De klaag-mentaliteit van Android-gebruikers

Ik moet er altijd wel om lachen, consumenten die op de een of andere manier het gevoel hebben dat ze recht hebben op alle nieuwe Android-versies die Google uitbrengt, en dan het liefste binnen een maand nadat Google de nieuwe versie heeft vrijgegeven.

Veel artikelen op All About Phones en op andere websites over updates, leiden vaak tot een hele discussie. Daaronder bevinden zich altijd wel mensen die het er niet mee eens zijn dat de update pas zo laat komt of dat een toestel helemaal geen update krijgt. Vooral bij de Sony Ericsson Xperia X10, de Samsung Galaxy S en de HTC Hero was het de afgelopen tijd raak, maar ook toestellen die updates relatief snel kregen, zoals de HTC Desire en de Motorola Milestone bestaat er onvrede. Blijkbaar vinden consumenten dat ze recht hebben op de nieuwste Android-versie voor hun toestel, en als dat niet op tijd gebeurt dan zijn uitspraken als “Nooit meer een Sony Ericsson voor mij,” en “Leuk, zo’n Galaxy S, maar met dit waardeloze update-beleid is Samsung mij als klant kwijt,” al snel op het internet te vinden. Grappig is overigens wel dat je nooit iemand hoort mekkeren over bijvoorbeeld Symbian^1-toestellen die geen update naar Symbian^3 krijgen en ook bij Windows Phone 6.5 toestellen wordt veel minder geklaagd over een update naar Windows Phone 7. Ik heb trouwens wel een aantal ontevreden consumenten horen schreeuwen dat hun ‘domme’ Samsung Jét maar even een update naar Bada moet krijgen en daarmee omgevormd moet worden tot een smartphone, en mensen schijnen het ook logisch te vinden dat de Nokia N900 met zijn Maemo-besturingssysteem van de ene op de andere dag omgevormd wordt tot een MeeGo-smartphone. Nieuwe hardware hoeft uiteraard niet door producenten verkocht te worden. Als die zich nou maar bezighouden met gratis softwareupdates verstrekken dan houden ze in ieder geval een loyale achterban. Dat de omzet verdwijnt en het bedrijf failliet gaat, ach, who cares.

Sony Ericsson Xperia X10 piano

 

Samsung i9000 Galaxy S piano

 

HTC Hero voorkant piano AAP

 

Ontevreden reacties zijn op zich niet vreemd op het internet, en dat raakt me dan ook niet erg meer. Waar ik wel verbaasd, ja, zelfs bijna geschokt, door was, is dat men het nodig vindt om petities te beginnen om alsnog hun geliefde update zo snel mogelijk te krijgen. Er zijn daadwerkelijk mensen die zich belangrijk genoeg voelen om een producent middels handtekeningen onder druk te zetten om een bepaalde update uit te brengen. En daarnaast zijn er duizenden mensen die denken dat ze iets kunnen bereiken en die de petitie graag steunen door hun naam eronder te zetten. Zo heeft een petitie voor Froyo op de Sony Ericsson X10 meer dan 15.000 digitale handtekeningen opgeleverd en zijn er meer dan 20.000 mensen die denken hun Samsung Galaxy Spica een Froyo-update te kunnen geven door een petitie te ondertekenen. Voor de HTC Hero verscheen zelfs een petitie-applicatie in de Android Market waarmee je kon laten zien dat je graag Eclair op je Hero wilt.

Wat veel mensen niet beseffen, en wat denk ik ook erg frustrerend is voor producenten, is dat het uitbrengen van een update net even wat ingewikkelder is dan veel mensen denken. Nadat Google de code heeft vrijgegeven, moet men eerst de software aanpassen voor de hardware van het toestel, daarna moeten de aanpassingen die de producent zelf heeft gemaakt voor de nieuwe software aangepast worden en op de nieuwe software geïnstalleerd worden. Dan is de update in principe wel af, maar dan staat de producent voor een dilemma, want als ze de update snel uitbrengen zitten er bugs in en zijn klanten niet tevreden, en als ze te lang wachten met de update omdat ze hem helemaal bug-vrij willen maken is het ook niet goed om dat consumenten dan het idee hebben dat ze voor de gek gehouden worden en hun update eerder willen, wat resulteert in klanten die overstappen naar een concurrent, geklaag en dus schijnbaar zelfs petities. Omdat consumenten dit meestal niet beseffen en graag hun update willen, denken ze dat de producent ze expres laat wachten of allemaal prutsers in dienst heeft. Kortom, ergenissen van beide kanten.

Wat ik zelf het leukste aan het verhaal vindt, is dat geen enkele producent het goed doet volgens de consument, waardoor mensen blijven switchen. Een ontevreden HTC-gebruiker wil nooit meer HTC en stapt over naar bijvoorbeeld Samsung voor zijn Android-telefoon, maar al snel komt hij er achter dat ook Samsung het niet goed doet. Dan komen LG, Sony Ericsson en Motorola aan de beurt, maar ook die doen het allemaal niet goed. Misschien is Google zelf, met zijn Nexus One, de enige die het wel goed doet, maar ook dat toestel is niet goed genoeg voor de gemiddelde consument. Dankzij het feit dat er geen hippe schil over de interface heen ligt kunnen updates snel uitgebracht worden, maar dan ontbreekt de schil en ook dat willen consumenten niet. Misschien dat het verbieden van dergelijke schillen een oplossing voor het probleem is, maar dan wordt de markt veel minder competitief en zullen we er uiteindelijk allemaal slechter van worden. Misschien wordt het dan toch tijd dat de klaag-mentaliteit van de consument, en dan in dit geval vooral de Android-gebruiker, eens een keer wat minder sterk naar voren komt en dat consumenten eens wel beseffen dat het allemaal niet zo simpel is. Geduld is een schone zaak!

Android logo balk

 

cybersecurity

Maak (geen) kennis met ZooPark: alle enge malware in één lees verder

Android Popsicle

Android P beta nu beschikbaar op 11 smartphones! (Sony, Nokia en meer) lees verder

Beste budgetsmartphones uitgelicht

Telekoopwijzer: de vijf beste budgetsmartphones van dit voorjaar lees verder

headphone jack Samsung Galaxy S7 Edge kopen Samsung Galaxy S8

De Samsung Galaxy S7(Edge) krijgt eindelijk Android Oreo! lees verder

Telekoopwijzer uitgelicht

Dit zijn de beste high-endsmartphones van dit voorjaar lees verder

Samsung AR Emoji

Apple loopt met Face ID twee jaar voor op Android lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters