Vrije val: hoe BlackBerry keihard van zijn voetstuk viel

BlackBerry was ooit de absolute marktleider op het gebied van smartphones. Op de piek van zijn dominantie kwam meer dan de helft van de smartphones van de fabrieken van het Canadese bedrijf. Onlangs kondigde BlackBerry aan dat het stopt met telefoons maken. Hoe kan zo’n groot bedrijf zo hard vallen? All About Phones legt het aan de hand van een reconstructie uit.

Al in zijn jeugd werd het idee van ‘always connected’ in het hoofd van toekomstig BlackBerry-CEO Mike Lazardis geplant. Zijn leraar in de werkplaats zei in zijn jeugd tegen hem: “Wees voorzichtig en raak niet te betrokken bij computers. In de toekomst gaan elektronica, computers en draadloos namelijk allemaal samen – en dat wordt de volgende hype.”

Een onwaarschijnlijke start-up

Die woorden zouden in het onderbewuste van Lazaridis kruipen. Eerst richtte hij zijn startup Research In Motion op. “We blijven altijd doorgaan. We staan nooit stil.”, zo verklaarde Lazaradis de keuze voor de naam. Het bedrijf lag op een op zijn vrij bijzondere plek voor een technologieproducent. Het geld om een plekje in het zonnige Silicon Valley in Amerika te huren, had Lazaradis uiteraard niet. Daarom huurde hij een klein pand in Waterloo, Canada. Ver van San Francisco en in plaats van zon was er sneeuw, sneeuw en nog meer sneeuw. Het is op zijn zachtst gezegd niet de ideale locatie om een firma op te starten. En toch was dat precies wat Lazaradis deed.

Met zijn bedrijf zou hij van contract naar contract springen om te overleven. RIM nam allerlei kleine klusjes aan om snel geld binnen te halen. Lazaradis wist echter dat hier niet het grote geld zat. En toen kwamen die woorden van de werkplaatsleraar weer naar boven. Draadloos, elektronica en computers zouden allemaal samengaan…

Mobiel e-mailen blijkt onontdekte goudmijn

hp-palmtop
Een HP Palmtop

Hij schreef daarom wat code om een HP Palmtop aan Ericssons eerste draagbare Mobitex datamodem te verbinden. De Palmtop was overigens nog alles behalve een smartphone, want in je broekzak paste het apparaat niet. In je koffer daarentegen wel. Mensen begonnen de Palmtops vanuit kantoor mee naar huis te nemen. En ze brachten de apparaten niet meer terug. Mobiel e-mailen bleek verslavend te zijn en Lazaridis wist dat hij goud in handen had.

Hij zou na enige tijd de BlackBerry introduceren. Om die aan de man te brengen gaf hij de toestellen aan ‘e-mail evangelisten’, werknemers van het bedrijf die het toestel gratis weggaven aan werknemers van andere grote bedrijven. Het verspreidde zich als een lopend vuurtje: vrienden en collega’s van de gelukkigen die een gratis BlackBerry hadden gekregen zagen de telefoon en vertelden iedereen erover. De weg naar boven was ingezet.

Bedrijven aan de BlackBerry

Grote bedrijven als Credit Suisse First Boston en Merrill Lynch begonnen opeens duizenden BlackBerry’s te bestellen. De bedrijven wilden dat iedereen binnen hun firma een BlackBerry zou hebben. Zo raakten grote bedrijven verslaafd aan de ‘CrackBerry’: de toestellen kwamen gratis via een paar werknemers binnen. Deze werknemers overtuigden vervolgens hun leidinggevenden van het nut van de telefoon. Daarna bestelden zij een flinke lading BlackBerry’s.

Van bedrijf naar consument

Maar BlackBerry had niet alleen op bedrijven aantrekkingskracht. De werknemers begonnen het toestel vanuit werk mee naar huis te nemen en als persoonlijke telefoon te gebruiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de gratis berichtendienst PING. Door je pincode met elkaar uit te wisselen, kon je onbeperkt gratis berichtjes naar elkaar sturen. Het alternatief, sms’en, was en is nog altijd niet gratis. Je kon met een BlackBerry je e-mail checken, gratis berichten naar elkaar sturen en natuurlijk gewoon met elkaar bellen. De smartphone bleek verslavend. Zo verspreidde de verslaving zich van bedrijven naar consumenten en al snel zat iedereen aan de ‘CrackBerry’.

‘Lompe’ toetsenbordjes in een wereld van touch screens

apple-vs-blackberryHet kon dus eigenlijk bijna niet stuk voor BlackBerry. En toch ging het stuk. Kijk maar naar de prijs van aandelen van BlackBerry. Op het hoogtepunt van de waarde kreeg je per aandeel 230 dollar, nu nog 7. Waarom? Daar zijn een aantal redenen voor. Ten eerste zijn er de roemruchte toetsenbordjes van BlackBerry. Ze waren een revolutie in de smartphonewereld toen BlackBerry ze aankondigde. Maar misschien nog revolutionairder waren de touch screens van onder meer Apple.

Lazaradis zelf had een hekel aan een toetsenbord op een touchscreen. Zijn bedrijf introduceerde voor het eerst een touchscreen-telefoon in 2008: de BlackBerry Storm. Los van de problemen, kijken we eerst eens naar het touchscreen en de werking ervan. Het scherm van de Storm was namelijk beweegbaar. Zo kon het klikken bij elke aanraking die de gebruiker deed. Daardoor deed het scherm nog denken aan een fysiek toetsenbord. Lazaradis weigerde te geloven dat een ‘gewoon’ touchscreen dezelfde voldoening zou geven als een toetsenbord.

Maar de consument had zijn wensenlijst inmiddels geheel aangepast. Mobiele telefoons waren niet alleen maar apparaten om te werken. Het waren hele entertainment-hubs geworden. Daar leent een groot touchscreen zich beter voor dan een klein schermpje met een groot toetsenbord eronder geplakt.

BlackBerry moet met app-aanbod de achtervolging in

bb-appworld
Het antwoord van BlackBerry op de Play Store en App Store, BlackBerry World

Ten tweede was er het app-aanbod. Eigenlijk legt Javed Anwer van de Times of India het het beste uit. BlackBerry zat nog steeds in de ‘telefoonmodus’. BlackBerry (en ook Nokia) maakten de beste telefoons. Daar waren ze simpelweg onverslaanbaar in. Dat realiseerde Apple zich en daarom bracht het de strijd naar een ander front. Mobiele telefoons zouden geen telefoons zijn die ook wat programmaatjes kunnen draaien. Ze moesten computers worden die ook kunnen bellen.

Jarenlang had Jim Balsillie, mede-eigenaar en beheerder van de financiële zaken van BlackBerry, bij providers gevochten om apps te mogen verkopen. Het bedrijf had altijd gezegd dat het daarin ‘constructief gezind’ was ten opzichte van de telecomaanbieders. En toen kwam de exclusieve deal tussen Apple en AT&T. Apple kon zonder pardon apps aanbieden aan consumenten en hoefde niets aan AT&T te betalen. Tegen de tijd dat BlackBerry zijn app store in 2009 lanceerde, hadden Apple-gebruikers aan gezamenlijk 1 miljard apps gedownload. BlackBerry moest voor het eerst in lange tijd de achtervolging in.

Three-day outage: de nekslag

Ten derde was er dé BlackBerry-killer: de beruchte three-day outage. Toen Apple en Google de smartphonemarkt begonnen te domineren, had BlackBerry nog altijd zijn niche: bedrijven. Geen enkel besturingssysteem was namelijk zo veilig en stabiel als dat van het Canadese bedrijf. Ideaal dus voor mensen die niet altijd online wilden zijn, maar altijd online móesten zijn.

Op maandag 10 november 2011 was daarom de three-day outage, waarbij het netwerk tot donderdag 13 november 2011 platlag, de nekslag. Hetgeen waar BlackBerry zich nog op vooraan kon laten staan, zijn veilige, goede netwerk, leek helemaal niet zo goed. BlackBerry was zijn laatste aantal klanten ook kwijt.

BlackBerry: de eeuwige tweede

blackberry-storm
De BlackBerry Storm

Lazaradis zag de aankondiging van de iPhone en het eerste wat hij zei was: “Dit is onmogelijk.” En het eerste jaar leek hij gelijk te hebben. De eerste iPhone kampte met bugs en crashes. En Lazaradis keek het rustig aan. Maar langzaam maar zeker begon de iPhone wél te werken.

Daar ligt het grootste probleem eigenlijk. BlackBerry was gewend geraakt aan zijn leiderspositie en hield daarom op met innoveren. Daarom kwam het met al zijn toestellen na de iPhone eigenlijk op plek 2. De eerdergenoemde BlackBerry Storm bijvoorbeeld. Die kwam ongeveer een jaar na de iPhone uit en kampte met bugs en problemen. Zelfs ondanks zijn relatief late releasedatum, voelde de nieuwe telefoon ‘gehaast’ aan. Ook latere toestellen, zoals de Passport, sloegen de plank eigenlijk mis door het app-aanbod en de fysieke toetsenborden. Tegenwoordig maakt de Canadese fabrikant wel telefoons die aan de verwachtingen voldoen. Denk bijvoorbeeld aan de DTEK50 en DTEK60. Maar het kwaad is allang geschied. De merknaam van BlackBerry is al teveel bevuild om consumenten nog tot een aankoop van een toestel te verleiden. Al in 2013 vroeg een Amerikaans onderzoeksbureau aan 250 mensen of zij ooit nog een BlackBerry zouden kopen. Driekwart van de mensen antwoordde daar met ‘nee’ op.

De toekomst van BlackBerry

BlackBerry DTEK60
De BlackBerry DTEK60

Door de rappe afname van zowel de winst als de populariteit van zijn toestellen, gaat BlackBerry nu de softwarekant op. Het bedrijf heeft op die tak de laatste jaren winst gemaakt, terwijl het verlies maakte op de hardware. Met zijn DTEK-toestellen laat het bedrijf eigenlijk zien wat het van plan is in de toekomst: telefoons laten maken door derde partijen en deze uitrusten met de eigen software. Ook het verkopen van software aan andere fabrikanten behoort tot de toekomstplannen van BlackBerry. Maar de smartphonefabrikant die van 2000 tot 2005 zo gewaagd de grenzen opzocht en met een aantal iconische telefoons kwam? Die zijn we kwijt.

Bronnen: The Guardian, 2Machines, Times of India, Analist.nl, Investopedia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Wouter -

    AllAboutPhones is met alle artikelen zo ontzettend negatief over BlackBerry. Hoewel dit karige artikel een redelijk beeld schets van de historie, verzuimt het de groei van BlackBerry in de laatste jaren te beschrijven.

    Wederom eindigt het met een negatieve afsluiting, van een auteur met een bias tegen het merk.

    Waarom?

    1. Prue -

      Ik heb zeker meerdere boeken van Karen Slaughter gelezen, maar welke pr.ecesi.. Dat weet ik niet meer. De personages kwamen me niet bekend voor, maar het kan enkele jaren geleden zijn dat ik die boeken gelezen heb.

  2. Paul -

    De laatste 3 jaar geen Blackberry meer gehad, maar nu alweer 6 maanden een zeer tevreden BlackBerry gebruiker!

    De DTEK60 is een top phone. Tot op heden niks negatiefs ontdekt. Subliem stereo geluid uit de (jawel)4 JBL luidsprekers.
    Scherm is top video’s kijken is gewoon genieten.
    Foto’s zijn ook uitstekend.
    De telefoon draait ook soepel en snel, helemaal geen last van traagheid gehad of vastlopers.
    De beveiliging is natuurlijk een rustgevend gevoel de toestellen zijn als best beveiligde android toestellen getest.
    De onscreen Blackberry toetsenbord is ook super fijn , deze kan je overigens ook downloaden op een Samsung of ander android toestel.
    Ik geef het toestel een dikke 10!!
    Prijs kwaliteit is die ook de beste keus.

    Hoop dat Blackberry door blijft gaan met het uitbrengen van dit soort toestellen als de DTEK60.
    Want ik wil geen ander toestel meer dan een Blackberry android!!

  3. Bisley -

    BlackBerry 10 is een betere os dan Android of ios, maar het ontbreekt aan apss. Bij een Android toestel zoals de DTEK 60 moet je allerlei apps downloaden om dingen werkend te krijgen die standaard al ingebouwd zijn bij BlackBerry 10.

    BlackBerry 10 kent ook geen return, home button zoals Android en openstaande apps zijn per direct zichtbaar als je met een swipe up een app verlaat. Naar recht vegen en je zit meteen in je sociaal media HUB. Het probleem is gewoon te weinig apps en ondanks dat je Android apps kunt draaien op BlackBerry 10 zoals banks apps, spotify, netflix, npo etc, Natuurlijk werden ze vanaf de lancering dood verklaard en daar zijn ze nooit ten boven gekomen. De Media wilde ze gewoon dood en nog steeds zie je de negatieve ondertoon op site’s zoals tweakers.

    Een platform zoals sailfish heeft erg veel kenmerken van BlackBerry 10 overgenomen en dat ziet er ook erg goed uit en is nog niet zo ver als BlackBerry 10, maar wel de toekomst om sneller te kunnen werken met een tablet of smartphone.

    Ik heb zelf de DTEK 60 en puur niet gekozen voor de Samsung S7 en de Google pixel die niet onderdoet voor de DTEK60, maar wel de helft goedkoper is dan de Google pixel en op dit moment zelf de Samsung S8.

    Las een blog en die geeft waarom je gewoon de Pixel ,S7 of S8 links kan laten liggen.

    https://bbwired.blogspot.de/2017/04/blackberry-dtek60-een-betere-keuze-dan.html

  4. Henk -

    Erg goed stuk! Voel me gewoon oud maar ik weet nog goed toen de App Store “net” uit was in groep 8. Wij hadden toen een Meester Twan met Angry Birds en we mochten allemaal even kijken. Niemand had nog zoiets gezien natuurlijk dus het was wel “redelijk speciaal”. Toen in de brugklas 2011 kwamen de BlackBerry’s echt opzetten met PING. Een soort VIP club voelde het, waar zowat iedereen bij hoorde. En plots eigenlijk verving niemand z’n kapotte BlackBerry met een nieuwe, maar met een iPhone of Samsung. Zeker nadat iPhones een stuk goedkoper werden vanwege de vorige versies. iPhone 4 en 4s was echt een klapper voor Apple. Daarna de iPhone 5s met touch ID en toen is het innoveren ook een beetje voorbij. 3D touch maar meer dan je cursor bewegen ermee doe je niet.

  5. paul -

    Als ik een android zou nemen dan ging ik echt wel voor de dtek60!
    Heb wat reviews gezien en iedereen is vol lof.
    En is gemiddeld €250 goedkoper dan andere flagships.

Smartphone tegen isolement

Leerlingen in Den Haag krijgen smartphone tegen isolement lees verder

Qualcomm dieptecamera technologie

Qualcomm komt met nieuwe high def dieptecamera’s voor je smartphone lees verder

Smartphone kapot

Het lijkt erop dat toekomstige telefoons zichzelf repareren lees verder

smartphone

Smartphone voorlopig nog koning onder de consumentenelectronica lees verder

smartphone in houder

OM wil duidelijkheid na smartphone in houder-uitspraak lees verder

Samsung Galaxy S9 Plus

Beter goed gejat? ‘Samsung Galaxy S9 krijgt iPhone 8-functie’ lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters