Branche sms-diensten betaald voorlichtingsmateriaal voor kinderen

Het lespakket dat door de stichting Media Rakkers is gemaakt om kinderen voor te lichten over ongewenste sms-abonnementen is betaald door de brancheorganisatie van aanbieders van sms-diensten.

Media Rakkers

Vandaag zou het lespakket van campagne slim sms’en in ontvangst worden genomen door ex-kamerlid Ada Gerkens (SP), zij heeft echter bedankt voor deze eer. Het voorlichtingsmateriaal is gericht op te jonge kinderen en zou te weinig aandacht besteden aan sms-dienst aanbieders die jongeren probeert te verleiden met spelletjes en muziek om ze dure sms-abonnementen aan te smeren. “Leerlingen worden gewezen op de verschillende soorten mobieltjes die te krijgen zijn. Als dit op de school van mijn kinderen gebruikt zou worden, zou ik boos worden.”

Media Rakkers heeft in samenwerking met de Stichting SMS-Gedragscode het lespakket opgezet, later werd bekend dat het lespakket helemaal betaald is door branche organisatie van de SMS-aanbieders. Eerder werd voorlichtingsstichting MijnKindOnline gevraagd om het lesmateriaal te ontwikkelen in samenwerking met de Stichting SMS-Gedragscode. In eerste instantie wou MijnKindOnline dit wel doen, op de voorwaarde dat de huidige gedragscode zou worden gerespecteerd door de aanbieders van SMS-diensten en dat ze zouden proberen te voorkomen dat kinderen sms-abonnementen afsluiten. Dit weigerde de stichting SMS-gedragscode die daarna in zee is gegaan met de stichting Media Rakkers.

“Deze sector kun je niet op zijn blauwe ogen geloven. Omdat ze zich al een paar jaar niet aan de gedragscode houden, wordt er nu een wet gemaakt die hen ervan zal weerhouden sms-diensten aan argeloze kinderen te verkopen,” aldus Barbara den Uyl van de Consumentenbond

Een woordvoerder van de Stichting SMS-Gedragscode zegt dat de branche kinderen wil voorlichten om te voorkomen dat ze vast komen te zitten aan een ongewenste sms-dienst. Ook wordt momenteel de gedragscode aangescherpt waar aanbieders van sms-diensten zich aan moeten houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via