'Brutowinst mobiele operators in Europa daalt'

Terwijl aan de kant van fabrikanten van mobiele telefoons gigantische winsten worden geboekt, gaat het bij de Europese telco’s juist wat minder. De winstcijfers dalen vanwege het toegenomen dataverbruik.

winstmargeIn het vierde kwartaal van 2010 daalde de brutowinst van driekwart van de Europese mobiele providers met 1,3 procent. Wereldwijd zagen telco’s juist een groei in winst van 6,1 procent.

Een en ander blijkt uit cijfers die Stragegy Analytics heeft verzameld. De analisten verklaren dat de Europese mobiele telecommarkt ‘nog steeds op zoek is naar groei’. Voor die conclusie zijn de winstcijfers van tweehonderd West-Europese telco’s tegen het licht gehouden.

De winstcijfers daalden aan het eind van 2010, terwijl in de eerste helft van dat jaar nog aardige winsten werden geboekt. ”Deze zwakke prestaties hebben niet zozeer te maken met de naschokken van de wereldwijde recessie, maar meer met de markt die aan het veranderen is naar een datagericht gebruik”, meldt analist Phil Kendall hierover. Hij denkt ook dat de hoge subsidies die Europese telco’s geven op nieuwe toestellen te maken hebben met de lagere winstcijfers. En telco’s maken hogere kosten om klanten na het uitdienen van hun contract te behouden. Die kosten zijn voor bijvoorbeeld T-Mobile flink gestegen: in Duitsland gaf deze telco 26 procent meer geld uit om bestaande klanten tot contractverlenging te verleiden, in Oostenrijk zelfs 57 procent en in Nederland twaalf procent meer. Ook andere telco’s kennen dat verschijnsel. Orange heeft elf en twaalf procent meer kosten gemaakt in Frankrijk en Spanje.

Sue Rudd van Strategy Analytics meent dat de telco’s iets moeten doen om meer te verdienen aan de data services die steeds meer geld gaan kosten. In het verhaal wordt overigens geen melding gemaakt van de inspanningen van de Europese Commissie om de kosten voor consumenten van het internationaal bellen en het mobiele dataverbruik aan banden te leggen. Volgens Nederlandse telco’s is dat de hoofdreden voor de lagere winstcijfers.

Bron: Fierce Mobile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Samsung-Rules -

    jaar op jaar winst maken en gaat het een jaartje ietsje minder en gaan ze lopen huilen.. Moet er geld bij de data abo`s bij.. door een limiet oid in te stellen..

    Mensen bellen minder sinds de data.. er word veel gepingd en skype werkt ook via data.

    Door het vele data gebruik hoeven ze echt niet zoveel meer te inversteren.. Netwerk ligt er!! Dit word uit de dikke duim gesuckt. Ze zijn druk aan het speculeren hoe ze nu eens meer kunnen gaan vragen voor het data verbruik.. homo`s..

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via