Belgische overheid maakt strenge wetten voor SMS-diensten

Belgische overheid gaat sms-diensten en betaalnummers aan banden leggen. Bedrijven die ze aanbieden moeten zich voortaan houden aan tien nieuwe strikte regels. Ze zijn verplicht om een helpdesk te hebben en mogen pas abonnementen afsluiten als de consument een bevestigingsbericht heeft verstuurd.

kaart belgie

De Telecom-minister heeft bekendgemaakt dat de tien regels uiterlijk eind november zullen ingaan. De regels zijn ontworpen om de vele klachten die jaarlijks binnenkomen van consumenten die zich opgelicht voelen te verminderen. De klachten hebben ongeveer dezelfde strekking als klachten die bij de Nederlandse telecomautoriteiten binnenkomen.

Uit de tien nieuwe regels springen de volgende er echt uit:

  • De bedrijven die de diensten aanbieden moeten tegenwoordig over een helpdesk beschikken die bereikbaar is over een vast nummer, deze helpdesk mag een wachttijd hebben van maximaal een minuut.
  • Er gaat een maximumtarief gelden van 2 euro voor ringtones en weerberichten.
  • De klant kan zijn abonnement te allen tijde stopzetten door “Stop” te sms’en naar het nummer van de dienst.
  • Consumenten die een abonnement aangaan moeten daar eerst een expliciet bevestigingsbericht voor terugsturen naar de aanbieder.

Volgens de Belgische minister zijn deze maatregelen hard nodig, omdat het de betreffende sector maar niet lukt om zelf de misstanden binnen hun organisaties op te lossen. Voorbeelden hiervan zijn dat consumenten een duur abonnement aangaan zonder dat ze hiervan vooraf op de hoogte zijn gesteld, of dat het opzeggen van een abonnement bijna onmogelijk is. Als Europa de tien nieuwe regels voor sms-abonnementen goedkeurt zullen ze dit jaar nog in gebruik genomen worden in België.

Bron: Tweakers.net

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. 9911 sms -

    Geachte
    ik had een probleem met ongewenste sms berichten, ik heb dit nooit aangevraagd. Maar dagelijks kreeg ik betaalden sms berichten van 9911, ik heb meermaals gevraagd van dit te stoppen via 8670 sms stop. Ik kreeg telkens de melding abbonnement is stop gezet; maar toch bleven de betalende berichten toekomen.
    Ik heb dit kunnen stop zetten via proximus; maar nu heb ik mijn rekening gekregen en moet ik ongewenst 46,45€ betallen. Is hier een optie van dit bedrag terug betaald te krijgen?
    mvg veerle

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via