Apple schikt zich morrend naar Europese garantiewetten

Apple heeft zich morrend geschikt naar de Europese garantiewetten, nadat een rechtszaak in Italië over de garantie van een jaar is verloren. Klanten kunnen nu zonder gezeur aanspraak maken op twee jaar wettelijke garantie.

apple careApple gaf tot dusver standaard een jaar wettelijke garantie. Wil je meer garantie, dan moet je een tamelijk duur Apple Care-garantieplan bijkopen waarmee de garantieduur wordt verlengd tot twee of drie jaar. In Italië heeft een rechter geoordeeld dat dit garantieplan onwettig is, omdat Apple standaard al twee jaar garantie dient aan te bieden.

In andere Europese landen, waaronder Nederland, gelden soortgelijke wettelijke garantietermijnen als in Nederland. De Nederlandse Consumentenbond heeft na de Italiaanse uitspraak Apple opgeroepen om zich ook in Nederland aan de wettelijke garantietermijn te houden en klanten daar ook op te wijzen. De Consumentenbond was bereid er een rechtszaak voor aan te spannen en liep zich al warm voor een klacht bij de Consumentenautoriteit.

Apple is een nieuwe rechtszaak nu voor geweest door een pagina online te zetten waarin de klanten inderdaad worden gewezen op de wettelijke garantietermijn van twee jaar. Maar het bedrijf heeft het daarbij niet gelaten. Apple is nog steeds van mening dat het Apple Care-garantieplan meer zekerheid biedt aan klanten dan de wettelijke garantie. Die geldt alleen voor fabrieksfouten die direct na levering aan het licht komen. Apple stelt dat zijn Apple Care ook fabrieksfouten dekt die veel later optreden.

Apple Care biedt bovendien telefonische ondersteuning bij problemen en dat wordt in de wettelijke garantie niet genoemd, merkt Apple op.

Apple Care voor een iPhone biedt twee jaar garantie voor 69 euro. Voor een iPad betaal je 79 euro, eveneens voor een aangevulde garantie voor twee jaar na de aankoopdatum.

Bron: Webwereld

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. bartvuijk -

    Dat is logisch, want de wet meldt dat je de garantie van twee jaar bij de verkoper van het product moet krijgen. Dus als je bij Apple zelf koopt, wordt daar voortaan hopelijk niet meer moeilijk gedaan over de garantietermijn van twee jaar als je na veertien of zestien maanden met een probleem komt aanzetten.

    En als je niet bij Apple zelf koopt, moet de winkel zijn klanten die garantie bieden.

    1. Willem -

      Maar de winkeliers hoeven bij Samsung, Nokia, HTC ook na een jaar niet zelf de garantie te verlenen, en nu moeten ze het voor apple alsnog. En de grootste groep die apple koopt gaat toch bij de gewonen winkels kopen, dus de consument is in dit geval wel gewaarborg maar de winkeliers/repaircenters/groothandels zitten nog wel met de gebakken peren. Dus Sjaakie heeft gewoon gelijk!!

      1. bartvuijk -

        Als ik je goed begrijp moeten nu de winkeliers zelf Apple Care kopen voor de producten die ze verkopen? Dat zou wel heel bizar zijn.

      2. v-power -

        Ze kopen natuurlijk geen Apple Care, maar betalen idd wel de reparatiekosten na een jaar. Dat is het ondernemingsrisico en nadeel als je Apple verkoopt.

      3. Willem -

        En jij vind dit normaal.?

        Ze proberen er gewoon onderuit te komen, andere fabrikanten doen hier toch ook niet moeilijk over.

        Als het nu slecht met ze ging.

  2. Sjaakie -

    Het zijn en blijven oplichters!! Ze geven alleen twee jaar als je het bij de apple winkel in Adam koopt of online. Bij ifactors blijft het gewoon een jaar en alle andere winkels. Daar moet de winkel als nog het tweede jaar de garantie verlenen.!!

    1. robnas -

      Psst:
      "Klanten kunnen nu zonder gezeur aanspraak maken op twee jaar wettelijke garantie."
      Het staat er toch echt letterlijk, sorry…

      1. Renee -

        Robnas.. het is voor de consumenten nu wel twee jaar, maar als je eens inzicht zou hebben in de iphone reparatie`s wat er onder garantie word goedgekeurd.. dat is maar bar weinig. Ik krijg hier een groot gedeelte van mee, en kan je zeggen dat als er een microscopisch klein stukje oxidatie aan de oplaad connecter zit, en de vochtindicator die 5mm dieper zit niet is verkleurd het toestel zonder openmaken op vocht word afgekeurd. Dit zal je bij de andere merken niet mee maken!! Dit kleine stukeje oxidatie kan bijvoorbeeld komen als je met consumtie praat, en dit kan absoluu tgeen kwaad voor het toetel. De meeste repair centers krijgen opdracht om zeveel mogelijk af te keuren. in dat wereldje gaat het echt niet zoals het hoort.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via