‘Apple Watch goed voor helft van alle in 2016 verscheepte smartwatches’

De Apple Watch is een groter succes dan men verwachtte. Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van alle vorig jaar verkochte slimme horloges Apple Watches waren.

Apple Watch

Apple WatchDe Apple Watch is relatief gezien een groot succes. Relatief ja, want de smartwatchmarkt ligt nog steeds op zijn gat. Uit een onderzoek van onderzoeksbureau Canalys blijkt dat de helft van alle in 2016 verscheepte smartwatches Apple Watches waren. In het vierde kwartaal ging het zelfs om zes miljoen van de negen miljoen verkochte smartwatches. Dat is 12% meer dan wat Apple in dezelfde periode van het jaar daarvoor wist te bereiken. Het leverde Apple in die drie maanden $2.6 miljard op, 80% van de totale opbrengst binnen de smartwatchmarkt.

Samsung en Fitbit

De hoge prijs van de Apple Watch houdt de consument dus niet tegen. Afgelopen jaar werden er volgens Canalys maar liefst 11.9 miljoen exemplaren verscheept. Dat komt volgens de analisten vooral door de verlaagde prijs van de eerste generatie. Daardoor was Apple vorig jaar verantwoordelijk voor 50% van alle verkochte smartwatches. Fitbit, jet bedrijf dat onlangs Pebble overnam, staat op de tweede plek met 17%. Samsung moet het met een derde plek doen, met 15% marktaandeel.

Hoe komt dat?

Dit jaar zal die verhouding waarschijnlijk gaan veranderen. FitbitĀ komt naar verwachting met een echte smartwatch, inclusief ondersteuning voor apps van derde partijen, en Samsung zal doorgaan met het promoten van zijn nieuwe smartwatches. Dan hebben we het over de Gear S3 Classic en de Gear S3 Frontier. Toch blijft het indrukwekkend wat Apple voor elkaar gekregen heeft. Qua tablets had Apple met de iPad een grote voorsprong omdat het praktisch de tabletmarkt heeft uitgevonden. Dat is niet het geval met de Apple Watch. De Cnalys analist Jason Low zei er het volgende over: “Naast de verbeterde hardware en software van de nieuwe modellen was Apple vooral succesvol dankzij zijn gestroomlijnde marketing en lagere prijzen, waarmee het een breder publiek kon aanspreken. De lagere prijzen en de focus op fitness maakten de Watch zowel bereikbaarder als relevanter.”

Android Wear 2.0

Apple kan dit jaar echter flinke concurrentie verwachten vanuit de hoek van Android Wear. Google blaast zijn platform nieuw leven in met Android Wear 2.0, de grote update die later deze week zal worden uitgerold. Naar verwachting zullen fabrikanten de komende maanden met een flink aantal nieuwe modellen komen die optimaal gebruik maken van de verbeterde software. De vraag is echter: kunnen ze hun wearables net zo relevant als de Apple Watch maken?

Bron:Ā Canalys via 9to5Mac

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

iPhone X? Saai! ‘Apple onthult binnenkort augmented reality hardware’ lees verder

Apple Watch 3

Kuo: ‘Apple Watch 3 kan (helaas) niet standalone bellen’ lees verder

Samsung Gear Fit 2 Pro kan ook zwemmen tracken lees verder

Apple Watch 3

‘Apple Watch 3 in het vierde kwartaal te koop’ lees verder

Samsung Gear S3 Classic en Frontier

Samsung Gear Sport: tekening van nieuwe wearable verschenen lees verder

‘Zo zien de nieuwe smartwatches van Fitbit eruit’ lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters