BelCompany staakt verkoop PND's

BelCompany heeft bekend gemaakt dat het als eerste Nederlandse retailer gaat stoppen met het verkopen van navigatie. Volgens de keten zijn smartphones sterk in opkomst en worden die steeds meer uitgerust met gratis navigatie.

TomTom

BelCompany heeft in een persbericht naar buiten gebracht dat het geen PND’s meer gaat verkopen. Vanaf 19 juli zal de grootste Nederlandse telecomketen een sale houden op al haar TomTom’s en andere navigatie-apperatuur waarna ze geen nieuwe PND’s meer zullen verkopen. Als reden noemt de keten de opkomst van de smartphones. ”Belcompany is begonnen met het aanbieden van navigatieapparatuur in de verwachting dat deze met de mobiele telefoon zou integreren,” aldus een woordvoerder. ”Zo is veel kennis over de navigatiemarkt vergaard. Onze visie is nu dat navigatie op de mobiele telefoon de toekomst heeft.” Uit de cijfers van de GFK blijkt dat smartphones in Nederland ook sterk in opkomst zijn en PND’s juist steeds lastiger verkocht worden door de smartphone concurrentie.

Ook zouden smartphones extra voordelen hebben op PND’s. Zo kunnen smartphones standaard online in Nederland, zijn de kaarten up-to-date en kunnen gemakkelijk extra diensten worden aangeboden zoals verkeersinformatie en flitspalen. Ook is een bijkomend voordeel dat veel telefoons al geleverd worden met gratis navigatie van onder meer Google en Nokia. De keten gaat zich dan ook voortaan uitsluitend richten op de verkoop van smartphones in combinatie met navigatie. “Vanaf 19 juli worden de oude navigatie-apparaten tegen extra scherpe prijzen in onze winkels aangeboden. Vanaf dat moment richt BelCompany zich uitsluitend op mobiele navigatie op telefoons.”

Het Parool heeft inmiddels ook TomTom om een reactie gevraagd om deze stap van BelCompany. ”Belcompany is een grote verkoper, maar zeker niet het enige verkoopkanaal waar wij gebruik van maken,” zegt een woordvoerder. Hij is niet bang dat anderen de stap zullen volgen. Daarnaast benadrukt de woordvoerder van TomTom dat telefoons geen volwaardige navigatie met zich mee brengen zoals een TomTom dat wel doet waardoor de beleving heel anders zou zijn. ”Mobiele telefoons worden ten onrechte neergezet als een alternatief voor navigatieapparaten,” zegt hij. Als je dagelijks navigatie nodig hebt voor woon-werkverkeer, koop je toch een los apparaat. De gebruikservaring is beter.”

De CEO van BelCompany, Paul Vreeburg, laat in een reactie hierop weten: “Dat TomTom het in een reactie op de stap van BelCompany heeft over ‘een mindere gebruikservaring’ begrijp ik niet. Daar preken ze toch wel erg voor eigen parochie. TomTom biedt zelf ook navigatiesoftware aan voor de iPhone, dus zo veel mis kan er niet zijn met smartphones.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via