Honor: portret van een Chinese reuzenzoon

Een van de nieuwste smartphonemerken op de Nederlandse markt is Honor: het hippe budgetbroertje van het inmiddels beter bekende Huawei. Onlangs kreeg ik van Honor een kijkje in de keuken; in dit artikel zal ik proberen dat met jullie te delen.

Op 12 december 2013 besloot Huawei een tweede merk op te richten, gericht op de ‘digital natives’. Mensen die veelal opgegroeid zijn met het internet en digitale technologie en wiens leven zich grotendeels online afspeelt. Dat merk werd Honor en niet geheel verrassend was het merk op 12 december 2015 voor de tweede keer jarig. Ik een van de gelukkigen die op het verjaardagsfeestje van Honor mocht komen en vertrok daarvoor op 10 december naar Shenzhen; de tech-hoofdstad van China. Wellicht heb je vanuit Shenzhen al een aantal hands-ons gezien: ik kreeg daar de kans met de Honor 5X, Huawei Mate 8 en Huawei Shot X te spelen.

Honor is een merk van Huawei, gericht op de ‘digital natives’

Maar natuurlijk heb ik in China iets meer gedaan dan met een drietal toestellen spelen. Zo ging ik bijvoorbeeld langs bij het hoofdkantoor van Huawei, het eerste Honor Cafe en natuurlijk het event dat Honor voor zijn tweede verjaardag organiseerde. In dit artikel zal ik niet zozeer op die activiteiten zelf in gaan, maar wel op het merk Honor. De strategie van het merk, de verschillen met moederbedrijf Huawei en natuurlijk ook kort de toestellen. Daarmee is dit artikel meteen mijn eerste in een serie van blogs over de Chinese markt: op het moment van schrijven zit ik in het vliegtuig naar Hong Kong, waar ik de komende vijf maanden zal verblijven en zo nu en dan zal bloggen over opvallende dingen en leuke merken in deze bijzondere smartphonemarkt.

Honor’s smartphones

Goed, terug naar Honor. In Europa is het merk iets jonger dan in China: afgelopen najaar vierde Honor zijn eerste verjaardag op ons continent. In dat jaar bracht het een zestal telefoons uit: de Holly, 3C, 4X, 6, 6+ en 7. Die eerste twee zijn inmiddels niet meer verkrijgbaar, de laatste vier wel. En over het algemeen scoort Honor met zijn smartphones erg goed: met uitzondering van de Holly kregen ze allemaal een heel dikke voldoende in onze reviews en de de Honor 3C, Honor 4X en Honor 7 waren of zijn veelgeziene gasten in onze koopwijzer. Binnenkort komt men in Europa met een zevende smartphone: de eerdergenoemde Honor 5X. Die zal, waarschijnlijk met minimale aanpassingen tegenover de door mij geprobeerde Chinese variant, op 4 februari voor de Europese markt bekend gemaakt worden. Tot slot heeft Honor nog de Band Z1, een goedkope maar leuke wearable.

Over het algemeen scoort Honor met zijn smartphones erg goed

Huawei Patent Wall
De patent wall van Huawei

Huaweidochter

Honor is dus een dochter van Huawei en dat steekt de fabrikant ook niet onder stoelen of banken. Sterker nog: op de persconferentie die Honor hield ter ere van zijn tweede verjaardag werd voornamelijk een smart home-systeem van Huawei aangekondigd. Honor ziet de backup van Huawei dan ook vooral als een voordeel. Volgens Zhao Gang, directeur Honor Overseas Business, zijn de goede faciliteiten die Huawei heeft een van de grote voordelen van Honor in de strijd tegen andere nieuwe merken in Europa als Wiko en Kazam. Tegenover fabrikanten als Xiaomi en Meizu is het in westerse markten ook een duidelijk voordeel. Xiaomi verkoopt, onder andere vanwege problemen met patenten, in zijn webshop in Amerika alleen accessoires. En patenten zijn ook de reden waarom Google, een nieuwkomer in de smartphonemarkt, een aantal jaar geleden Motorola opkocht. Huawei, en daarmee Honor, draait al heel lang mee aan de infrastructuurkant van de telecommarkt en heeft daarmee een aardige slagkracht op patentgebied. Daar is men ook maar wat trots op, getuige de ‘patent wall’ in een van de showrooms op Huawei’s hoofdkantoor.

Bovendien zorgt Huawei, dat onlangs liet weten alleen al in West-Europa meer dan 2 miljard dollar omzet gedraaid te hebben, ervoor dat Honor iets heeft om op terug te vallen als het even wat slechter gaat. En Honor kan mooi meeliften op de enorme R&D-budgetten van Huawei, waardoor het potentieel eerder over innovaties kan beschikken dan vergelijkbare merken.

Honor heeft via Huawei een aardige slagkracht op patentgebied

Niet alles is koek en ei

Waar het nog wel misgaat, is dat het verschil tussen Huawei en Honor niet altijd even duidelijk is. Sommige Chinese Honor-telefoons worden in Europa zelfs als Huawei verkocht, voor een vergelijkbare lage prijs. De Huawei Shot X en Huawei G Play Mini, in China verkocht als respectievelijk Honor 7i en Honor 4C, zijn daar goede voorbeelden van. Het idee is dat Honor het wat goedkopere merk is dat vooral geschikt is voor jongeren en andere ‘digital natives’ die op zoek zijn naar de beste specs voor een kleine prijs, terwijl Huawei het meer premium merk is voor zakenlui en mensen die wat minder in technologie geïnteresserd zijn. Daarbij helpt het niet dat Huawei toestellen van Honor overneemt. Bovendien wordt Huawei in Nederland, in ieder geval voorlopig, helemaal niet als premium merk gezien.

Een ander probleem van Honor is dat veel toestellen relatief laat zijn in Europa. Vaak wordt een model eerst in China aangekondigd en uitgebracht, waarna vervolgens een Europese lancering volgt. En juist voor de tech-savvy doelgroep van Honor is dat erg jammer. Dat is eigenlijk met alle Honor-toestellen tot nu toe zo gegaan en hoewel Honor Europa dat natuurlijk graag ziet veranderen is de kans dat dat ooit gaat gebeuren klein. Luke Liu, het strategische hoofd van Honor, vertelde mij tijdens de lancering van de Honor 7 in een interview dat de Chinese markt simpelweg veel groter en belangrijker is voor het bedrijf. Toestellen voor Europa hebben meer aanpassingen nodig, zoals een implementatie van Google’s diensten en vertalingen voor een groot aantal landen. En op die aanpassingen gaat de Chinese afdeling van Honor echt niet zitten wachten: dat zou ze veel te veel verkopen in de thuismarkt kosten.

Honor richt zich erg op de community

Bijzondere strategie

Een belangrijk verschil tussen Honor en veel concurrenten is dat het bedrijf zich erg tot de community richt, in de hoop een grote schare fans te krijgen en veel mond-tot-mond reclame te genereren. Zo nodigt Honor bij lokale evenementen steevast fans uit en gaan er zelfs fans van Honor mee op internationale persreizen. In Nederland heeft het er voorlopig vooral voor gezorgd dat Honor een loyaal clubje heeft dat ook ondersteunend werkt voor bijvoorbeeld online ondersteuning. In China lijkt men al wat verder te zijn: het verjaardags-evenement in Shenzhen trok volgens Honor in totaal zo’n 15.000 man die zich lieten onderdompelen in het merk Honor en alles wat ermee te maken heeft.

Honor’s verjaardag trok zo’n 15.000 man die zich lieten onderdompelen in het merk Honor

Honor Go event
De stands van Vmall en EMUI op Honor’s verjaardags-evenement
Honor Go event
Natuurlijk had Honor zelf ook een grote stand
Honor Go event
Of eigenlijk zelfs 2…
Honor Go event
Cheese!

Een nieuw initiatief is het Honor Café, waarvan het bedrijf afgelopen december in Shenzhen de eerste vestiging opende. Het merk zal in ieder geval in China nog een aantal vestigingen openen en onderzoekt of het concept ook internationaal levensvatbaar is. Het Honor Café is een plek waar je kunt werken, socializen en natuurlijk koffiedrinken. Een soort Starbucks dus, maar dan in principe zonder aankoopverplichting. Daarmee creëert Honor goodwill, naamsbekendheid en een stukje vertrouwen. Je kunt in het Honor Café namelijk ook alle Honor-smartphones uitproberen voordat je ze online bestelt.

Honor Cafe
Het Honor Café

Ook op retailvlak pakt Honor het bijzonder aan. Smartphone zijn in de basis alleen online verkrijgbaar, zo nu en dan een proef met bijvoorbeeld Bruna daargelaten. In ieder geval vind je de toestellen van de Huaweidochter niet bij The Phone House of de Belcompany. Maar wel bij  bijvoorbeeld Belsimpel, Coolblue en Studentmobiel. En bij Huawei’s eigen winkel, Vmall. Vmall verkoopt Honor- en Huawei-telefoons en heeft regelmatig goede aanbiedingen of ‘flash sales’. Die events, waarbij Honor probeert zoveel mogelijk toestellen in een keer te verkopen, zijn vooral in China populair. Tijdens de meest succesvolle acties verkoopt Honor tot wel 2 miljoen exemplaren op een dag. In Nederland zorgt het vooral voor leuke aanbiedingen. Zo is de met €350 toch al scherp geprijsde Honor 7 al een aantal keer voor €300 te koop geweest.

Ook op retailvlak pakt Honor het bijzonder aan

In hoeverre Honor met deze bijzondere strategie de felle strijd om de Europese budgetmarkt kan winnen is nog de vraag. Maar in ieder geval heeft het merk met zijn goede toestellen en de grote slagkracht van Huawei een goede uitgangspositie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?
iPhone X

Waarom het succes van de iPhone X Google miljarden gaat kosten lees verder

Oppo, dochterbedrijf van BBK

BBK is de op twee na grootste smartphonemaker ter wereld. Precies…wie? lees verder

headphone jack

Waarom Google de headphone jack van de Pixel 2 verwijderde lees verder

OnePlus 3

OnePlus verzamelt teveel privégegevens gebruikers, maar er is goed nieuws lees verder

Google Pixel 2

Waarom het succes van de Pixel 2 slecht zou kunnen zijn voor Google lees verder

Apple opladen

Ikea richt pijlen op Apple met scherpe advertenties lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters