitieuze Chinese merken als Huawei, Oppo en LeEco de komende jaren alleen maar populairder zullen gaan worden. Ze domineren al de grootste smartphonemarkt ter wereld, en ze willen ook Europa gaan bestormen. Of ze dat gaat lukken is een tweede ding, maar het is wel duidelijk dat Samsung en Apple het moeilijk gaan krijgen. Huawei wil nog voor 2021 groter dan Samsung en Apple zijn. Dat zijn geen loze woorden: het bedrijf huurde de ontwerpster in die iOS 7 vorm gaf om Huawei’s Emotion UI van een nieuw uiterlijk te voorzien, en doet er alles aan om te blijven innoveren.

Samsung wint

Apple en Samsung blijven worstelen met het lage gemiddelde inkomen in India, een markt waar enorm veel potentie ligt. iPhone’s zijn daar veel te duur, maar ook Samsung kan nog niet concurreren met de lage prijzen van bijvoorbeeld Huawei. Ondertussen groeit Huawei gestaag door. Volgens het onderzoeksbureau moeten Samsung en Apple stoppen met naar elkaar kijken, en zich bezig gaan houden met het echte gevaar. Aan de andere kant kun je het ook zo bekijken: Samsung heeft deze week nog een deal met Xiaomi gesloten om zowel de schermen als de camera modules van hun toekomstige toestellen te gaan leveren, en ook andere Chinese bedrijven staan in de rij. Hoe de markt er dus dan ook uit ziet over vijf jaar: Samsung is hoogstwaarschijnlijk de winnaar.

Bron: Kantar Worldpanel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via