Xiaomi is de undercover-Apple van het Oosten

HONG KONG – Als je, zoals ik, een aantal interessante Aziatische smartphonemerken wilt bespreken dan mag Xiaomi natuurlijk niet ontbreken. En dus vertel ik je in dit artikel meer over deze bijzondere fabrikant.

Xiaomi wordt ook wel de Apple van het Oosten genoemd. Misschien aanvankelijk omdat een aantal van hun producten nogal wat weg hadden van die van Apple. Maar zeker ook omdat Xiaomi als een van de weinige Chinese fabrikanten mensen over de hele wereld weet te boeien en een vaste schare fans heeft. Maar, zo ontdekte ik tijdens mijn tijd in Hong Kong en tripjes naar China, de benaming ‘undercover-Apple’ lijkt me passender. Je moet namelijk goed zoeken om de toestellen van Xiaomi te vinden.

Xiaomi afwezig in straatbeeld

Okay, ze zijn verkrijgbaar bij sommige providers en ze liggen ook bij sommige stalletjes in de Golden Computer Arcade, maar erg aanwezig op straat zijn ze niet. Advertenties voor Xiaomi heb ik nog niet of nauwelijks gezien; ook niet in China waar de billboards volhangen met merken als Vivo, Coolpad en Oppo. Misschien nog wel het meest tekenend is Xiaomi’s ‘Mi Home’ hier in Hong Kong. Mijn reis naar deze flagship store van Xiaomi was alles behalve makkelijk: hij bevindt zich op de 20e verdieping van een gebouw, waarbij je maar via Google moet uitvinden waar dat precies is. Aan de buitenkant van het gebouw, en zelfs bij de lift die je moet nemen om de winkel te bereiken, valt namelijk niet te raden dat er een Xiaomi-winkel gevestigd is.

Zodra je in de winkel bent zet die ervaring zich voort. Hoewel de Apple-achtige tafels waar de telefoons uitgestald staan wel degelijk wat informatie over de toestellen geven, moet je bij de grote muur met accessoires maar gokken wat precies wat is. De prijskaartjes worden aangevuld met wat Chinese tekens die ongetwijfeld een productnaam voorstellen, maar enige extra informatie ontbreekt. Bovendien biedt deze flagship store de nieuwste producten, zoals de Redmi 3, niet eens aan. Xiaomi is dus overduidelijk een ‘internet based’ bedrijf, waar de fysieke verkooppunten en aanwezigheid in het straatbeeld op de tweede plaats komen.

Internationale uitbreiding laat op zich wachten

Gelukkig legt die focus op online het bedrijf geen windeieren. De zogenaamde ‘flash sales’ waarbij zoveel mogelijk producten in korte tijd verkocht worden zijn mateloos populair. Mede daardoor groeit het bedrijf als kool, hoewel die groei de laatste tijd wel wat afgevlakt is. Net als de algehele economische groei in China, trouwens. Dus misschien is Xiaomi niet de enige schuldige in dit verhaal. Om verder te kunnen groeien lijkt internationalisering een logische optie, maar dat schiet nog niet zo op. Plannen om naar Europa en de VS te komen zijn er wel, maar laten nog even op zich wachten. Vanwege te sterke concurrentie, volgens vicepresident Hugo Barra. Maar er bestaan ook verhalen dat de ware reden meer met een gebrek aan slagkracht op patentgebied te maken zou hebben.

Die patentproblemen klinken als een logischere reden voor de trage uitbreiding: Xiaomi’s producten ligt het niet aan en bovendien is Xiaomi al in een aantal westerse landen aanwezig met een webshop die alleen accessoires verkoopt. Die hebben minder aanpassingen nodig voor de internationale markt, maar zijn bovenal ook een stuk minder gevoelig voor patentschendingen.

Goede prijs-kwaliteitverhouding

Xiaomi Mi Note achterkant
De Xiaomi Mi Note

Overigens zijn het precies die accessoires die misschien wel het meest interessant zijn binnen het portfolio van Xiaomi. De onlangs door ons gereviewde Mi Powerbank en Piston 3 headset bieden bijvoorbeeld erg veel waar voor hun geld. Hetzelfde geldt naar verluidt voor de televisies en andere slimme apparaten die Xiaomi verkoopt, maar die vallen een beetje buiten ons vakgebied.

Over de smartphones van Xiaomi daarentegen kan ik wel het een en ander zeggen. De wat duurdere toestellen die wij gereviewd hebben zoals de Mi 4 en Mi Note zijn leuke apparaten, maar je merkt duidelijk dat ze nog niet op de westerse markt toegespitst zijn. En voor het geld dat je neerlegt voor zo’n bijna-high-endtelefoon mag je dat wel verwachten. Xiaomi is dan ook vooral sterk in de goedkope smartphones, zoals de Redmi Note en de Redmi 3 die we binnenkort zullen bespreken. Ook die hebben duidelijk Chinese trekjes, maar voor een prijskaartje van minder dan €200 is dat wel te overzien. Mocht je in China of Hong Kong wonen of daar binnenkort te vinden zijn, dan wordt het beeld nog beter. Zo vond ik bij Mi Home de Redmi Note 2 voor 1099HKD; ongeveer €125. Voor dat geld krijg je een smartphone met een 2GHz octacore MediaTek Helio X10-chipset, een 5,5-inch full HD-scherm, een 13-megapixelcamera en een flinke 3060mAh-batterij.

Xiaomi Mi5

Komende week zal Xiaomi naar verwachting een nieuwe stap nemen in zijn ontwikkeling. De Mi5, Xiaomi’s nieuwe topsmartphone, zal dan voorgesteld worden. Eerst in China zoals gebruikelijk, maar kort daarna ook op het Mobile World Congress in Barcelona. Daarmee presenteert Xiaomi zichzelf voor het eerst op deze belangrijke internationale telecombeurs. Wellicht licht de fabrikant dan ook een tipje van de sluier op aangaande nieuwe internationale plannen. All About Phones is uiteraard aanwezig op het Mobile World Congress in Barcelona, waar we hopelijk ook een glimp van de Mi5 kunnen opvangen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?
Samsung Galaxy S8 verbeterpunten voor Galaxy S9

Deze 5 dingen moet Samsung verbeteren bij de Galaxy S9 lees verder

LG G6

Deze vijf dingen willen we bij de LG G7 zien lees verder

Apple apparaten

Zo stap je naadloos over van Apple naar Android lees verder

Waarom iPhones het volgend jaar winnen van Android toestellen lees verder

Samsung Galaxy A8 (2018) lekt in vol ornaat: Infinity Display lees verder

Samsung Galaxy S8 home knop

Onthullingsdatum Samsung Galaxy S9 en goed nieuws gelekt lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters