Waarom alle Chinese smartphones er grofweg hetzelfde uitzien

SHENZHEN – Het was me natuurlijk al eerder opgevallen, maar tijdens mij tripje naar Shenzhen werd ik nog maar weer eens met mijn neus op de feiten gedrukt. De meeste Chinese smartphones hebben een vergelijkbaar ontwerp. Maar waarom eigenlijk?

Vier categorieën

Voordat ik in het hoe en waarom duik, eerst maar eens even een korte blik op het ontwerp van de Chinese smartphone. Daarin zijn naar mijn mening vier stromingen te ontdekken: de goedkope plastic body, de anonieme aluminium body, de glazen sandwich body en de iPhonekloon. En dan nog een buitenbeentje: de over-the-top body. Die laatste categorie zie je niet vaak, maar bestaat wel degelijk. Dat zijn toestellen als de Doogee Titans 2 en de hieronder afgebeelde Lenovo-telefoon die ik in Shenzhen tegenkwam. Het zijn vaak erg goedkope toestellen die met veel kitsch proberen te verhullen dat ze zo goedkoop zijn.

Maar goed, door naar de vier hoofdcategorieën die een stuk beter vertegenwoordigd zijn. De goedkope plastic body hangt vaak aan toestellen die – hoe kan het ook anders – goedkoop zijn en zich puur richten op specificaties. De afwerking is vaak wat rommelig, maar de body voelt stevig genoeg aan en doet zijn ding. Een typische low-endtelefoon dus, maar dan met iets minder focus op een ‘eigen’ ontwerp. De anonieme aluminium body zie je steeds meer, in alle marktsegmenten. Een typische telefoon met deze behuizing is de Honor 7, waarover Sebastien in zijn review zei: “Hoewel het aluminium ontwerp de Honor 7 een heel premium uitstraling geeft, ziet hij er toch wat gewoontjes uit.” En daarmee slaat hij de spijker op z’n kop. Ook Chinese high-endtelefoons, zoals de Vivo Xplay 5, werken met dit ontwerp. De glazen sandwich body heeft een glazen (of nep-glazen) voor- en achterkant met daar tussen vaak een aluminium rand. In Nederland bijvoorbeeld te vinden in de Huawei Shot X. Tot slot hebben we de iPhonekloon, die spreekt natuurlijk voor zich. Het is een afgeleide van de anonieme aluminium body waarbij de fabrikant iets teveel naar de iPhone gekeken heeft om het toestel uit de anonimiteit te halen. Dat lukt goed, maar je kunt je natuurlijk afvragen of je niet beter een anoniem toestel kunt hebben dan een iPhonekloon. Hieronder voorbeelden van de vier categorieën die ik in Shenzhen tegenkwam.

HTC 10
De HTC 10

Maar geldt dat niet voor alle smartphones? Zul je misschien denken. In grote lijnen natuurlijk wel. Ook binnen de westerse smartphones kun je eenvoudig deze categorieën aanwijzen. Niet zo gek ook, want het is nou eenmaal erg lastig om een zo groot mogelijk scherm in een zo klein mogelijke body te stoppen én onderscheidend te zijn. Om dat te bereiken moet er veel aandacht in de details gaan zitten en daar zijn flinke R&D-budgetten voor nodig. Hetzelfde geldt voor de afwerking: een goede afwerking kan een design maken of breken. De HTC 10 bijvoorbeeld is in de basis gewoon een anonieme aluminium body, maar HTC’s aandacht voor details en afwerking geven dit toestel toch een eigen identiteit en een super solide en premium uitstraling. Dat is iets dat de Chinezen vaak nog missen. Daarin bestaan trouwens wel wat uitzonderingen; de Xiaomi Mi 5 en Meizu 6 Pro, bijvoorbeeld. Die zijn qua afwerking en oog voor detail zo ongeveer op het niveau van een westers vlaggenschip.

Marges, R&D-budget en prijs-kwaliteitverhouding

Dat heeft alles te maken met het competitieve karakter van de Chinese markt. De concurrentie is moordend en de prijs-kwaliteitverhouding is leidend. Om een goede prijs-kwaliteitverhouding te bereiken moeten de marges omlaag en dus houdt je weinig R&D-budget over om in een mooi en onderscheidend ontwerp te steken. En door de hoge concurrentie kunnen veel fabrikanten er niet vanuit gaan dat ze veel volume draaien van een bepaald model. Gewoon maar een plaatje aluminium of glas in je ontwerp stoppen is dan een veel kostenefficiëntere manier om het ontwerp ‘premium’ te krijgen. Een groot ontwerpteam zetten op allerlei details kost namelijk veel geld en als je geen miljoenen exemplaren van een model verkoopt zijn die kosten per toestel relatief groot.

Concurrentie is moordend en prijs-kwaliteitverhouding is leidend

Bovendien willen Chinese consumenten die het zich kunnen veroorloven om te betalen voor ontwerp liever een westers toestel hebben. Er valt dus relatief weinig te halen met duurdere Chinese smartphones waarbij veel aandacht besteed is aan het ontwerp. In China wordt het kopiëren van andermans ontwerp ook niet per se gezien als iets slechts. Beter goed gejat dan slecht bedacht gaat hier dus ook op designgebied op en die filosofie kan heel wat geld besparen.

Een mooie illustratie van dit alles is misschien het verschil tussen de eerder genoemde Honor 7 en de Huawei Mate S. De Honor 7 is ontworpen door Honor, de kostenefficiëntere tak van Huawei die zich meer richt op goede specs tegen een lage prijs. De Mate S is ontworpen door Huawei zelf, dat zich steeds meer richt op premium ontwerp. Hoewel de twee toestellen er in de basis nogal hetzelfde uitzien en vallen in de categorie van de anonieme aluminium body, heeft de Mate S een veel betere afwerking waardoor hij een stuk hoogwaardiger aanvoelt. Daar betaal je ook voor, maar voor een grote groep westerse klanten zal dat de moeite waard zijn.

Toekomstige ontwikkelingen

Dat geeft ook meteen aan waar de toekomst van Chinese smartphones qua design waarschijnlijk zal liggen. Producenten die zich puur op de Chinese markt of het low-endsegment richten zullen in ieder geval op de korte en middellange termijn niet veel meer gaan investeren in ontwerp. De designtrends zullen ze blijven volgen en het ontwerp zal dus evolueren, maar originaliteit en aandacht voor details en afwerking zie ik niet snel komen.

De P9 is een knap staaltje design, met prijzen die bijna in lijn liggen met die van westerse merken

Voor fabrikanten die zich ook op de hogere segmenten van de westerse markt (gaan) richten is dat anders. Ik denk dat de ontwikkeling van Huawei op dat gebied door veel fabrikanten gevolgd zal worden. Huawei begon als een fabrikant met bijzonder goedkope toestellen die weinig aandacht besteedde aan ontwerp, maar is langzamerhand uitgegroeid tot een van de voorlopers op het gebied van smartphoneontwerp. De P9 is bijvoorbeeld een knap staaltje design met een sublieme afwerking, maar de prijzen van Huawei-smartphones liggen inmiddels bijna in lijn met die van westerse merken. Xiaomi maakt op het moment een vergelijkbare ontwikkeling door en Meizu is goed bezig. Na verloop van tijd zullen er zeker andere merken zijn die dat ook gaan doen, of in ieder geval proberen.

Huawei P9
De Huawei P9

Bron header afbeelding: Engadget

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

HTC U11 Plus

Pas maar op Apple: gelekte renders tonen onaangekondigde HTC U11 Plus lees verder

HMD Global Nokia 7

Maak kennis met de zojuist aangekondigde Nokia 7 lees verder

iPhone X Nederland

iPhone X: eerste exemplaren onderweg naar Nederland lees verder

Apple Pay ING

Exclusief: ‘Apple Pay komt binnenkort naar Nederland, ING als lanceringspartner’ lees verder

ZTE AXON M opvouwbare smartphone

ZTE Axon M onthuld: Android smartphone met twee schermen lees verder

iPhone X Face ID

Wat is er toch aan de hand met de productie van de iPhone X? lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters