De klaag-mentaliteit van Android-gebruikers

Ik moet er altijd wel om lachen, consumenten die op de een of andere manier het gevoel hebben dat ze recht hebben op alle nieuwe Android-versies die Google uitbrengt, en dan het liefste binnen een maand nadat Google de nieuwe versie heeft vrijgegeven.

Veel artikelen op All About Phones en op andere websites over updates, leiden vaak tot een hele discussie. Daaronder bevinden zich altijd wel mensen die het er niet mee eens zijn dat de update pas zo laat komt of dat een toestel helemaal geen update krijgt. Vooral bij de Sony Ericsson Xperia X10, de Samsung Galaxy S en de HTC Hero was het de afgelopen tijd raak, maar ook toestellen die updates relatief snel kregen, zoals de HTC Desire en de Motorola Milestone bestaat er onvrede. Blijkbaar vinden consumenten dat ze recht hebben op de nieuwste Android-versie voor hun toestel, en als dat niet op tijd gebeurt dan zijn uitspraken als “Nooit meer een Sony Ericsson voor mij,” en “Leuk, zo’n Galaxy S, maar met dit waardeloze update-beleid is Samsung mij als klant kwijt,” al snel op het internet te vinden. Grappig is overigens wel dat je nooit iemand hoort mekkeren over bijvoorbeeld Symbian^1-toestellen die geen update naar Symbian^3 krijgen en ook bij Windows Phone 6.5 toestellen wordt veel minder geklaagd over een update naar Windows Phone 7. Ik heb trouwens wel een aantal ontevreden consumenten horen schreeuwen dat hun ‘domme’ Samsung Jét maar even een update naar Bada moet krijgen en daarmee omgevormd moet worden tot een smartphone, en mensen schijnen het ook logisch te vinden dat de Nokia N900 met zijn Maemo-besturingssysteem van de ene op de andere dag omgevormd wordt tot een MeeGo-smartphone. Nieuwe hardware hoeft uiteraard niet door producenten verkocht te worden. Als die zich nou maar bezighouden met gratis softwareupdates verstrekken dan houden ze in ieder geval een loyale achterban. Dat de omzet verdwijnt en het bedrijf failliet gaat, ach, who cares.

Sony Ericsson Xperia X10 piano

 

Samsung i9000 Galaxy S piano

 

HTC Hero voorkant piano AAP

 

Ontevreden reacties zijn op zich niet vreemd op het internet, en dat raakt me dan ook niet erg meer. Waar ik wel verbaasd, ja, zelfs bijna geschokt, door was, is dat men het nodig vindt om petities te beginnen om alsnog hun geliefde update zo snel mogelijk te krijgen. Er zijn daadwerkelijk mensen die zich belangrijk genoeg voelen om een producent middels handtekeningen onder druk te zetten om een bepaalde update uit te brengen. En daarnaast zijn er duizenden mensen die denken dat ze iets kunnen bereiken en die de petitie graag steunen door hun naam eronder te zetten. Zo heeft een petitie voor Froyo op de Sony Ericsson X10 meer dan 15.000 digitale handtekeningen opgeleverd en zijn er meer dan 20.000 mensen die denken hun Samsung Galaxy Spica een Froyo-update te kunnen geven door een petitie te ondertekenen. Voor de HTC Hero verscheen zelfs een petitie-applicatie in de Android Market waarmee je kon laten zien dat je graag Eclair op je Hero wilt.

Wat veel mensen niet beseffen, en wat denk ik ook erg frustrerend is voor producenten, is dat het uitbrengen van een update net even wat ingewikkelder is dan veel mensen denken. Nadat Google de code heeft vrijgegeven, moet men eerst de software aanpassen voor de hardware van het toestel, daarna moeten de aanpassingen die de producent zelf heeft gemaakt voor de nieuwe software aangepast worden en op de nieuwe software geïnstalleerd worden. Dan is de update in principe wel af, maar dan staat de producent voor een dilemma, want als ze de update snel uitbrengen zitten er bugs in en zijn klanten niet tevreden, en als ze te lang wachten met de update omdat ze hem helemaal bug-vrij willen maken is het ook niet goed om dat consumenten dan het idee hebben dat ze voor de gek gehouden worden en hun update eerder willen, wat resulteert in klanten die overstappen naar een concurrent, geklaag en dus schijnbaar zelfs petities. Omdat consumenten dit meestal niet beseffen en graag hun update willen, denken ze dat de producent ze expres laat wachten of allemaal prutsers in dienst heeft. Kortom, ergenissen van beide kanten.

Wat ik zelf het leukste aan het verhaal vindt, is dat geen enkele producent het goed doet volgens de consument, waardoor mensen blijven switchen. Een ontevreden HTC-gebruiker wil nooit meer HTC en stapt over naar bijvoorbeeld Samsung voor zijn Android-telefoon, maar al snel komt hij er achter dat ook Samsung het niet goed doet. Dan komen LG, Sony Ericsson en Motorola aan de beurt, maar ook die doen het allemaal niet goed. Misschien is Google zelf, met zijn Nexus One, de enige die het wel goed doet, maar ook dat toestel is niet goed genoeg voor de gemiddelde consument. Dankzij het feit dat er geen hippe schil over de interface heen ligt kunnen updates snel uitgebracht worden, maar dan ontbreekt de schil en ook dat willen consumenten niet. Misschien dat het verbieden van dergelijke schillen een oplossing voor het probleem is, maar dan wordt de markt veel minder competitief en zullen we er uiteindelijk allemaal slechter van worden. Misschien wordt het dan toch tijd dat de klaag-mentaliteit van de consument, en dan in dit geval vooral de Android-gebruiker, eens een keer wat minder sterk naar voren komt en dat consumenten eens wel beseffen dat het allemaal niet zo simpel is. Geduld is een schone zaak!

Android logo balk

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Nick -

    Ik vind inderdaad dat er best geklaagd mag worden, vooral door SE gebruikers. De SE X10 draait nu op 1.6, terwijl er al meerdere updates uit zijn voor hogere Android versies. De update naar 2.1 is lang geleden beloofd, maar is er nu nog steeds niet. Ik zit er toch ook sterk over te twijfelen om hierna nooit meer een SE te nemen, aangezien SE eerst heeft aangegeven helemaal geen update te doen. Dat is toch te gek voor woorden? Als het systeem vol bugs zit?

    1. Dominick -

      Als het niet naar behoren werkt mag je inderdaad verwachten dat er een update komt. Maar dat gezever over een nummertje gaat helemaal nergens over 🙁

  2. Jake -

    wat zijn de nieuwe 'opties' bij android 2.2. Ik hoorde van iemand namelijk dat de menu's gaan lijken op het htc sense menu. Met dat weer enzo. Weet iemand hier wat meer van?

    1. Dominick -

      Het is sneller, Flash 10.1 is geïntegreerd, de interface is minimaal veranderd (maar lijkt niet op HTC Sense), je kunt apps nu automatisch updaten, je kunt je telefoon als wifi-modem gebruiken en zo zijn er nog een aantal vernieuwingen

  3. Chose -

    Ik ga toch voor de Galaxy S, het is mijn 2e keus maar ik kan niet wachten tot de HTC Desire HD uitkomt, het duurt alleen maar langer, straks wordt het nog met kerst. De Galaxy S is volgens mij ook een goede keus:Y.
    p.s. weet iemand wanneer er een update voor de Galaxy S uitkomt, want als ik hem neem dan heb ik sowieso Android 2.1. En weet iemand waar je live achtergronden kan vinden voor de Galaxy S?

  4. Jaap -

    Zou het ook niet zo zijn dat veel telefoons te snel worden gereleased en het android platform nog niet voldoet aan a, de hardware in de telefoon (zie htc desire met hdready en netwerk die niet werkte maar wel in de hardware zat) en b. android nog niet goed genoeg was, zo was het geheugen te beperkt. Iedereen die zegt dat android 1.6, 1.8 en 2.1 goed werkte is m.i. abuis, dit waren eigenlijk pre-release versies. 2.2 is nu redelijk klaar en voldoet aan mijn verwachtingen.

  5. Jaap -

    Omdat veel android gebruikers Linux of windows users zijn en daar het besturingsysteem ook wordt geupdate (al dan niet via betaling?). Maar goed, als de fabrikant niet update dan down we het toch zelf. Via XDA en slimme gebruikers is de sky de limit. ……..

  6. mervin -

    De BB9700 is inderdaad alleen goed voor een qwerty-toetsenbord, maar waarom is de galaxy S dan verkozen tot smartphone van het jaar terwijl het nep aanvoelt en touchwiz 3.0 niet geweldig is. terwijl de HTC desire HD juist het goede HTC Sense heeft?:S

  7. Chose -

    Domipost heeft wel een punt, maar toen ik mensen vroeg naar de samsung galaxy s zeiden ze dat het nep aanvoelt, heb ook zelf gevoelt, voelt niet echt lekker, en hij is ook zo groot, de desire HD is ook wel groot, maar heeft lekker groot beeld, moet zelf ook nieuwe telefoon nemen, op 19 oktober, maar kan voor geen ene meter kiezen, kan iemand me tips geven, touchscreen is het helemaal bij mij, de rest maakt mij niks uit thx alvast. ps.s. mensen raden mij de blackberry bold 9700 aan maar is die wel zo goed?

    1. Dominick -

      Ik vind de BB9700 alles behalve speciaal. 't is een goed toestel, maar veel beperkter dan Android en grafisch ook een stuk minder. Volgens mij is het meer de hype rond BlackBerry waarom hij goed verkoopt dan omdat het echt een erg goed apparaat is. Als je graag een qwerty-toetsenbordje wil in bar-form-factor is het wel de beste keuze denk ik, maar anders zou ik voor de HTC Desire Z of HTC Desire HD gaan, afhankelijk van of je een toetsenbord wilt.

  8. JaSoN -

    Ik moet volgende week ene nieuwe telefoon nemen, alleen ik twijfel nog over android, en sommige android phones, zoals de Galaxy S en de binnenkort verkrijgbare HTC Desire HD, is android beter dan andere zoals IPhone 4 of BlackBerry Bold 9700?

    1. Dominick -

      Met Android ben je een stuk vrijer dan beiden en het is qua apps en graphics een stuk beter dan BlackBerry. iPhone blijft 't uitgebreidste platform wat betreft applicaties, maar 't toestel is belachelijk duur en de ontvangst niet zo best. Ik zou als ik jou was even wachten op de Desire HD, ben zelf meer gecharmeerd van Sense dan van TouchWiz. Galaxy S is ook een prima toestel als je niet wilt wachten trouwens 😉

  9. Stekke -

    Basis principe economie: vraag en aanbod!

    De klant is koning! Wat de klant vraagt is steeds de waarheid! De fabrikant die het best aan de verwachtingen van de klant voldoet, zal goede zaken doen. De fabrikant heeft gekozen om winst te maken en dit door zoveel mogelijk telefoons te verkopen. En verkopen… dat doe je aan … juist… klanten 🙂
    Een bedrijf dat dus niet naar zijn klanten luistert en niet meer voor zijn klanten ontwerpt/produceert zal uiteindelijk geen winst meer maken en dus… inderdaad… ook geen telefoons meer moeten produceren.

    Nu kan je je echter wel af vragen of geeks die het internet afschuimen op zoek naar updates voor hun telefoon en op websites als AAP rondneuzen(en daar ben ik één van :Y), wel tot de doorsnee klanten behoren. In het vakjargon noemen ze 'ons' de powerusers en zeer vaak gaat dat samen met de term 'early adaptors'. En voor een producent vormen deze klanten vaak een kleine maar niet onbelangrijke groep. Wanneer je meer dan één miljoen producten van een type slijt, dan vormen 20.000 ontevreden gebruikers 0.02%… nog steeds een kleine minderheid dus.

    In de mobiele technology is het al jaren 'technology push' geweest. Wil zeggen dat de fabrikanten laten zien wat ze kunnen maken en kijken of er een publiek voor is. De trent in de toekomst gaat echter meer en meer naar het bieden van 'services'. En deze services moeten ook geld op brengen. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat we in de toekomst zullen moeten gaan betalen voor een update van de software. Hoe spijtig dit ook is en onrechtvaardig het ook lijkt.

    Leuke discussie maar het economisch prinicipe van vraag en aanbod zal bepalen welke fabrikant financieel overleeft. Zolang de klant geld over heeft voor technische hoogstandjes, grotere schermen, meer geheugen, loze beloftes of niet ingeloste verwachtingen zullen er producenten zijn die hieraan proberen te verdienen.

    Groet.

  10. Koos -

    Tegenwoordig leven we in de claim cultuur. 🙂
    Lekker claimen en claimen.
    vaak lees ik dat fabrikanten spreken uit het "verwachtings" woord. Wat begrijpen mensen niet aan dat woord.

    Daarnaast, begrijp ik best dat je een toestel koopt die er van verzekerd is een Android update te krijgen. Maar het toestel is GOED werkende.

    Groet,

  11. henk janse -

    als de schrijver van het stukje een tv heeft die het niet naar behoren doet dan gaat hij er dus niet mee terug naar de winkel maar laat het apparaat als soort mode accesoire staan? belofte maakt schuld als je zegt de nummer 1 te willen worden en je levert brandhout voor duur geld dan voel ik me bedonderd, gewoon dwaling volgens de wet als je dan door beloftes van de fabrikant op soon to be updates? dan moet je dat normaal vinden? als ik in een restaurant een biefstuk eet en ik betaal daar dik voor dan verwacht ik een goed product geen rommel.
    Dominick Viëtor word betaald om dit te vinden,never bite the hand that feeds.
    Ik heb hier echter geen last van, en spuw mijn ongenoegen vrijuit

    1. Danijel -

      Is een slechte vergelijking. Als je een toestel koopt is hij niet kapot, hij krijgt alleen een upgrade met meer functionaliteit. Als het toestel kapot zou zijn had je hem niet eens gekocht gok ik zo. Dus je redenering slaat nergens op en is hier niet van toepassing op.

      En je laatste zin snijd al helemaal geen hout. Prima dat je het niet eens bent met iemands mening, maar om dan gelijk te gaan verkondigen dat hij het schrijft omdat hij ervoor wordt betaald is een discussie proberen te winnen op basis van drogredenen. Jammer is dat 🙂

      1. henk janse -

        als je verwachtingen wekt en belooft moet je die nakomen, ik heb een x10i welke na rooten enigszins naar behoren werkt alle extra programma's welke ik heb aangeschaft om hem enigszins goed te laten werken hadden er gewoon in moeten zitten ik geef geen 550 euro uit met de verwachting dat ik een instap model koop qua ondersteuning, se heeft beloftes gemaakt en niet nagekomen,het staat mij vrij te vinden wat ik vind net zoals de schrijver van dit artikel. dan mag hij ook tegengas verwachten, tenslotte zijn zijn bevindingen ook op persoonlijke ononderbouwde aannames gebaseerd
        dus het snijd wel zeker houT daarbij heeft de x10 nog steeds geen goed volume (buiten of in een rumoerige omgeving hoor je niets, een 8 mp camera welke niet in de schaduw mag staan van mn 3.2 van mn oude e71.
        en daar doet het aantal kleuren van het scherm ook geen goed aan, ook gaat hij regelmatig terug naar mn pincode scherm en ben ik gewoon niet bereikbaar lijkt me ook niet onbelangrijk voor een telefoon 🙂

      2. henk janse -

        tenslotte koop ik een product wat de beta fase ontstegen zou moeten zijn. het heeft veel weg van microsoft win95 had ook 2 "nieuwe" versies nodig om enigsinds goed te werken 98 idem dito van sony verwacht ik dit niet.

      3. Dominick -

        Uiteraard mag jij vinden wat je wilt en dat ook uiten, net zo goed als ik dat mag. Maar om dan meteen te zeggen dat ik betaald krijg om dit te vinden slaat natuurlijk nergens op.

        Overigens heeft Sony Ericsson aanvankelijk altijd Q4 belooft, het is alleen jammer dat ze later september zeiden en dat niet waar konden maken.

      4. ginz -

        De mening van Dominick is duidelijk op meer feiten en kennis van de telecommarkt gebaseerd dan die van jou, dat blijkt duidelijk uit jouw 'claim'.

        Je opmerking van "Don't bite the hand that's feeding you" is dus totaal bullshit.

        Tevens vraag ik mij sterk af, of SonyEricsson jou echt heeft verteld van "Koop nu de X10i, krijg later de update naar 2.1" Of is het de verkoper geweest die jou dat heeft verteld?

  12. drvdijk -

    Leuk artikel, ik registreer me ervoor op allaboutphones om er op te reageren 🙂 Ik vind dat fabrikanten hun beloftes beter moeten nakomen, duidelijker moeten communiceren, en misschien een stukje van het bedrijfsmodel veranderen. Hoezo zou je de update voor een telefoon, die vaak technisch echt wel goed mogelijk is, niet gewoon verkopen? Volgens mij zijn er genoeg mensen die er een normaal bedrag (5, 10 euro?) voor over hebben om meen update te krijgen. Sja, als je het gratis beloofd moet je dat ook nakomen, ook al wil je dat liever niet omdat het je bakken met geld kost. Maar als je nou gewoon zegt dat de update beschikbaar komt voor zoveel euro, kun je er zelfs misschien nog wel winst op maken 🙂 Just my 2 cents

  13. Daniel -

    HGoed artikel (ondanks dat ik ook voor mijn x10 de petitie heb getekend). Als software ontwikkelaar snap ik het helemaal. Liever een bugvrij (als dat al bestaat??) systeem en geen gezeur van je klant. Maar gelukkig zit ik ook aan de andere kant en wil inderdaad zsm een update. Dit is ook belooft door Sony en gaat ook vast gebeuren.

    Zoals Janmetdepet aangeeft het heeft managen van verwachtingen te maken en duidelijke communicatie naar je klanten. Wat mij betreft laat Sony Ericson dat wel een beetje liggen.

    Maar ik ga er vannuit dat Sony een mooie update gaat leveren in Q4 en Q1. En zo slecht is de X10 met 1.6 niet. Zeker als je bijvoorbeeld adwlauncher gebruikt.

    Daniel

  14. Tulling -

    De telefoon kwam in maart pas net uit en toen is er een update beloofd voor Q4 2010 (okt-dec), toen werd er gezegd september (eind Q3) en nu verschoven naar Q4. Ok, dat is niet netjes gegaan, maar wat je hier aanhaalt raakt kant noch wal.

    Vind het verder een goed artikel en geeft inderdaad precies weer hoe de mentaliteit tegenwoordig is omtrent Android. En dat terwijl dit -iig voor mij- toch het beste platform is dat momenteel op de markt is.

  15. gwystyl2 -

    Leuk artikel, ik herken er wel veel in. Ik betrap mezelf erop dat ik ook wel eens geroepen heb dat ik graag FroYo op mijn Spica wil, en hiervoor wilde ik graag weten wanneer Eclair eindelijk uit zou komen.

    De reden voor mij sluit aan bij MiAmRA en janmetdepet boven mij: er wordt heel vaag door verschillende fabrikanten gezegd dat er updates voor bepaalde toestellen aankomen, maar wanneer, waar en vaak zelfs voor welke toestellen blijft vaag. Ik vind het daarom logisch dat mensen om duidelijkheid vragen, al kan ik me voorstellen dat dit ook vaak overkomt als klagen.

    Een voorbeeldje van zo'n klacht is Eclair voor de Spica. Al sinds begin februari draai ik betas van Eclair, van Samsung afkomstig, maar de Nederlandse update via KIES laat nog steeds op zich wachten. Is het vreemd dat mensen die wel eens wat op het net rondsurfen zich afvragen waarom die update niet uitkomt terwijl hij blijkbaar wel beschikbaar is?

    Met de update naar FroYo is Samsung even vaag. Na maanden vragen aan klantenservices in verschillende landen, blijven er tegenstrijdige verhalen komen. Laatst heeft SamFirmware.com een tabel gepresenteerd die hij heeft samengesteld, met daarin de (in de toekomst) beschikbare Android versies voor de huidige Samsung Galaxies. Het zou voor mij duidelijker geweest zijn als op de support pagina van Samsung over de hele wereld te vinden zou zijn welke telefoon een update gaat krijgen naar welke Android versie. Nu wordt het waarschijnlijk niet beschikbaar komen van FroYo voor de Spica afgeschoven op 'hardware limitations', maar wat die limitaties zijn wordt nergens gemeld. Als ze zeggen: 'het is een apparaat van meer dan een jaar oud, die is voor ons niet meer interessant om te updaten tenzij er bugfixes gedaan MOETEN worden', vind ik het ook goed.

    Als fabrikanten open zijn over hun bedoelingen, zullen de klachten vast afnemen. Bij mijn vorige telefoon wist ik al heel snel dat er geen update naar WM6.5 zou komen. Via wat enthousiastelingen op XDA heb ik dat toch gekregen, maar ik verwachtte in ieder geval niets van SonyEricsson. Ik verwacht nu ook geen FroYo vanuit Samsung, maar ik draai het wel dankzij een groepje developers van Samdroid.net.

  16. MiAmRA -

    Echt een top artikel! Mijn complimenten hiervoor! 🙂

    De klaag mentaliteit heeft ook te maken met het te hoge verwachtigingspatroon van de consumenten en het altijd vergelijken met de iPhone.
    Als voorbeeld neem in de 1e Galaxy phone van Samsung. Dit was Samsung's eerste Android phone. Telefoons met een nieuw OS is altijd een soort van een test. Kijk maar naar alle eerste toestellen die de fabrikanten uit hebben gebracht toen Android net werd uitgebracht. Dit waren allemaal mid end toestellen, zoals HTC Dream en de Samsung Galaxy. Mensen verwachten dan dat een midd end toestel alle updates zal krijgen zoals een high end toestel. Als dat zo zou zijn dan zou de stap tussen een midd end en high end toestellen vele malen kleiner zijn door de software.
    Vanaf het begin dat de eerste Android phone op de markt kwam is het vergelijken met de iPhone begonnen, maar dit is onterecht, want Apple heeft alles in eigen hand. Terwijl dat bij Android toch echt anders is.

    Het beste zou zijn dat Google veel werk opzich zou nemen, aangezien zij Android beheren.
    Daarmee doel ik op dat Google 1 software update zou kunnen upbrengen die geschikt is voor toestellen van tenminste de OHA. Ik besef goed dat dit voor Google veel werk is aangezien zij met heel veel hardwarematige zaken rekening moeten houden. Een tweede optie is dat Google meer hardwarematige richtlijnen gaat stellen aan Android toestellen (bijv. Windows 7 concept), zodat het makkelijker en sneller wordt om een update uit te brengen. Daarmee wijkt Google wat meer van het 'open gedoe' wat overigens een gemiddelde consument totaal niet weet dat inhoudt.

  17. Janmetdepet -

    Het heeft allemaal met het managen van verwachtingen te maken. Fabrikanten van (met name) Android smartphones laten veel te vaak, veel te veel in het ongewisse: er wordt niet duidelijk gecommuniceerd met als gevolg dat mensen petities opstarten om maar een reactie of belofte van een fabrikant los te krijgen.

    Wanneer je als fabrikant transparant bent over je (onderbouwde) updatebeleid (waarom Desire al wel naar 2.2. en de Legend nog niet?) stellen consumenten direct minder snel vragen.

    Daarnaast moet je je als fabrikant af gaan vragen waar mensen daadwerkelijk op zitten te wachten als het gaat van updaten van software op telefoons (marketing). Blijkbaar willen mensen snel de nieuwe features van een (major) update tot hun beschikking hebben. Google kon de 2.2. update vrijwel direct uitrollen naar hun Nexus telefoons, omdat ze geen additionele meuk over het OS heen installeren. De vraag die je als leverancier dan ook moet stellen is: zitten mijn consumenten op al die meuk te wachten, en is het wellicht verstandiger om te zorgen dat ik een dusdanig praktisch ingerichte schil heb die makkelijk mee te migreren is naar een nieuwe (major) update.

    Het valt en staat in deze allemaal met de houding van de fabrikant: wanneer ze duidelijk communcieren en beter inspelen op de behoefte van de consument zijn petities, klachtenfora en dure PR mensen om damage-control uit te laten voeren minder nodig

    1. Kees -

      Helemaal mee eens. Een aanvullinkje:

      Mensen die een dure toestel kopen willen wel even het idee hebben dat ze de nieuwste van de nieuwste hebben. Google maakt er een zooitje door zo vaak een update uit te brengen. Als je nu een android toestel koopt is het OS na een korte tijd al gedateerd.

  18. Marc W -

    Prima bericht, zelfs al laat een update inderdaad soms wat langer op zich wachten. Maar niemand is gebaat bij een buggy toestel na een te vroeg gelanceerde update. De smartphones van nu zijn nu eenmaal immens complex, en ik heb elders al eens geschreven dat het tempo waarin Google doorontwikkelt voor producenten eenvoudigweg nauwelijks meer bij te benen is, al doet HTC het inderdaad erg goed. Je zal zien dat er over een maand alweer geklaagd wordt dat Gingerbread er nog niet is.

  19. Arjen -

    Wat een onzin! Belofte maakt schuld dus geklaag over een update van Sony Ericsson die in maart 2010 beloofd is, verschoven is naar oktober en nog steeds op zich laat wachten is VOLKOMEN terecht. Consumenten hebben toch de X10 gekocht en niet een ander vanwege deze beloftes.

    Heb zelf een Desire genomen vanwege de support van HTC en ben uitermate tevreden!

Anyme Anime APP

Gratis anime kijken op je smartphone kan met deze app lees verder

Telekoopwijzer uitgelicht

Dit zijn de beste high-end smartphones van dit najaar lees verder

The Machines AR game

Deze drie iOS 11 features zouden we ook graag bij Android zien lees verder

Apple vs Android

Android toestellen vertonen twee keer zo vaak kuren als iPhones lees verder

Nokia 8 meerdere toestellen

HMD Global bevestigt: alle nieuwe Nokia smartphones krijgen Android Oreo lees verder

Back to school: dit zijn de beste budget smartphones van het moment lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters