Apple valt in eigen mes bij patentrechtszaak: moet alle geheimen van marktonderzoek onthullen

Apple valt in zijn eigen mes tijdens de grote patentrechtszaak tegen Samsung in de Verenigde Staten. De rechter gebood Apple om al zijn geheime marktonderzoek te onthullen in de rechtszaal.

Apple iPhone 4S

Wijlen Steve Jobs, CEO van Apple, beweerde vroeger dat Apple nooit aan marktonderzoek deed: het bedrijf maakte eenvoudigweg briljante producten die als vanzelf klanten trokken. Maar dat blijkt dus flauwekul. Apple heeft wel degelijk marktonderzoek gedaan onder de kopers van de iPhone en de iPad, en wel zo uitgebreid dat het bedrijf deze zeer gevoelige informatie niet wil delen.

Maar Samsung heeft dit bij de Amerikaanse rechter geeist, en gelijk gekregen. Apple moet nu op de proppen komen met alle marktonderzoekinformatie die het bedrijf heeft verzameld, om de rechter een idee te geven of er sprake is van het kopieren van producten door de ene of de andere partij.

Apple is hier zeer bezorgd over, want het speciale recept voor het produceren van een zeer aantrekkelijke telefoon, en een zeer aantrekkelijke tablet, komt zo op straat te liggen. Zelfs bij Apple zelf weet maar een beperkt aantal mensen van het marktonderzoek.

De marktonderzoeken geven per land zeer gedetailleerd aan wat consumenten ertoe heeft gebracht om een iPad of iPhone aan te schaffen, in plaats van een Androidproduct zoals Samsung verkoopt. Er staat in welke mogelijkheden van deze apparaten de consumenten het meest gebruiken, en dat is informatie waar de concurrentie ook begerig naar zal kijken. Apple was tot voor kort marktleider op smartphonegebied en is dat op de markt van tablets nog steeds.

Bron: BGR

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via