Sony vastgeroest in eigen succes

Het succes dat Sony begin 2013 boekte met de Xperia Z, lijkt zich inmiddels tegen de fabrikant te keren. Sony zit vastgeroest in oude patronen en ziet zijn smartphone-winst weer inzakken. Waar is het mis gegaan?

“Lekker op het succes van de Xperia Z voortborduren is even leuk, maar begint Sony tegen te werken.”

Nadat Sony partner Ericsson uitkocht in de voormalige joint-venture Sony Ericsson, heeft het even geduurd voordat de fabrikant met eigen toestellen op de markt kwam. In de Xperia S en T, die beiden onder het Sony-merk op de markt kwamen, kon de fabrikant nog niet volledig zijn ei kwijt. Begin 2013 veranderde dat met de Xperia Z, een toestel dat wezenlijk anders was dan de smartphones daarvoor en de nieuwe richting van Sony zou bepalen. Het toestel was strak, waterdicht en eindelijk voorzien van up-to-date specificaties. Dat heeft Sony duidelijk geen windeieren gelegd: de smartphone verkocht als warme broodjes en doet zelfs nog steeds leuk mee in de verkoopstatistieken. Een succes dat Sony hard nodig had en, wat mij betreft, ook zeker verdiend heeft.

De gedachte van Sony om lekker op het succes van de Xperia Z voort te borduren, is natuurlijk niet vreemd. Wie het huidige topmodel van Sony, de Xperia Z2, in handen heeft kan de genen van de Xperia Z nog duidelijk herkennen. Voor even is dat leuk, maar ik denk dat het Sony inmiddels begint tegen te werken.

“Ik wil niet zeggen dat de toestellen van Sony slecht zijn geworden, maar erg interessant is het ook niet meer.”

Met de Xperia Z had Sony twee belangrijke stokpaardjes: het premium ontwerp en de waterdichte body. Twee punten waar Sony met recht trots op kon zijn, zeker destijds. Maar als we even een paar stapjes vooruit nemen, naar de Xperia Z1, Xperia Z2 en zelfs de aankomende Xperia Z3 dan zijn dat nog steeds de stokpaardjes van Sony. Inmiddels is de 20,7-megapixelcamera daarbij gekomen, maar ook die draait binnenkort in de Z3 alweer drie generaties mee. Veel nieuwe unieke punten heeft Sony er niet meer aan toegevoegd en de slogan ‘details maken het verschil’ die men voor de Z2 gebruikt is tekenend. Ik wil niet zeggen dat de toestellen van Sony slecht zijn geworden, maar erg interessant is het ook niet meer.

Qua ontwerp is het nieuwe er inmiddels ook al een jaar af. Een duidelijke designtaal kan zeker als sterk punt gezien worden en in die zin doet Sony zeker iets goed. Maar zodra je een vergrootglas nodig hebt om de laatste drie topmodellen van een fabrikant uit elkaar te houden gaat er toch iets mis. Geef een leek afwisselend een Xperia Z1 en Xperia Z2 en hij zal het verschil niet zien. De Z3 is weliswaar nog niet officieel, maar zoals het er nu uitziet kun je het eerder genoemde experiment net zo goed met dat toestel uithalen. In het middensegment doet Sony het zeker niet slechter dan zijn concurrenten, maar de sjeu van vroeger is er ook daar een beetje uit.

“Zet de Z1 en Z3 naast elkaar en de verschillen zijn zoals het er nu uitziet marginaal.”

Tot slot kampt Sony met het probleem waar alle smartphonefabrikanten op het moment tegenaan lopen: de ontwikkeling op hardwarevlak ligt een beetje op zijn gat. In tegenstelling tot de concurrentie vergroot Sony dat probleem nog eens voor zichzelf door twee topmodellen per jaar op de markt te brengen. Zo kan men naar eigen zeggen de snelle ontwikkelingen in de smartphonemarkt beter bijhouden, wat anderhalf jaar geleden ook nog wel klopte. Inmiddels gaan die ontwikkelingen echter niet zo snel meer en brengt Sony de ene mini-update na de andere uit. De Xperia Z1 leek al redelijk op de Xperia Z, de Z2 leek nog meer op de Z1 en de Z3 gaat zo mogelijk nog meer op de Z2 lijken. Sterker nog: zet de Xperia Z1 en de Xperia Z3 naast elkaar en de verschillen zijn zoals het er nu uitziet allemaal marginaal.

Blijft het nog even de vraag of deze observatie alleen van mij komt, of dat ook het grote publiek een beetje uitgekeken raakt op de toestellen van Sony. De financiële cijfers (pdf) suggereren in ieder geval dat het probleem niet alleen in mijn hoofd bestaat. Sony verkocht in het eerste fiscale kwartaal van 2014 minder toestellen dan een jaar eerder en de smartphone-divisie dook weer in de rode cijfers. Het verlies van zo’n 27 miljoen dollar is niet erg indrukwekkend en volgens Sony deels het resultaat van verhoogde investeringen in R&D en marketing, maar het gaat wel de verkeerde kant op. Enerzijds heeft dat met een steeds sterkere concurrentie uit China te maken, maar ik denk dat het weinig innovatieve beleid van Sony er zeker ook in meespeelt.

Sony Xperia Z1 hoofdfoto 
Xperia Z1
Sony Xperia Z2 hoofdfoto 
Xperia Z2
Update: meer foto's -- Mogelijk eerste foto van Sony Xperia Z3 verschijnt xperia z3 leak 1 
Xperia Z3

“Laat de Z4 dus een flinke update in specs en een ander design krijgen,”

Om met een positieve noot af te sluiten wil ik graag kwijt dat ik de Compact-toestellen van Sony wel erg slim vind. Sony bedient met de Xperia Z1 Compact een unieke niche die zeker potentie heeft. Het toestel krijgt waarschijnlijk binnenkort een opvolger in de vorm van de Z3 Compact en ook dat toestel lijkt een monopoliepositie in zijn niche te gaan krijgen. Een compact toestel met topspecs lijkt zo logisch, maar Sony is wel mooi de enige die het doet.

De uitdaging voor Sony wordt de komende tijd in mijn ogen om de sterke punten van de Z-lijn te behouden, maar dan wel in een fris jasje. Multimedia, premium uitstraling en waterdichtheid zijn goede pijlers om je op te richten, maar niet telkens in hetzelfde jasje. Laat de Z4 dus een flinke update in specs en een ander design krijgen, maar nog wel premium en waterdicht. Wel mét Compact-versie met vergelijkbare specificaties graag. Mocht de markt daar tijdens het MWC 2015 nog niet klaar voor zijn, dan mag Sony best een half jaartje overslaan.

Andere interessante blogs op All About Phones:

Haarscheurtjes in nummer 1-positie van Samsung

Is het einde van HTC in zicht?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Frank van der Velde -

    Een aantal maanden terug hadden jullie een Telewiki gemaakt over oude vlaggenschepen, of die nog wel innovatieve waren. Jullie namen toen eigenlijk alleen voorbeelden van het vorige vlaggenschip, terwijl als ik in de praktijk kijk kom ik bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S2 en IPhone 4/S nog dagelijks tegen. Dus om je vlaggenschip van een jaar terug nou al zo snel als oud af te schrijven dat zal ik niet doen. Al begrijp ik echter niet dat Sony dit om het half jaar doet,dat heb Samsung toch wel een stuk slimmer aangepakt met de Note line en de S line. Groot fan van de Note Line. Zelf heb ik een Xperia Z1 in de winkel gekocht en ben pas weer nieuwgierig als de Xperia Z5/7 uitkomt.

  2. Toussaint Jongen -

    Het grootste nadeel vind ik gewoon de snelheid van de opvolgers. Een jaar is al snel, bij bijvoorbeeld Samsung en Apple. Bij Samsung zien we dan ook al minimale verbeteringen aan het uiterlijk tussen de S3, S4 en S5. Nu met de halfjaarlijkse cylcus is het naar mijn idee gewoon zó snel dat klanten zich bekocht voelen. Het zijn dan wel minimale verbeteringen, maar je kocht in februari de Z2 en voor je kunt opscheppen bij je vrienden is de Z3 er alweer… Ik zou me wel twee keer bedenken dan…. Erg jammer. En inderdaad, een frisse wind door het design doet al snel wonderen =)

    1. Quasimodo -

      Waarom voel je je bekocht? De meeste mensen hebben een 2 jarig abo en dan loop je sowieso al een jaar lang met een "oud" toestel rond. Nu wordt dat een half jaar langer…so what?
      Een Z2 blijft een geweldig toestel waar je nog een paar jaar plezier van kan hebben De Z3 verandert daar niets aan.

      1. René Jeninga -

        Bij een opvolging van een half jaar en een abo van twee jaar loop je dan al snel 3 toestellen "achter" terwijl je bij een opvolging van één keer per jaar maar 1 toestel "achter" loopt…Gaat gewoon allemaal te snel die opvolgingen, en als er dan nog sprake was van echter verbeteringen, oké! maar dat is vaak ook niet zo…

      2. Dominick -

        Juist omdat er geen grote verbeteringen zijn is het in mijn ogen voor eigenaren van een wat ouder model geen probleem.

        Maar net als Shotgun vind ik het hele 'er is een nieuwer model dus mijne is niet goed meer' sowieso een rare gedachte. De telecommarkt werkt nou eenmaal zo en als je daar zoveel affiniteit mee hebt dat je je überhaupt druk maakt over zoiets, dan weet je dat natuurlijk maar al te goed bij aankoop van welk toestel dan ook. Als er dan een beter toestel is, is je huidige toch niet opeens slecht geworden?

      3. Quasimodo -

        Het gaat misschien wel snel, maar dat weet je als toekomstige koper van een bepaald merk.
        Sterker nog: ik vind het alleen maar prettig dat een Z2 straks voor serieus minder geld te krijgen is. Een toestel dat net een half jaar op de markt is. Early adopters betalen nu eenmaal de hoofdprijs.

      4. Danijel -

        Ik kan me goed voorstellen dat klanten zich wel genaaid voelen. Je bedaalt bijzonder veel geld voor een high-end toestel; tussen de 500 en 700 euro. Dat hij na een half jaar al verouderd aanvoelt omdat er een nieuwe variant van ons, lijkt mij niet prettig 🙂

  3. Mertcan Tumar -

    De eerste xperia z begon heel goed daarna was de z1 een goede update maar al na 6 maanden kwam de z2 die ongeveer dezelfde specs had en dezelfde design en binnekort gaat de z3 en z3 compact uitkomen die weer ongeveer dezelfde specs en design heeft als de z2 en daardoor is z3 een saai toestel ze zouden beter om de 1 jaar een gsm uitbrengen die wel van specs wel anders is en het update waard is

  4. Sylmaron -

    Volgens mij is dit HET toestel waar de engelsen het woord 'inoffensive' voor hebben uitgevonden. Er zullen weinig mensen zijn die deze toestellen lelijk zullen vinden maar ook weinig die echt helemaal weg zullen zijn van de vormgeving (schat ik zo in). Het mist nogal een eigen smoel plat gezegd.

    1. Danijel -

      Goed punt! Het is inderdaad een veilige keuze, daar waar Sony vroeger juist bekend stond om het echt anders denken. Dus dat is ook zeker iets waar ze tegenwoordig niet meer op doorborduren.

  5. Danijel -

    *Eens is*. Sony maakt mooie en goede toestellen, al vind ik de Z-lijn te groot/lomp. Ik vind het opvallend dat het design al vier generaties eigenlijk nauwelijks veranderd is. Toegegeven; van de Xperia Z naar de Z1 was het design een redelijk update gegeven, maar daarna stokte het en het ziet er naar uit dat de Z3 niet veel beter gaat worden. Doe mij maar inderdaad de Compact 🙂

iPhone X

Zo krijg je het uiterlijk van iOS 11 en iPhone X op elke Android smartphone lees verder

Anyme Anime APP

Gratis anime kijken op je smartphone kan met deze app lees verder

Telekoopwijzer uitgelicht

Dit zijn de beste high-end smartphones van dit najaar lees verder

The Machines AR game

Deze drie iOS 11 features zouden we ook graag bij Android zien lees verder

Apple vs Android

Android toestellen vertonen twee keer zo vaak kuren als iPhones lees verder

Nokia 8 meerdere toestellen

HMD Global bevestigt: alle nieuwe Nokia smartphones krijgen Android Oreo lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters