C2000 werkte niet goed na vliegtuigcrash

Het landelijk dekkend communicatienetwerk van de hulpdiensten functioneerde niet goed nadat het Turkse vliegtuig was neergestort in een weiland vlak voor Schiphol op 25 februari.

vliegtuig crash

Het C2000-netwerk werd ten tijde van de vliegtuigramp overbelast waardoor de onderlinge communicatie tussen hulpverleners erg stroef verliep. Het C2000-netwerk had maar elf groepen waarop gesprekken konden worden gevoerd, terwijl hulpverleners veel meer groepen nodig hadden. Het landelijke communicatienetwerk van de hulpdiensten lag onder meer plat doordat hulpverleners te vaak de mobilofoon gebruikten voor zaken die niet noodzakelijk waren. Veel van de hulpverleners hebben hun eigen mobiele telefoon moeten gebruiken tijdens het helpen van de slachtoffers om te kunnen communiceren met hun collega’s. Dit bleek uit het rapport van de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid dat vandaag, 22 juni, gepresenteerd werd.

Dit was niet het enige wat mis ging bij de hulpverlening. Zo werden mensen die naar het ziekenhuis moesten worden gebracht naar de noodopvang in een sportzaal gebracht en werd een lijst met alle passagiers erop pas na drie dagen bekendgemaakt. Toch heeft de dienstverlening goed gehandeld en de conclusie van het rapport was dat de hulpverlening een voorbeeld was voor andere gemeenten.

Bron: Nu.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via