Haarscheurtjes in nummer 1-positie van Samsung

Smartphonegigant nummer één Samsung lijkt over zijn top heen te zijn. De weg naar beneden lijkt al voorzichtig te worden ingezet. De verkoop van het topmodel, de Galaxy S5, valt volgens veel media erg tegen, en dat is goed terug te zien in de laatste financiële cijfers van de Koreaanse elektronicagrootmacht.

Graham Award voor beste smartphone naar Galaxy S5 s5

Hardop denken is iets voor de zomer, zo blijkt. Nadat ik eerder mijzelf op deze plek afvroeg of HTC het wel gaat redden in deze markt, gaan mijn gedachten nu over grootmacht Samsung. De Koreaanse fabrikant is al jaren heer en meester op de smartphonemarkt en het bedrijf wist tot dusver kwartaal na kwartaal hogere omzetten te rapporteren. Alles lijkt koek en ei, maar schijn bedriegt. Ik heb sterk het gevoel dat de eerste haarscheurtjes te zien zijn in de duopolie Apple-Samsung.

Het tweede kwartaal van 2014 zit er op en dat betekent dat het festival der kwartaalcijfers aangebroken is. Waar ik eerder op basis van HTC’s tweede kwartaalcijfers sterk mijn twijfels had bij het voortbestaan van HTC, lijkt nu ook het veel grotere Samsung uit de gratie van de consument te raken.

Bij die cijfers moet nog wel een kanttekening worden gezet. Het is goed om op te merken dat de cijfers over Q2 2014 alleen nog maar richtlijnen zijn die Samsung vooraf afgegeven heeft om zo de verwachtingen van investeerders en analisten te temperen. Een winstwaarschuwing.

“Sinds 2010 is de kwartaalomzet niet gedaald bij Samsung, tenminste tot Q2 2014. En dat is bijzonder”

De flow waarin Samsung sinds de lancering van de Galaxy S zat, lijkt langzaam maar zeker naar haar einde te lopen. De fabrikant kende kwartaal op kwartaal hogere omzetten en winsten. Maar in het vorige kwartaal kwam daar voor het eerst een einde aan.Traditiegetrouw is het vierde kwartaal van elke fabrikant het beste kwartaal van het jaar. Immers Kerst, en in Nederland ook nog Sinterklaas, zorgen ervoor dat veel mensen cadeautjes voor elkaar gaan kopen. Mensen die daadwerkelijk een smartphone voor Kerst of Sinterklaas hebben gekregen moet ik persoonlijk nog tegenkomen, maar klaarblijkelijk gebeurt het.

De omzetten dalen vervolgens in het eerste kwartaal omdat iedereen zijn geld al heeft uitgegeven in december. Januari is dan ook altijd de maand van de ‘aanbiedingen’. De omzet krabbelt daarna weer op in kwartaal twee en dit groeit dan weer gestaag door tot aan kwartaal vier. Allemaal redelijk recht toe, recht aan.

Maar Q2 2014 zien we voor het eerst iets anders gebeuren bij Samsung. In plaats van het herstel dat je na Q1 zou verwachten, is de omzet én de winst gedaald tegenover Q1 2014. Dat is bijzonder want sinds 2010 is dat niet voorgekomen bij Samsung, kijk maar in de grafiek onder dit artikel.

“Er is nog iets bijzonders gebeurd; het marktaandeel van Samsung is gekrompen”

De vraag luidt wat er loos is bij Samsung? Er lijken meerdere redenen ten grondslag te liggen aan de krimpende omzet. Deze argumenten spelen al een tijdje door mijn hoofd, maar dit is de eerste keer dat het ook daadwerkelijk te zien is in de cijfers van Samsung.

Allereerst de smartphones-tak van Samsung; algemeen bekend als de melkkoe van de Koreaan. Samsung staat weliswaar stevig aan de top van de smartphonemarkt met een geschat marktaandeel van rond de 30 procent. Apple moet het doen met ongeveer 15 procent en de rest is voor alle overige fabrikanten, zo becijferde The Wall Street Journal. Hoewel Samsung een stevige nummer 1-positie heeft in deze markt, immers twee keer zo veel als nummer 2 Apple, is voor het eerst in Q1 2014 ‘iets’ negatiefs gebeurd met het marktaandeel van Samsung; het is namelijk gekrompen. Van naar schatting 32,4 procent, naar ongeveer 31,2 procent. Geen schokkende cijfers, maar wel een teken aan de wand. Overigens moest Apple nog meer inleveren dan Samsung, van 17,5 procent naar 15,3 procent. Maar Apple heeft voor dit najaar nog een duveltje in zijn doosje zitten. En Samsung op de Note 4 na niet, gok ik.

“Chinese fabrikanten als Huawei, Xiaomi en Oppo groeien als kool.”

Dan is natuurlijk de volgende vraag waardoor dat marktaandeel dan afneemt. Dit heeft te maken met concurrentie van nieuwe spelers. De gevestigde orde heeft het moeilijk, zo blijkt. Hoewel Sony zijn afzet weet te stabiliseren en licht weet op te rekken, is het nog steeds een druppel op een gloeiende plaat. Ook over HTC hoeft Samsung zich geen zorgen te maken. LG weet langzaam maar zeker wel wat in te lopen. Maar dit is niet waar Samsung zich zorgen over maakt. De echte grote jongens komen tegenwoordig niet uit Japan, Taiwan of Korea, maar uit China. Met 1,351 miljard (!!) potentiële consumenten ontwikkelt dit land zich snel als de grootste groeimarkt voor smartphonefabrikanten.

Maar het blijkt bijzonder lastig te zijn voor buitenlandse fabrikanten om voet aan de grond te krijgen in de Volksrepubliek China. Dit kan door het politieke klimaat komen, maar ik denk vooral dat het komt doordat fabrikanten menen dat alles wat voor de rest van de wereld geldt, ook wel voor China zal gelden. Dat blijkt dus niet zo te zijn.

Chinese fabrikanten als Huawei, Xiaomi en Oppo groeien als kool. Ze hebben zich eerst heel verstandig op hun eigen markt gericht, en slaan nu hun vleugels uit naar de rest van de wereld. Huawei maakt hierin al grote stappen, Xiaomi zal dat dit najaar gaan doen en heeft hiervoor een directeur van Google in de arm genomen. Ook Oppo zit niet stil met haar OnePlus One-smartphone, ondermeer.

Huawei en Xiaomi willen gezamenlijk dit jaar meer dan 100 miljoen smartphones verschepen, oftewel, de helft meer dan Samsung. Daarnaast maakt het vier jaar jonge Xiaomi groeispurten door waar menig Samsung-directeur grijze haren van krijgt.

Xiaomi en Huawei zijn de marktleiders in China, waar ook Apple het moeilijk heeft. Geruchten gaan zelfs dat één van de speerpunten van Tim Cook, CEO van Apple, is voet aan de grond te krijgen in China met Apple-stores. In China bevinden zich de groeikansen voor de smartphonemarkt. Europa, Amerika en ontwikkelde delen van het midden-oosten en Azië beginnen langzaam maar zeker verzadigd te raken op dit gebied; iedereen die er een wil, heeft daar al een smartphone. Samsung heeft hier nog geen antwoord op gevonden en met de huidige line-up lijkt de Koreaanse fabrikant in China nog geen deuk in een pakje boter te kunnen trappen.

“Een ander probleem dat Samsung heeft is tablets”

Haarscheurtjes in nummer 1-positie van Samsung main 54b1dbbbd1655d60aabc62a68c411efa

Samsung heeft bovendien ook nog een probleem op de tabletmarkt. Samsung wist het zelf al in haar persbericht te melden; de afzet van tablets blijft achter.

Ik denk dat dit vooral te maken heeft met het besturings- en ecosysteem Android, wat op tabletgebied nog steeds niet te vergelijken is met Apple’s iOS. Maar anderen denken dat het meer te maken heeft met de bouw van Samsung’s tablets.

De tablets van Samsung zijn best goed, vooral als je kijkt naar het huidige topproduct, de Tablet S. Maar Android werkt op een tablet lang niet zo fijn als op een telefoon, en daarmee legt het besturingssysteem het af tegen iOS op een iPad. Het werkt gewoon nét niet allemaal zoals je zou willen of verwachten.

Daarnaast verkoopt de iPad nog steeds beter dan Samsung’s duurste tablets, al weet Samsung wel meer tablets te verkopen omdat ze goedkoper worden verkocht. Bijkomend probleem voor Samsung is nu ook dat de tabletmarkt momenteel aan het krimpen is; wie had dat vier jaar geleden gedacht?! De tablet zou de laptop gaan vervangen, maar blijkbaar is dat toch niet helemaal het geval geweest. Ook hierin mist Samsung de boot.

“De Galaxy S5 deed er 25 dagen over; 2 dagen minder dan de Galaxy S4. De trend lijkt me duidelijk”

Tot slot lijkt de Galaxy S-serie voor Samsung ook niet meer de grote cash-cow die het ooit was. De Galaxy S5 verkoopt nog steeds bovengemiddeld als je het vergelijkt met alle concurrenten, behalve Apple. Desondanks zijn ook hier tekenen aan de wand. Zo is de Galaxy S5 op zijn zachtst gezegd lauw ontvangen door de internationale media. De meeste reviewers zijn van mening dat de Galaxy S5 een prima toestel is, maar niet meer dan dat, zo oordeelden ook wij al eerder. Het is vooral héél veel meer van hetzelfde; hou een Galaxy S4 en een Galaxy S5 naast elkaar en weinig mensen zullen het verschil zien of merken. De lauwe ontvangst van de Galaxy S5 resulteerde in eerste instantie in het rollen van het hoofd van design bij Samsung Mobile. Geen goed teken dus, Samsung heeft ook zelf door dat ergens iets niet goed zit.

Vervolgens pakken we de verkoopcijfers van de Galaxy S5 er bij. Cijfers liegen niet: de Galaxy S5 is opnieuw een verkoopsucces dat nog altijd beter weet te kopen dan zijn voorgangers. Hier wil ik graag deze alinea aanhalen uit ons nieuwsbericht over de verkoopcijfers van de Galaxy S5: “De tienmiljoenste Galaxy S4 ging na 27 dagen de deur uit, en de Galaxy S3 deed daar vijftig dagen over, de Galaxy S2 vijf maanden en de Galaxy S zeven maanden.” De Galaxy S5 deed er 25 dagen over; 2 dagen minder dan de Galaxy S4. De trend lijkt me duidelijk; ook dit geeft aan dat de grootste groei achter de rug is. Samsung zou zelfs besloten hebben om de productie terug te schroeven van de Galaxy S5 en aartsrivaal LG lijkt met haar vlaggenschip nu internationaal al hogere ogen te gooien dan Samsung; ook dat is een unicum!

Is het dan einde verhaal voor Samsung? Zover zijn we nog lang niet. Voorlopig zal er weinig veranderen, gok ik. Samsung zal flinke klappen krijgen van de iPhone 6, daar ben ik van overtuigd. Waar iPhone-gebruikers nu nog overstappen naar Samsung vanwege het grotere scherm op de Galaxy S5, zal dat dit najaar niet meer het geval zijn. Want Apple gaat net zulke grote telefoons maken. Daarnaast heeft Samsung haar antwoord al klaarliggen op de iPhone 6 en ook de Note 4 zal stevig bijdragen aan een positief resultaat voor Samsung.

Samsung is dan ook voorzichtig positief gestemd over Q3 en hopelijk komen die verwachtingen uit. Desondanks is het voor mij duidelijk dat er op termijn bedreigingen zijn voor de huidige nummer 1-positie van Samsung.

Hoe denk jij erover? Deel jij deze mening, of juist niet? Ik lees graag je mening terug in de reacties onder deze blogpost.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. René Jeninga -

    Ik moet hier een beetje om lachen…altijd al gezegd dat Samsung de markt overspoelt met te veel producten van wisselende kwaliteit en de S5 is inderdaad te weinig vernieuwend tegenover de S4. Hoop dat de verblinde Nederlandse Samsung consumers hun ogen open doen en om zich heen gaan kijken wat er nog meer te koop is.

    1. rainn_010 -

      Buigbare en opvouwbare schermen, hoge resolutie; 2K zoals de LG G3 of hoger, 4K, dus van alles, maar de vraag is wat de consument eraan heeft.

  2. hanszw -

    Waarschijnlijk heeft het niet zozeer met plastic te maken dan wel veel meer dat de nieuwe toestellen nauwelijks iets toevoegen aan de vorige versie. Dat er bovendien vanuit Samsung wordt gedicteerd wat jij als consument leuk moet vinden en gebruiken met alle niet te verwijderen bloatware op hun toestellen. Het lijkt nogal op voorgaande voorbeelden van andere fabrikanten die niet tijdig zich aanpasten aan de markt maar vasthielden aan het bestaande. Consumenten hebben nu veel meer keuze en mogelijkheden tegen flink lagere prijzen. Je mag je afvragen of Samsung wel in staat zal zijn om met iets innovatiefs te komen waarmee ze weer back on track zullen zijn daar ze ook grotendeels nog eens teren op het kopiëren van andermans producten.

  3. rainn_010 -

    Hehe, werdt tijd! Ik denk dat als er nieuwe grote spelers op de markt komen, er wat meer zal gaan veranderen. Samsung luistert niet naar haar klanten, en denkt dat ze alles kunnen maken en dat het toch wel goed verkoopt. Kleine (Chinese) merken zullen dan hoop ik wat innovatiever zijn (want er zit weinig innovatie in de Samsung producten) en beter naar de consument luisteren. Ik bezit zelf een S3, maar dat was 1 keer nooit meer.

  4. wallenburg -

    Ik ben een van de Galaxy gebruikers die overstappen naar LG en wel de LG G3.
    Na de Galaxy S2 en de S3 (huidige toestel) ben ik niet meer gecharmeerd van de S4 en S5. Het ziet er naar uit dat LG beter naar zijn klanten luistert. Zoals smalle randen en knoppen op een meer logische plaats en Knock On om het toestel te activeren c.q. inloggen.En niet te vergeten een veel gunstigere prijs.

  5. Jan Zelf -

    OK heb zowel een iPad als een Samsung tablet en kan dus goed vergelijken. Die iPad glijdt door de gladde achterkant steeds uit de handen en dus is dat plastic veel handiger. Plus Android is feel intuitiver dan Ios.

  6. Timboektoe -

    Ik denk juist NIET dat de chinese smartphones de oorzaak zijn.
    Ze verkopen wereldwijd nog te weinig. Je hebt het niet over tientallen miljoenen per merk.
    De chinese merken zijn bij de massa ook totaal niet bekend. Die gaan de MM in en besluiten op basis daarvan hun beslissing.
    LG/Sony verkopen juist meer. Vooral LG heeft de laatste 2 jaar stappen gemaakt met de G2 en Nexus 4/5. En vergeet niet dat je als consument na 2 of 3 samsungs wel eens wat anders wilt.

    1. Danijel -

      De Chinese markt groeit, de rest van de markten waarin Samsung actief is niet. Ik denk dus dat ze de groei moeten zoeken in China en juist daar hebben ze het erg lastig. Dat komt dus wel door Chinese merken, denk ik.

      1. Timboektoe -

        volgens mij zijn samsung en apple in china gewoon te koop
        http://www.samsung.com/cn/
        Ik geef aan dat de chinese merken niet de capaciteit hebben om binnen een paar maanden miljoenen smartphones te produceren. Dat verklaart de daling voor samsung niet. Ik zie het meer in de opkomst van LG.
        Veel samsung eigenaren stappen over naar LG.
        Harde cijfers heb ik niet.

      2. Danijel -

        Ik zeg ook niet dat ze daar niet te koop zijn, ik zeg juist dat ze het bijzonder lastig hebben om die markt te betreden en de consument te bereiken, zoals Samsung zelf ook aangeeft in haar cijfers.

        Daarnaast hebben de Chinezen meer dan voldoende capaciteit; Huawei en Xiaomi willen dit jaar samen 100 miljoen smartphones weg zetten. Dus dat is het probleem niet.

    2. Quasimodo -

      Je laatste punt is zeker waar. Mensen zien meer leuke toestellen tegen een goeie prijs en verandering van spijs doet eten.

  7. Shihan Richard Pet Riessieman -

    Voor de S5 komt het vooral omdat het een heel goedkoop model lijkt en twee druppels water op de S4,en niet te vergeten plastic. Waar andere steenvast duurdere glas/metaal gebruiken blijft Samsung hangen bij plastic, en dan ook nog vaak duurder dan de concurrentie.

    1. Quasimodo -

      Het is vooral omdat de concurrentie steeds sterker wordt. Merken als Lenovo, Huawei, Xiaomi maken bijzonder leuke telefoons tegen alleszins acceptabele prijzen. Die toestellen zijn overigens ook van plastic. Niets mis mee.

      Kun je aangeven wat er mis is met plastic afgezien van emotionele waarden?

Android O naadloze updates

Nooit meer opslagproblemen door Android O naadloze updates lees verder

Telekoopwijzer uitgelicht

Telekoopwijzer: Dit zijn de beste smartphones van deze zomer lees verder

Android O Developer Preview 2

Wordt Android O al volgende week uitgerold naar deze smartphones? lees verder

Android O Android Octopus

Heeft Google onthuld waar Android O voor staat met nieuwe easter egg? lees verder

Android Oreo Google I/O

Android O: acht onmisbare features om naar uit te kijken lees verder

Android O

Poll: op welke versie van Android draait jouw smartphone? lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters