Apps worden vrijwel niet meer gebruikt na drie maanden

Op een smartphone staan gemiddeld zestig apps. Zowel betaalde als gratis gedownloade programma’s. Maar ondanks het breed geadverteerde succes van de steeds uitbreidende App Stores, blijkt bijna niemand een app na negentig dagen nog te gebruiken. Of die nou betaald is, of gratis.

Apple App Store 10 miljard

En dat heeft gevolgen voor de adverteerders die in die apps hun bannertjes laten zien. Zij willen liefst alleen adverteren in apps die voortdurend onder de ogen van de telefoonbezitters verschijnen. Apps waarvan wordt aangetoond dat die na een tijdje nauwelijks meer worden gebruikt, verliezen dus advertentie-inkomsten.

Dat dit ook geldt voor de betaalde apps, is enigszins verrassend, want daar is dus een klein bedrag in geïnvesteerd en dat zou aangeven dat de koper er echt interesse in heeft en het wil gebruiken. Toch is dat niet zo.

Researchbureau Nielsen heeft hier onderzoek naar gedaan en uit de analyse blijkt dat alleen de apps waarmee je via de sociale netwerken iets kunt doen, succesvol zijn. Niet alleen de apps voor de sociale netwerken zelf worden veel gebruikt, de nummer 1 gebruikte en gedownloade app in Amerika is die van Facebook. Maar apps die op de een of andere manier een connectie maken met de sociale netwerken doen het ook goed, en blijven in gebruik. Zoals het spelletje Words with Friends.

Dat spelletje verbindt spelers met elkaar via Facebook en Twitter. De spelers kunnen hun Facebookvrienden uitnodigen of er via het spelletje een tweet uitgooien om aan te geven dat ze een spel starten.

Nielsen meldt dat dit soort spelletjes de toekomst heeft. Apps die maar één ding doen, dus niet.

Bron: Mobile Marketer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via