Samsung en Apple verliezen marktaandeel in China door providers

Uit een nieuw onderzoek blijkt dat Samsung en Apple mede door providers opnieuw een stukje marktaandeel hebben moeten inleveren in China, het land waar Huawei zegeviert.

Samsung en Apple

China is nog altijd verreweg de grootste smartphonemarkt ter wereld, ondanks de opkomst van India als grote groeimarkt. Daarom blijft China ontzettend belangrijk voor merken als Apple en Samsung, maar beide fabrikanten kwamen er in het tweede kwartaal van dit jaar opnieuw bedrogen uit. Waar Samsung ooit de marktleider was in het land, wordt de Koreaanse fabrikant nu links en rechts ingehaald door lokale concurrenten. Apple verliest ook zijn grip op China en richtte zich daarom op India, waar veel Android fabrikanten flink weten te groeien. Apple doet het echter ook daar zeer slecht, mede door de hoge prijzen van de iPhone modellen en onenigheden met de lokale overheid.

Chinese providers

Nieuwe cijfers bewijzen nogmaals dat Samsung en Apple met teruglopende verkopen te kampen hebben in China. Er werden in het land tijdens het tweede kwartaal van dit jaar maar liefst 14.9% meer smartphone exemplaren verscheept dan in dezelfde periode van 2015, waarmee het neer komt op 149 miljoen. Apple en Samsung profiteren echter niet van die groei. Het gaat namelijk vooral om budgetmodellen en mid-range modellen van grote Chinese providers zoals China Mobile, China Telecom en China Unicom. Klanten kunnen via hun provider goedkoop een toestel bemachtigen.

Huawei

Dit heeft geresulteerd in een opbouwende voorraad bij Chinese winkelketens. Fabrikanten verscheepten in de eerste helft van dit jaar meer smartphones dan er daadwerkelijk werden verkocht. Analisten voorspellen daarom dat er een correctie zal worden uitgevoerd in het vierde kwartaal, en het aantal verscheepte exemplaren daarmee dus terug zal lopen.Volgens een onderzoek van Digitimes is Huawei de marktkleider in China met een marktaandeel van 14% in het afgelopen kwartaal. Oppo staat op de derde plek met een marktaandeel van 12.7%, gevolgd door Vivo met 11.2% en Xiaomi met 10.4%. Apple en Samsung moesten allebei een stuk marktaandeel inleveren.

Bron: DigiTimes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Tamurhan -

    Zal hun leren veeel te dure smartphones te maken. Samsung was in begin underdog toen Nokia nog top was. En waren super. Maar nu met hun super prijzen niet meer betaalbaar. 🙁

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via