Onwetende verkopers

Als je in een reguliere winkel op zoek gaat naar een Windows Phone, dan krijg je weinig nuttigs te horen. Vaak word je vals of in ieder geval niet onafhankelijk voorgelicht en heeft een verkoper geen idee waar hij het over heeft. Een vlotte babbel gaat voor inhoudelijke kennis, en dat is fout.

Als online redacteur, die zelf zijn telefoons standaard bij webwinkels bestelt, heb ik weinig te maken met telefoonverkopers en moet ik zeggen dat ik er ook niet echt bij stilsta. Toen Ron Smeets van Mobilecowboys een rondje langs een aantal telecomwinkels maakte en veelal leugens of in het beste geval verzinsels te horen kreeg, besefte ik hoe slecht het eigenlijk gesteld is met de kwaliteit van verkopers in de telecombranche.

Een kritische lezer van Mobile Cowboys beweerde dat het in de Randstad wel anders zou zijn met de kennis van verkopers, wat op het eerste gezicht onzin lijkt. Maar net als Ron ben ook ik niet vies van een bezoekje aan verschillende telecomwinkels, dus besloot ik de proef op de som te nemen en de gelegenheid meteen aan te grijpen om mijn mening over verkopers die niet weten waar ze het over hebben met de wereld te delen.

Ik woon in Leiden en ben dan ook alle bij mij bekende telefoonwinkels in Leiden langsgeweest, met het verhaal dat ik iets opgevangen heb over een nieuw besturingssysteem van Microsoft en dat ik daar wel in geïnteresseerd ben. Of ik wellicht al een toestel met het OS erop kan kopen en of de verkoper me er iets meer over kan vertellen.

Waar Ron nog regelrechte leugens of verzinsels te horen kreeg, zoals dat je het besturingssysteem van een telefoon naar wens kunt veranderen en dat Nokia deze winter nog een Windows Phone zal lanceren, kreeg ik bar weinig te horen.

The Phone House wist er niets over te vertellen en raadde mij aan om maar eens online wat te gaan zoeken. Ook Primafoon wist erg weinig, alleen dat HTC voor het eerste toestel zal gaan zorgen. De verkopers van de Vodafone-shop wisten me alleen te vertellen dat ik maar beter een Android-toestel moest nemen en dat Windows Phone 7 niets gaat worden. Dat eerste heb ik overigens meer gehoord. Telefoonkopen liet weten binnenkort een training te krijgen en wist nu alleen te vertellen dat Samsung voor het einde van dit jaar een Windows Phone 7-toestel op de markt gaat zetten.

Bij de Hi-winkel gingen ze uitgebreid voor me zitten en kwamen ze na wat online-research en overleg binnen het team tot de conclusie dat Samsung, LG en HTC de eerste toestellen gaan verzorgen en dat Nederlands voorlopig niet ondersteund wordt. Dat zullen ze wel hier hebben gelezen. Eén van de verkopers sprak zijn verwachting uit dat het nieuwe OS instabiel zal worden, gebaseerd op zijn ervaringen met Windows Phone 6. Android is sowieso een goed alternatief, aldus de verkoper.

Bij de T-Mobile-shop waren ze al iets beter op de hoogte en wist de verkoper te melden dat het helemaal nieuw is, een mooie interface heeft en dat de Marketplace voorlopig nog niet in Nederland beschikbaar is. Volgens de verkoper zal HTC in ieder geval een toestel op de markt gaan brengen en is het systeem waarschijnlijk in januari 2011 in Nederland beschikbaar.

Alleen bij de Telfort-winkel en bij BelCompany had men ervaring met het platform. De medewerker van de Telfort-shop liet weten een toestel op de KPN Retail Dagen gezien te hebben en zei dat erg mooi te hebben gevonden. Hij zag het platform ook wel succesvol worden, maar meldde daar wel bij dat Android beter en groter blijft. Over het gebrek aan Nederlandse ondersteuning wist hij helaas niets.

BelCompany was de overduidelijke winnaar van alle winkels, simpelweg omdat ze al een toestel op voorraad hadden. Ik kreeg meteen de HTC 7 Trophy in m’n handen geduwd en mocht daar even mee spelen. Ook wist de verkoper dat er geen Nederlandse taalondersteuning zou zijn, alleen van het gebrek aan officiële Marketplace-ondersteuning wist hij helaas niets af. Overigens had het hele team intern een tik op de vingers gehad naar aanleiding van het artikel van Ron, en was er ook al een online verkooptraining beschikbaar.

Conclusie: alle verkopers die ik sprak, zijn wel eerlijk, maar weten er over het algemeen niets of weinig vanaf. Wat mij betreft is die eerlijkheid het belangrijkste, maar een beetje kennis van zaken had ook wel gemogen.

Het is ronduit belachelijk dat je als consument extra betaalt voor de service in de winkel, terwijl de medewerkers niet eens weten waar ze het over hebben. Natuurlijk is de hulp met het zoeken van een toestel wat waard en ook de mogelijkheid om je kapotte toestel door de shop te laten afhandelen juich ik ten zeerste toe. Maar dat je als verkoper een belangrijke ontwikkeling als Windows Phone 7 niet ook maar een klein beetje volgt, dat gaat er bij mij niet in. Als je besluit in een bepaalde branche te gaan werken, al is het maar als bijbaantje, dan moet je daar toch wel een beetje interesse in hebben. Alle ontwikkelingen op de voet volgen is misschien wat lastig, maar een keer per week even All About Phones, of wat mij betreft een van onze concullega’s checken, moet toch niet zo ingewikkeld zijn.

Overigens geldt de onkunde van telecomverkopers niet alleen voor als Windows Phone 7, ik heb ook vaak bijvoorbeeld verkeerde specificaties of een verkeerde uitleg van die specs gehoord. Zo werd een aantal jaar geleden UMTS uitgelegd als een feature waarmee je wereldwijd kunt bellen, in plaats van een snellere vorm van mobiel internet. Ook echte ervaring met een toestel ontbreekt vaak, en als dat niet door de verkoper komt dan komt het wel door het management van de winkel. Zo was ik onlangs bij de MediaMarkt waar een verkoper graag een toestel wou uittesten om beter advies te kunnen geven, maar helaas kreeg hij dat niet geregeld bij zijn baas.

Om het af te ronden wil ik ook nog even in gaan op de ‘onafhankelijkheid’ van veel verkopers. Deels meldden de winkelmedewerkers inderdaad braaf hun eigen ervaringen en geven zij op basis daarvan advies. Overigens resulteert dat ook niet altijd in een goed advies; als de ervaringen met een bepaald toestel goed zijn dan worden de andere mogelijkheden al snel vergeten door een verkoper.

Vaak is advies helaas ook sterk beïnvloed door incentives. Deze beloning voor verkopers om een bepaald product te verkopen maken het voor de verkoper erg aantrekkelijk om iemand een bepaald product aan te raden. Ik kan ze geen ongelijk geven , maar er is wel iets goed mis met het systeem. Een retailketen als BelCompany of The Phone House, die pretendeert onafhankelijk te zijn, zou dit eigenlijk niet moeten toelaten.

Say Hello to Windows Phone

 

Telekoopwijzer uitgelicht

Telekoopwijzer: dit zijn de beste smartphones van maart 2018 lees verder

WANT is op zoek naar een nieuwe redactiestagiaire! lees verder

Telekoopwijzer september staat klaar lees verder

telekoopwijzer

Telekoopwijzer juli staat klaar lees verder

telekoopwijzer

Telekoopwijzer juni staat klaar lees verder

Telekoopwijzer mei staat klaar lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters