BlackBerry: “De consumentenmarkt behoeft geen veiligheid”

Tijdens een interview met BlackBerry heeft de fabrikant een aantal opvallende uitspraken gedaan tegenover All About Phones. Naast het feit dat het Canadese bedrijf zich nog steeds voornamelijk op de Business to Business markt richt, gaf zij ook aan dat ze geen toegevoegde waarde ziet in het beveiligen van consumenten BlackBerry’s.

Steve Heath

Op het Mobile World Congress had All About Phones een interview met Steve Heath van BlackBerry, waarin een aantal opvallende dingen naar boven zijn gekomen. Tijdens de interview sessie geeft Heath aan dat BlackBerry verheugd is dat ze bij toeval de consumentenmarkt hebben aangeboord, maar dat het geen doelmarkt voor ze is. De primaire markt is en zal, voorlopig, de business to business markt blijven. Innovaties zullen dan ook daar plaats vinden, waarna de consumentenmarkt ervan zal kunnen genieten. Een goed voorbeeld daarvan is App World. De applicaties die daarop te vinden zijn bevatten om te beginnen de core-applicaties die nodig zijn op de corporate markt en de andere applicaties worden met die focus erin gezet.

Aan andere dingen konden we ook goed merken dat de consumentenmarkt onderbelicht is. Er lijkt weinig nagedacht te zijn over het inzetten van diensten die het bedrijf groot maakt in de corporate wereld; remote wipe, remote lock en andere veiligheidsaanpassingen. Als we hiernaar vragen krijgen we een ontluisterend antwoord, het zou voor consumenten voldoende moeten zijn dat ze hun toestel met een wachtwoord kunnen beveiligen. Dat andere softwaremakers, waaronder Microsoft en Apple, deze mogelijkheden wel in hun software voor consumenten hebben ingebouwd lijkt het Canadese bedrijf niet op andere gedachten te brengen. Ze vragen zich zelfs hardop af of consumenten dit wel willen.

Deze antwoorden staan in schil contrast met de doelen die BlackBerry zich gesteld heeft in Nederland. Ze gaan er vanuit dat hun complete pakket, BlackBerry in samenspan met BlackBerry Enterprise Server en het net gelanceerde BlackBerry Enterprise Server Express, voldoende kracht heeft om te groeien in Nederland. De express software is gratis te downloaden, waarmee zij denken dat ze het MKB-segment kunnen aanboren. Deze software bevat wel de genoemde drie veiligheidskenmerken, samen met nog een 35 andere policies.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    1. Danijel -

      Weinig tot geen. RIM right zich nog steeds op de zakelijke markt en de consumentenmarkt is slechts een bijzaak. Das het moraal van het verhaal 😉

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via