Apps sturen leeftijd, sekse, lokatie, contacten en IMEI door naar advertentieverkopers

Apps voor de iPhone en Android sturen massaal gegevens over telefoonbezitters door naar advertentiebedrijven. Het IMEI-nummer is de meest doorgestuurde informatie, gevolgd door lokatie, leeftijd, sekse en contacten, het telefoonnummer van het toestel en de naam van de bezitter.

privacy

De Wall Street Journal wilde weten hoe apps met privacy omgaan, en huurde een techneut in die in een gecontroleerde omgeving 101 apps voor de iPhone en Android downloadde en bekeek hoe er met de gegevens van het aangemaakte gebruikersprofiel werd omgegaan. Om dat te bereiken ving hij alle communicatie die ongemerkt vanuit de apps naar de advertentiebedrijven gaat, af door uitsluitend een WiFi verbinding te gebruiken. Op die manier kon de technicus alle stiekem verstuurde data bekijken.

Het resultaat is dat de helft van de apps ongemerkt en vrijwel altijd ongevraagd allerlei gegevens uit de telefoon naar advertentiebedrijven sturen. Die zijn daar blij mee, want zo kunnen ze op het scherm van de telefoon advertenties tonen die – naar zij hopen – de interesse van de gebruiker heeft. Sommige apps sturen hun informatie door naar wel acht advertentiebedrijven. Apple en Google, de makers van de iPhone en het Android-besturingssysteem, doen niets om dit tegen te gaan, zo heeft de Wall Street Journal nagevraagd. De krant stelde vast dat iPhone-apps meer informatie doorsturen dan Android-apps, en dat gratis apps vaker info met derden delen dan betaalde.

Onder de onderzochte iPhone-apps die de meeste gegevens over de telefoongebruiker doorsturen, bevinden zich tamelijk populaire, zoals Pandora – een muziekapplicatie die sekse en leeftijd doorgeeft, plus IMEI en locatie – en Text Plus 4, een populair sms-programma dat dezelfde informatie ongevraagd deelt met derden maar daar ook nog de contactlijst in het toestel aan toevoegt.

Voor bedrijven die op de mobieltjes adverteren, is het razend interessant om dit zo gericht mogelijk te kunnen doen. Met de privacy van de telefoongebruiker houdt vrijwel geen enkel bedrijf in deze mobiele advertentiewereld rekening. Toen het Finse bedrijf Rovio er door de Wall Street Journal op werd gewezen dat ook deze maker van het populaire spelletje Angry Birds informatie afving en doorstuurde naar advertentiebedrijven, stuurde Rovio snel een pakket privacy-regels, waar de spelletjesmaker al een tijdje mee bezig was, zo was de uitleg.

Google en Apple hadden weinig commentaar op de bevindingen van de Wall Street Journal. Apple wilde niet ingaan op het beleid voor privacy van iPhone-bezitters, maar wilde wel kwijt dat het voor app-makers onmogelijk was om bijvoorbeeld de lokatie van een gebruiker te bepalen. Diverse apps doen dit toch, stelde de krant vast. Google wijst elke verantwoordelijkheid van de hand en stelt als enige regel dat app-makers bij het downloaden van hun software vertellen welke informatie er mogelijk wordt gedeeld. Wie dit niet bevalt, kan van installatie van de app afzien.

Op de website van de Wall Street Journal staat een lijst van de 101 onderzochte iPhone- en Android apps, en welke informatie zij delen met advertentiebedrijven.

Bron: The Wall Street Journal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via