De weg naar Europa: interview met Meizu’s global brand managers

ZHUHAI – Meizu is een van de Chinese smartphonemerken die serieus met de Europese markt bezig is. Ik ging met de fabrikant in gesprek over het merk, de producten en de Europese plannen.

Enige tijd geleden schreef ik al over Meizu, een van de bekendere en interessantere Chinese smartphonefabrikanten. Naar aanleiding daarvan kreeg ik een uitnodiging van de fabrikant om een keer langs te komen op het hoofdkantoor. Een uitnodiging die ik natuurlijk graag aannam. Ik werd rondgeleid door Ard Boudeling en Robin Eyckmans, samen Global Brand Manager bij het bedrijf. Kortom, de mensen die het merk bij het internationale publiek bekend moeten maken. Natuurlijk had ik ook de kans om ze uitgebreid te ondervragen over het merk. Daarvan hieronder een verslag.

Tech savvy doelgroep

Om maar even met de basics te beginnen: op wie richt het merk zich vooral en wat maakt de producten van Meizu de moeite waard? Daar zijn Boudeling en Eyckmans duidelijk over. De doelgroep is, zeker als we het over Europa hebben, vooral de ‘tech savvy’ gebruiker. Kortom: mensen die veel met technologie bezig zijn, goed onderzoek doen naar wat ze kopen en zo veel mogelijk waar voor hun geld willen. Want waar voor je geld, daar blinkt Meizu volgens de twee in uit. Goede specificaties voor weinig geld, maar niet koste wat het kost. Dat wil zeggen: toestellen moeten bovenal kwalitatief goed zijn en er zal dus niet bespaard worden op ‘onzichtbare’ aspecten die achteraf pas naar boven komen. Als voorbeeld van zo’n onzichtbaar gebrek noemt Boudeling de Xiaomi Mi 5, die onlangs door JerryRigEverything zonder enige moeite gebogen werd. Dat komt volgens de YouTuber omdat Xiaomi bespaard heeft op een degelijk frame, waardoor de telefoon sterkte verliest. Meizu zou dat volgens Boudeling dus nooit doen. Toestellen moeten dus echt goed zijn; niet alleen op papier. Wellicht is dat ook de reden dat de fabrikant als enige derde fabrikant de kwalitatief sterke processoren van Samsung met enige regelmaat gebruikt in zijn smartphones.

Goede specificaties voor weinig geld, maar niet koste wat het kost

Dat Meizu zich niet kan onderscheiden van de Chinese concurrentie is men niet zo bang voor. Die is in Europa immers nauwelijks aanwezig. Los van Huawei dan, maar Meizu denkt zijn grootste Chinese concurrent ruim te verslaan op prijs-kwaliteitverhouding. Binnen de Chinese markt is dat natuurlijk een ander verhaal en concurreert Meizu onderandere stevig met Xiaomi. Maar Boudeling en Eyckmans denken dat Meizu kwalitatief beter scoort dan Xiaomi en veel andere concurrenten in de thuismarkt.

Geen iPhone-kloon

Als we het dan toch over de producten van Meizu hebben, kan ik natuurlijk niet nalaten te vragen hoe Meizu de gelijkenis tussen de iPhone en zijn eigen smartphones ziet. Ik noemde het bedrijf in mijn eerdere artikel immers een fabrikant van “iPhone-kloons voor de massa”. Bovendien had ik een telefoon in mijn hand die door het geruchtencircuit bestempeld was als de iPhone 7. Hoewel Boudeling en Eyckmans de gelijkenis tussen de producten van Meizu en die van Apple zeker niet ontkennen, vinden ze de benaming iPhonekloon allesbehalve terecht. Het bedrijf heeft een substantieel eigen R&D-team en kijkt niet speciaal naar Apple voor het ontwerpen van hun toestellen. Wel is het zo dat Meizu net als Apple een erg cleane en minimalistische filosofie heeft, wat ook in de producten naar voren komt. Wie een rondje door het hoofdkantoor van de fabrikant loopt ziet dat overigens meteen, zoals op de onderstaande foto’s van Meizu zelf duidelijk naar voren komt. Overigens heb ik die plekken zelf ook kunnen fotograferen, alleen mijn telefoonfoto’s moesten het afleggen tegen de professionele fotograaf van Meizu.

Die vergelijkbare filosofie zou dus een reden kunnen zijn voor het vergelijkbare ontwerp. Bovendien is het zo dat je natuurlijk niet extreem veel goede opties hebt als je een volledig aluminium telefoon met een groot touchscreen wilt ontwerpen. Over de algemene gelijkenis van Chinese smartphones op, in veel gevallen, de producten van Apple wil Eyckmans nog wel kwijt dat dat met de voorkeuren van de Chinese consument te maken heeft. Chinezen houden nou eenmaal van westerse statusproducten. Als een product daar wat van weg heeft wordt dat gezien als een soort teken van kwaliteit. Maar, zo zegt hij er meteen bij: dat is niet iets waar Meizu op in probeert te spelen.

Meizu in Europa

Toch valt er nog wel wat te halen op het gebied van onderscheidend vermogen en het ‘minder Chinees’ maken van de toestellen, zo erkennen Boudeling en Eyckmans. Dat geldt zowel op design- als softwaregebied. Om het design een wat meer eigen gezicht te geven in de toekomst heeft Meizu onlangs een Japanse ontwerper aangenomen. Meizu is over het algemeen erg tevreden met het Flyme OS dat het gebruikt, maar zegt wel dat de focus daarvan nu vooral op de Chinese markt ligt en dat het zal proberen dat te veranderen. Overigens is er nu ook al een internationale versie van Flyme die functioneel en esthetisch niet veel verschilt van de Chinese variant. Maar hij is wel volledig ontdaan van Chinese teksten en op China gerichte software en komt bovendien met de Google Play Services. Dat is iets dat Meizu beter voor elkaar heeft dan veel concurrenten.

De producten van de producent zijn in Europa al een tijdje officieel verkrijgbaar, zoals ik in mijn vorige artikel ook opmerkte. Daarvoor werkt Meizu onder andere samen met Amazon, wat door Boudeling gezien wordt als een soort ‘bulk optie’. Via Amazon kan iedereen in Europa nu een Meizu-telefoon kopen als hij dat wil. Los daarvan wil men het ‘persoonlijker’ aanpakken voor alle individuele markten. Dat wil zeggen dat men in ieder land op zoek gaat naar een goede verkooppartner, die ook nette aftersales-service kan regelen. In bijvoorbeeld Spanje en Italië heeft dat geleidt tot een dedicated online Meizu-shop; op sommige andere plaatsen verkoopt die partner de toestellen onder zijn eigen naam. Fnac in Frankrijk, bijvoorbeeld.

Nederland staat zeker op het verlanglijstje

Uitbreiding naar andere landen staat zeker op het programma, maar Meizu zegt dat pas te willen doen als het een goede partner heeft en ook de capaciteit heeft om goed met die partner samen te werken. Een partner die een Meizu-shop wil openen is volgens Boudeling een pre, maar ook partijen als Belsimpel of Coolblue die de smartphones gewoon in hun eigen winkel verkopen vindt Boudeling interessant. Over hoe en wanneer men de Nederlandse markt wil betreden is overigens nog niets bekend, maar ons land staat zeker op het verlanglijstje volgens Boudeling en Eyckmans.

Meizu Amazon
Smartphones van Meizu te koop bij Amazon

Ubuntu als side-project

Meizu PRO 5 Ubuntu
De Meizu Pro 5 Ubuntu

Meizu is, samen met BQ, de enige smartphonefabrikant die telefoons levert met Ubuntu Mobile. In het geval van Meizu gaat het niet om een apart toestel, maar om een aangepaste versie van het vorige topmodel, de Pro 5 Ubuntu. Boudeling zegt dat Ubuntu op het moment nog niet geschikt is voor de meeste gebruikers en dat de Ubuntu-telefoon dan ook vooral als side-project gezien moet worden. Het bedrijf zegt blij te zijn dat het deel uit kan maken van de ontwikkeling van Ubuntu Mobile, waarbij de positie als voorloper natuurlijk mooi meegenomen is als het platform groot wordt. Voor Meizu is het Ubuntu-project daarnaast een mooie kans om kennis te maken met een nieuw deel van de markt dat het bedrijf normaal niet zo snel zou bereiken volgens Boudeling. Bovendien levert het project veel positieve reacties en exposure op, wat natuurlijk ook mooi meegenomen is. Zo was de Pro 5 Ubuntu prominent aanwezig op de stand van Canonical op het Mobile World Congress.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Tybone -

    Kunnen jullie is een keer een Meizu smartphone reviewen, zoals een Pro 5? Ben erg benieuwd naar de gebruikservaring van deze toestellen.

    1. Dominick Viëtor -

      De Pro 5 zullen we vanwege zijn leeftijd niet meer oppakken. De Pro 6 of M3 Note wellicht wel, maar dat zal een beetje afhangen van onze planning en de beschikbaarheid van toestellen… Overigens komt er wel binnenkort een hands-on van de Pro 6.

  2. Robert -

    Leuk artikel.
    Ze proberen hun keuzes goed te praten maar ze geven zelf toe dat de chinezen eenmaal de iphone als statussymbool zien.

    Daarnaast is klonen en een beetje wijzigen stuk goedkoper. Als klap op de vuurpijl huren ze nog een japanner in. Een land die ook makkelijk omgaat met kopieren van design.

    1. Dominick Viëtor -

      Japan en design kopiëren? Verklaar je nader…. Als ik aan Japanse producten denk, dan denk ik toch vooral aan originele ontwerpen (Sony, Toyota; om maar wat te noemen). Ik denk dat Japan op dat gebied een van de meest ontwikkelde landen is, met eerder nogal bizarre en té originele ontwerpen dan kopieën.

Telekoopwijzer uitgelicht

Telekoopwijzer: Dit zijn de beste smartphones voor de feestdagen lees verder

iPhone X

Waarom het succes van de iPhone X Google miljarden gaat kosten lees verder

Oppo, dochterbedrijf van BBK

BBK is de op twee na grootste smartphonemaker ter wereld. Precies…wie? lees verder

headphone jack

Waarom Google de headphone jack van de Pixel 2 verwijderde lees verder

OnePlus 3

OnePlus verzamelt teveel privégegevens gebruikers, maar er is goed nieuws lees verder

Google Pixel 2

Waarom het succes van de Pixel 2 slecht zou kunnen zijn voor Google lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters