BlackBerry-manager schrijft brief naar het management met weinig resultaat

Een hoog geplaatste manager heeft een open brief geschreven naar het management van RIM. Als reactie op de brief laat RIM in een inspiratieloze reactie weten dat het bedrijf in een overgangsfase zit en niet zijn strategie gaat aanpassen.

Het begon allemaal toen de website The BGR een brief binnen kreeg van een hoog geplaatste manager binnen RIM. De website heeft de bron meerdere malen geverifieerd en zet haar eigen reputatie erop dat het inderdaad om een persoon gaat die binnen RIM Vice President is voor een nog nader te benoemen afdeling.

De medewerker van RIM betoogt in zijn brief dat het bedrijf niet op de huidige koers door kan blijven gaan en dat nieuwe ontwikkelingen veel te langzaam gaan. Als voorbeeld geeft hij aan dat RIM erop gericht is om haar grote partners, netwerken en groot zakelijk gebruikers, te bekoren in plaats van de eindgebruiker, de consument. Daarnaast worden medewerkers niet afgerekend op hun prestaties, iets dat een doorn in het oog zou zijn van veel andere medewerkers die wel hun best doen. Als voorbeeld wordt aangehaald dat de software schrijver van de Storm 2-smartphone nog steeds werkzaam is bij RIM en in een hogere positie zit, ondanks dat zijn team het flink verknald heeft met de Storm 2 aangezien die geplaagd was door slechte software.

Ook het management van RIM moet volgens de medewerker op de schop. Allereerst moeten de twee CEO’s afstappen van hun functie en een bepaalde divisie binnen RIM gaan leiden. Daarnaast moet er een enkele CEO voor terug komen met een duidelijke visie en strategie; iets waar sommige aandeelhouders van RIM ook al naar sturen. Tot slot moet de software divisie van RIM flink op de schop aangezien het bedrijf volgens de medewerker kant nog wall raakt met haar ontwikkelingen en doelstellingen. Er moet iemand met veel ervaring aan het roer komen van deze divisie en meer medewerkers met verstand van zaken zouden aangetrokken moeten worden aangezien de strijd zich steeds meer verplaatst naar software in plaats van alleen hardware.

RIM kan klaarblijkelijk slecht kritiek incasseren want waar andere bedrijven zulke brieven veelal ongemoeid laten met een officiële reactie, heeft RIM via haar blog toch gemeend te moeten reageren op de brief. In een weinig zeggende reactie laat RIM weten dat het niet de authenticiteit van de medewerker kan onderschrijven maar desondanks toch graag wil reageren. Volgens de producent zitten de momenteel in een overgans fase die nog eventjes zal duren. De producent is dan ook niet van plan om haar koers te gaan aanpassen en de opmerkingen mee te nemen. Volgens RIM moeten dit soort dingen intern aangegeven worden bij de leidinggevende van diens medewerker.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via