‘Beste klantervaring bij KPN en T-Mobile’

Klanten van KPN en T-Mobile zijn het meest tevreden met het netwerk van hun provider. Hiervoor voerde onderzoeksbureau Omnitele een onderzoek uit onder klanten van KPN, T-Mobile, Vodafone en Tele2.

Beste klantervaring

Uit dit onderzoek worden een aantal dingen duidelijk. Qua kwaliteit van het netwerk ontlopen KPN en T-Mobile elkaar niet veel. Hoewel Vodafone en Tele2 iets minder presteren, is het zeker ook niet slecht te noemen. Zo hebben alle vier de netwerken nagenoeg landelijke dekking van 4G.

KPN zit wat dit betreft het hoogst, met 99,8%, gevolgd door Vodafone met 99,4%, T-Mobile met 99,2% en Tele2 met 98,7%. Dit onderstreept nog maar eens dat de kwaliteit van 4G-netwerken in Nederland ten opzichte van andere landen van een zeer hoog niveau is.

Kwaliteit van bellen

De kwaliteit van het bellen is bij T-Mobile en KPN ook het beste. Qua internetsnelheid is het netwerk van KPN de snelste. Een YouTube-filmpje is daar het snelste gebufferd, in 2,8 seconde. T-Mobile, Vodafone en Tele2 laden zo’n filmpje allemaal in ruim drie seconden.

Omnitele voerde het onderzoek uit in februari. Daarin testte het meerdere categorieën die met smartphone-ervaring te maken hebben: spraak, internetten, Twitter, Facebook en YouTube. Elk netwerk is tegelijkertijd gemeten op dezelfde locaties. Daarvoor werd identieke meetapparatuur gebruikt. Rijdende testen zijn uitgevoerd op locaties waar mensen hun telefoon ook daadwerkelijk gebruiken.

Geen duidelijke winnaar beste klantervaring

Volgens Omnitele is er geen duidelijk winnaar qua provider met het beste netwerk. KPN en T-Mobile scoren iets beter, maar Vodafone loopt daar niet zo ver achter. De kwaliteit van het internet van Tele2 zorgt er voor dat deze provider iets minder goed scoort. Maar zo gek is dat niet, aangezien deze provider het nieuwste netwerk heeft. Daar is nog ruimte voor verbetering.

Wil je meer over het onderzoek te weten komen? Op de website van Omnitele is meer informatie te vinden, waaronder grafieken en tabellen.

Update 11:50 uur

Vodafone laat weten dat het de komende tijd meer inzet op de verbetering van binnenshuis bereik. Volgens de provider kan het daar het verschil maken, omdat de onderlinge verschillen buitenshuis erg klein zijn. “Omnitele stelt dat de mobiele netwerken allemaal goed presteren. Qua buitenervaring horen de Nederlandse mobiele netwerken inderdaad wereldwijd tot de top en de onderlinge verschillen zijn erg klein”, aldus een woordvoerder tegen All About Phones.

“Onderzoek naar de ‘outdoor’ prestaties van de mobiele netwerken zijn wat ons betreft daarom minder relevant. Zoals we ook afgelopen dinsdag hebben aangegeven ligt de ruimte tot verbetering wat Vodafone betreft voornamelijk binnenshuis, zeker met de verhoogde aandacht voor duurzaam bouwen waardoor binnendringen met een mobiel signaal steeds lastiger wordt.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via