De opmars van de iPhone

De iPhone: een van ’s werelds bekendste smartphones ooit. Iedereen kent hem. Maar hoe is het Apple gelukt om dat eerste model al zo populair te laten worden in 2007?

Wauw!

Eén van de grootste redenen is de briljante marketingstrategie van Apple. Dat wil zeggen: voor de release bijna niks doen. Na de introductie van de allereerste iPhone in januari 2007 op Macworld, heeft Apple alles aan de pers overgelaten. Het toestel ziet er ongelooflijk mooi en veelbelovend uit voor de consument. Het verschijnt overal in de Verenigde Staten: in de krant, op televisie, radio, nieuws, websites etc. Het is al één grote hit voor het toestel zelfs op de markt komt. De populariteit is groot door de honderden geruchten op verschillende websites en de vele photoshops van hoe hij eruit zou gaan zien.

Iedereen staat te popelen om het toestel te bemachtigen. Dan is het zover: de grote lancering. Het gebeurt allemaal op 29 juni 2007, vijf maanden nadat CEO Steve Jobs het toestel bij het publiek introduceerde. De opkomst is massaal. Duizenden mensen staan overal in de Verenigde Staten in de rij bij de honderden Apple- en AT&T-stores. De prijzen van het toestel beginnen bij $499 voor 4GB en $599 voor het 8GB model, in combinatie met een AT&T-abonnement vanaf $59,99 voor minimaal twee jaar. Vanwege de grote opkomst bij de lancering en de grote media-aandacht in de Verenigde Staten besteden de Europese media er ook veel aandacht aan. Ook nu wil een groot deel van Europa, en de rest van de wereld, een iPhone hebben. Maar wij moeten nog langer watertanden want de iPhone komt pas naar Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk en Ierland vanaf 9 november 2007.

iPhone

Apple ziet al snel na de lancering dat de prijzen van het toestel te hoog liggen. Op 5 september 2007 beslist Apple om het 4GB-model direct te schrappen en wereldwijd uit de schappen te halen en de prijs van de 8GB-versie te verlagen naar $399. De kopers van het 4GB-model zijn razend, omdat ze meer hebben betaald voor minder geheugen. Daarna maakt CEO Steve Jobs in een open brief bekend dat de ingreep nodig was in verband met de naderende feestdagen. Hij biedt alle kopers van het 4GB-toestel een waardebon van $100 aan.

Slechts één jaar na de iPhone 2G komt de opvolger, de iPhone 3G. Het toestel krijgt razendsnel internet, is dunner, krijgt GPS, is goedkoper, wordt wereldwijd beschikbaar én brengt ook nog eens de App Store. De iPhone 3G-launch in Nederland te Rotterdam is een groot succes. De hele nationale pers is naar het evenement vertrokken samen met honderden nieuwe klanten. Ook in België is de launch een groot succes en veel Nederlanders besluiten om in België hun simlockvrije iPhone te kopen omdat ze niet zo gek zijn op een verplicht T-Mobile-abonnement. Op 26 juni 2009 komt de iPhone 3GS naar de Benelux, de opvolger van de 3G met meer RAM-geheugen, digitaal kompas en video-opname.

George Hotz (Geohot)Maar in Italië is iemand niet blij dat hij de iPhone 2G niet kan gebruiken zonder een AT&T-contract, dus maakt hij een unlock voor de iPhone samen met een jailbreak. Door middel van die unlock kunnen mensen wereldwijd gebruikmaken van het toestel en ook de operator kiezen die ze willen gebruiken. Maar samen met een unlock kwam ook een jailbreak, waardoor het mogelijk was om software van derden te installeren en de looks van je iPhone te veranderen. Apple’s ingenieurs proberen nog de unlock te verhelpen met software-updates maar die worden keer op keer weer gehackt.

Vanaf iPhone OS 3.0 geeft Zibri het op en draagt hij de taak over op het iPhone dev team. Op de achtergrond is echter ook een jonge iPhone-hacker bezig: Geohot. Hij legt All About Phones uit waarom hij zo geïnteresseerd is in de iPhone. Hij wilde namelijk een iPhone, maar had geen T-mobile-sim dus ging hij ermee aan de slag. Na 500 uur experimenteren is het eindelijk gelukt om de iPhone te hacken. Verder doet hij het alleen voor de lol en voor de kick ervan en hij zegt ons ook dat hij zeker niet kan leven van de huidige donaties. Hij is ook nog nooit gecontacteerd door Apple en is daar ook niet bang voor, aangezien hij niks illegaals doet en het volgens hem Apple een slecht imago zou geven om een 19-jarige die er zelf niets aan verdient aan te klagen.

Helaas heeft jailbreaken één grote negatieve kant voor ontwikkelaars: gekraakte applicaties. Apple was zo trots op zijn beveiliging op applicaties die onmogelijk zou zijn om te kraken, maar na een week was het al gelukt door haklab.com. Het is een grote slag voor ontwikkelaars omdat ze veel geld verliezen door deze ontdekking. Wij vroegen aan de ontwikkelaars van Pocket God wat hun mening is over mensen die gekraakte applicaties gebruiken, ook al zijn zij met hun bekende spelletje van nog geen 80 cent geen groot slachtoffer van illegale software: slechts 1% van de gebruikers heeft een gekraakte applicatie van het spel.

Pocket God

“Wij hebben momenteel geen plannen om gekraakte applicaties tegen te gaan. Want zelfs als we een goede beveiliging ontwikkelen zijn er nog steeds hackers die er op uit zijn om die beveiliging weer te kraken, het heeft dus geen nut. Het is een eindeloze strijd die niemand kan winnen, zelfs voor de grote spelers op de markt zoals EA Games. En ik denk niet dat het mogelijk is om een gebruiker over te halen van gekraakte applicaties naar betaalde applicaties aangezien hij eraan gewend is om gratis software te ontvangen waar je normaal voor moet betalen. Volgens mij zou 5% van de gebruikers van gekraakte software het spel ook daadwerkelijk kopen, maar de andere 95% willen gewoon ieder spel op hun toestel hebben”, aldus de ontwikkelaar van Pocket God.

“Onze boodschap naar mensen die gekraakte software gebruiken is dat de meerderheid van de ontwikkelaars in kleine teams werkt. Zij nemen het risico om heel hun huishouden te voorzien, en de meerderheid maakt slechts $50 winst per dag op het spel (voor het gehele team). Als je gekraakte software gebruikt van een groot bedrijf zoals EA of Activision, is het waarschijnlijk zo dat het nog niet zo’n groot probleem voor de uitgever is, maar het is volgens mij wel zo dat ze niet genoeg geld verdienen om een tweede applicatie uit te brengen voor een bepaald platform. Onze boodschap naar de mensen die gekraakte software gebruiken is dus om een spel of applicatie te kopen als je er tevreden over bent, om de ontwikkelaar(s) te steunen. Door je favoriete iPhone-ontwikkelaars te ondersteunen ben je ervan verzekerd dat ze nog meer applicaties of games gaan maken die je waarschijnlijk ook gaan bevallen. En als dat niet gebeurt zal het aantal applicaties en games aanzienlijk verminderen zoals we kunnen zien bij Sony’s PSP.”

Volgens ons is de mogelijkheid om gekraakte software te gebruiken nog de enige reden waarom mensen hun toestel jailbreaken. De grote reden in firmware 1.x was natuurlijk de mogelijkheid om software van derden te installeren op je toestel, maar dat is sinds 2.x al officieel mogelijk via de App Store.

Maar de grote vraag is natuurlijk of Apple het wel zal kunnen volhouden in de toekomst met slechts één productlijn in de smartphonemarkt. De iPhone 2G was al een groot succes en het was Apple’s eerste stap in de telefoniemarkt, maar waarschijnlijk zal Apple het ook overleven, net zoals Nokia, dat ooit is begonnen met rubber. Apple’s briljante marketingstrategie en de grote hoeveelheid aandacht van de pers zal de iPhone levend houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Telekoopwijzer uitgelicht

Telekoopwijzer: Dit zijn de beste smartphones van deze zomer lees verder

WANT is op zoek naar een nieuwe redactiestagiaire! lees verder

Telekoopwijzer september staat klaar lees verder

telekoopwijzer

Telekoopwijzer juli staat klaar lees verder

telekoopwijzer

Telekoopwijzer juni staat klaar lees verder

Telekoopwijzer mei staat klaar lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters