Waarom ook Apple niet de smartwatch om elke pols krijgt

De Apple Watch Edition verlaat het toneel, een ontwikkeling die tekenend is voor een markt waarvan het bestaansrecht nog steeds niet echt bewezen is.

Essentiële verschillen

Met de introductie van de eerste capabele smartwatches leek het erop dat het gedaan was met de macht van luxe Zwitserse horlogemerken. Techgiganten roken hun kans schoon en probeerden de luxe horlogemarkt te bestormen met hun eigen producten, zonder al te veel succes.

Apple

Het uitbrengen van op grote schaal geproduceerde smartwatches die je om de zoveel jaar zult moeten verwisselen met een nieuw exemplaar gaat tegen alles in wat de luxe horlogemarkt juist zo speciaal maakt. Met een duur horloge haal je namelijk met de hand gemaakt vakmanschap in huis, waar je nog tientallen jaren mee vooruit kunt.

Apple betreed het toneel

Steeds meer techgiganten liepen de afgelopen jaren tegen dat probleem op, om zich vervolgens dan maar op de fitness wearable markt te storten. Daar zijn de verkooppunten van een smartwatch wel de onderscheidende factor: functionaliteit en specificaties. Apple leek die trend met de introductie van de Apple Watch Edition te kunnen doorbreken.

Het goedkoopste model van het 18-karaats gouden slimme horloge kostte maar liefst $10,000, terwijl je $17,000 neer moest leggen voor het meest luxe model. Met de strak ogende smartwatch leek Apple het de gevestigde orde moeilijk te gaan maken, mede dankzij celebrities zoals Beyoncé die maar al te graag met de gadget pronken.

Een luxe horloge is een statement

Daarmee heb je meteen de reden te pakken dat ook Apple heeft gefaald om die moeilijke markt te betreden: ook de Apple Watch Edition is en blijft een gadget. De grootste luxe horlogemerken hebben honderden jaren kunnen overleven dankzij een bepaald soort publiek. Als je bereid bent $15,000 voor een horloge te betalen dan geef je niet om innovatie, al helemaal niet als de houdbaarheidsdatum daarvan vooral een beperkende factor is. Met een peperduur horloge koop je geen gadget, maar een statement, een ambachtelijk sieraad dat op een oude traditie voortborduurt qua ontwerp en status.

Apple Watch Edition

Apple Watch Edition

Dat is vorig jaar pijnlijk duidelijk geworden. De Apple Watch Edition is nergens meer op de website van Apple te vinden, stilletjes verdwenen te midden van het marketinggeweld van de iPhone 7 en iPhone 7 Plus. Het luxe horloge is nu vervangen door een Apple Watch van keramiek die tien keer zo goedkoop is als het goedkoopste model van de Apple Watch Edition. Daarmee lijkt Apple’s aanval op de luxe horlogemarkt ten einde te zijn gekomen.

Fitness is de oplossing

De oplossing van Apple toont aan dat niet alles wat het bedrijf aan raakt in goud verandert. Met de nieuwe Apple Watch serie focust de techgigant zich op fitness, een markt waar smartwatches wel een plek hebben. Bijna alle punten waarop de nieuwe Apple Watch zich van de eerste serie onderscheidt hebben met fitness te maken.

De waterdichtheid wordt geïllustreerd aan de hand van een professionele zwemmer, GPS zorgt er voor dat je kunt hardlopen zonder een iPhone en met de speciale Nike editie van de Apple Watch Series 2 gaat Apple de strijd aan met de grote namen binnen de fitnessmarkt.

Negatief effect

Al met al hebben deze ontwikkelingen helaas hoogstwaarschijnlijk een negatief effect op de luxe smartwatchmarkt. Consumenten die een luxe horloge met slimme extraatjes willen aanschaffen hebben al weinig keuze tussen alle sportieve modellen, en dat contrast zal de komende tijd alleen maar erger worden. Waarom zou je immers een markt proberen te veroveren waarin een gigant als Apple binnen anderhalf jaar moest opgeven?

Redelijke middenweg

Gelukkig is er nog een middenweg, de redelijk geprijsde smartwatches zoals de Moto 360 en de Huawei Watch, waar het bestaansrecht van dergelijke modellen makkelijker te verdedigen is. Ook daar is de keuze echter vrij beperkt. Waarom zou je als techbedrijf immers een onzekere markt betreden die zichzelf nog moet bewijzen, als je ook kunt scoren met een goedkopere fitnesstracker?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Michel -

    Men moet het niet te snel opgeven als het om smartwatches gaat. Het is een ontwikkeling waar steeds meer mensen als een hulpmiddel gaan zien. Hoe makkelijk Is het niet om je Smartphone in je broekriem of tas te houden en de notificaties of informatie via de smartwatch af te lezen. Ten slotte zou de smartwatch met NFC een goede kans maken als een eenvoudige betaalmiddel aan je pols. Gelukkig zijn er nog smartwatch fabrikanten welke het nut er wel van inzien en ook in 2016 en 2017 met nieuwe smartwatches komen zoals Samsung en Huawei.

Samsung Gear Fit 2 Pro kan ook zwemmen tracken lees verder

‘Apple Watch 3 in het vierde kwartaal te koop’ lees verder

Samsung Gear S3 Classic en Frontier

Samsung Gear Sport: tekening van nieuwe wearable verschenen lees verder

‘Zo zien de nieuwe smartwatches van Fitbit eruit’ lees verder

Apple Watch Pride Edition

Gedeelte opbrengst Apple Watch Pride Edition bandje gaat naar LGBTQ groepen lees verder

Snapchat Spectacles 2

Snapchat Spectacles 2 legt focus op augmented reality lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters