“We zijn begonnen!”

Youp van ’t Hek is op oorlogspad. Na een vervelende ervaring van zijn zoon besloot hij de verschillende klantenservices in Nederland aan te vallen en vooral T-Mobile lijkt het haasje te zijn. Terecht? Ongelukkig toeval? Complete onzin? Dat laatste zeker niet. Over de eerste twee valt te twisten, maar het probleem ligt zeker niet alleen bij T-Mobile.

Tijdens zijn oudejaarsconference van 1989 deed Youp van ’t Hek biermerk Buckler vakkundig de das om. Hoewel het vooral gaat over Wilders die met zijn radicale uitspraken misbruik maakt van voorbeeldfunctie als politicus en de razernij van menig allochtoon op de hals haalt. Wilders is echter zeker niet de enige die veel invloed heeft en ook cabaretier Youp van ’t Hek bewees invloedrijk te zijn. Hoewel de spot van Youp niet de enige reden was dat Buckler inmiddels uit de schappen verdwenen is, heeft hij zeker meegeholpen het merk van Heineken af te slachten.

Inmiddels heeft Youp een nieuw pispaaltje gevonden: T-Mobile. Hoewel hij zegt het bedrijf niet te willen omvormen in Buckler 2.0, krijgt de grote roze T het wel zwaar te verduren. De reden: de klantenservice zuigt en dat mag de hele wereld weten. Maar is dit wel terecht?

't Hek 

Youp geeft het eigenlijk zelf al aan: het gaat niet specifiek om T-Mobile, alle klantenservices in Nederland zijn om te huilen. Je word van het kastje naar de muur gestuurd, eindeloos in de wacht gezet, er worden loze beloften gemaakt en veel problemen worden niet of pas laat echt opgelost. Of dat nieuw is? Nee, zeker niet. Alleen heeft niemand met een beetje invloed ooit het idee gehad om het onder de aandacht te brengen.

Nou ben ik zelf, dat moet ik heel eerlijk toegeven, snel geneigd om een bedrijf zijn fouten kwijt te schelden en een nieuwe kans te geven. Iedereen maakt fouten, en bedrijven doen dat ook. In dit geval ben ik het echter zeker met Youp eens: de klantenservices moeten beter in Nederland. Maar waarom moet T-Mobile daar dan op afgerekend worden?

Oké, ik hoor meer negatieve berichten over T-Mobile dan over welke provider dan ook, maar die hebben juist niet met de klantenservice te maken. Die is vooral bij Vodafone erg slecht, als ik de geluiden op het web mag geloven. T-Mobile krijgt er van langs om dat zoonlief Van ’t Hek een probleem had met de Duitse T.

Jammer voor T-Mobile, want dat bedrijf loopt nu verreweg de meeste imagoschade op terwijl het net zo schuldig is als veel andere grote Nederlandse bedrijven. Om precies te zijn zo’n drie ton, als we onderzoeksbureau Buzzcapture mogen geloven. Iets dat we overigens beter niet kunnen doen, zo legt Alexander Klöpping terecht uit in zijn blog. Maar laten we wel wezen: deze zaak is zwaar klote voor T-Mobile.

In de laatste regel van zijn eigen column schrijft Youp: “We zijn begonnen!” Arrogant als ik ben vind ik mezelf belangrijk genoeg om me tot die “we” te rekenen, maar daarbij wil ik wel T-Mobile een beetje ontzien; die heeft genoeg geleden. Youp gaat een aantal ervaringen bundelen in een boekje en wil graag jouw misère hierin ook meenemen. Mail dus al je onprettige ervaringen met klantenservices naar youp@nrc.nl, en dan vooral die die niet van T-Mobile zijn. Als het even kan kort maar krachtig, dan is hij er nog blij mee ook.

Youp van 't Hek 
Telekoopwijzer uitgelicht

Telekoopwijzer: dit zijn de beste smartphones van maart 2018 lees verder

WANT is op zoek naar een nieuwe redactiestagiaire! lees verder

Telekoopwijzer september staat klaar lees verder

telekoopwijzer

Telekoopwijzer juli staat klaar lees verder

telekoopwijzer

Telekoopwijzer juni staat klaar lees verder

Telekoopwijzer mei staat klaar lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters