BelCompany: “Apple krijgt grote concurrentie op de tabletmarkt in Nederland”

Uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van BelCompany blijkt dat 2012 een belangrijk jaar gaat worden voor tablets. Apple zal veel concurrentie moeten dulden van Androidfabrikanten, met als grootste tegenstander Samsung.

Het onderzoek van TNS NIPO is onder 514 Nederlandse huishoudens gehouden. BelCompany heeft opdracht gegeven voor het onderzoek om zo meer te weten te komen over de nieuwe tabletmarkt en de daarbij horende trends. Zo blijkt uit het onderzoek dat Apple momenteel 81 procent marktaandeel heeft van de tabletmarkt in Nederland. Maar dit lijkt in 2012 sterk te gaan veranderen. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat consumenten maximaal 300 euro willen uitgeven aan een tablet, terwijl tablets nu veelal rond de 500 euro kosten. Ook geeft slechts 15 procent aan een iPad te willen, aangezien de grootste groep graag een tablet wil met een ander OS als Android of Windows.

82 procent van de mensen die nog geen tablet heeft wil wel een tablet gaan aanschaffen in de toekomst. 77 procent van de ondervraagden ziet een tablet als aanvulling op een normale computer en slechts 6 procent als een vervanging van een pc. Daarnaast blijkt dat een tablet vooral gebruik wordt om mee te internetten en om social media te volgen. Als voordeel tegenover een smartphone zeggen veel consumenten dat ze het grote scherm prettig vinden. Daarnaast de snelheid van een tablet en het bewerken van documenten.

Paul Vreeburg, directeur BelCompany: “De massa gaat kiezen voor tablets met besturingssystemen waar ze bekend mee zijn. Android en Windows zijn de grote favorieten. Er zijn nog echter niet veel tablets met Windows, dus daar zit potentie. Ook is prijs een belangrijke factor voor de massaconsument. Waar nu nog de meest verkochte tablets boven de € 300,- zijn, wil de massaconsument niet meer dan € 300,- besteden. Dit biedt grote kansen voor concurrenten van Apple en ondanks de financiële crisis wordt 2012 het jaar waarin de tabletmarkt explodeert door massa-acceptatie”.

Uit het onderzoek blijkt ook dat het merk van Samsung het meest overwogen merk is bij de aanschaf van een smartphone. De meerderheid van de Nederlandse smartphonebezitters heeft een toestel van Samsung, Apple en HTC en doorslaggevend is het type toestel bij de aanschaf en niet het merk.

BelCompany onderzoek

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via