Consumenten verliezen vertrouwen in Samsung na Galaxy Note 7 fiasco

Uit een enquête onder eigenaren van Samsung toestellen blijkt dat een groot deel zijn vertrouwen in het Koreaanse smartphonemerk heeft verloren.

Samsung Galaxy Note 7

Samsung heeft een aantal lastige weken achter de rug. Nadat de Samsung Galaxy S7 Edge records verbrak kon het Koreaanse smartphonemerk het jaar niet afsluiten met een volgende grandioze lancering. De Samsung Galaxy Note 7 werd namelijk geprezen door critici, maar bleek in de praktijk door een defect in de batterij zeer gevaarlijk te zijn. De smartphonefabrikant moest een groot deel van alle verkochte exemplaren terugroepen, met alle financiële gevolgen van dien. Toch is dat niet het grootste probleem voor Samsung. Op de lange termijn kan het Galaxy Note 7 fiasco vooral schadelijk zijn voor de reputatie van het bedrijf. Volgende maand is de phablet gewoon weer in Nederland te koop, maar wellicht is het al te laat, zo blijkt uit een nieuw onderzoek.

Enquête

De Galaxy Note 7 vertrouwen

Branding Brand is een van de grootste internationale mobiele e-commerce platformen. Het bedrijf hield een enquête onder duizend Samsung consumenten om uit te vinden of ze na alle problemen met de Galaxy Note 7 nog steeds loyaal aan het Koreaanse smartphonemerk zijn.  34% van de huidige eigenaren van een Samsung toestel gaf aan niet meer een smartphone van het merk te gaan kopen. Van die groep heeft maar liefst 81% altijd al een Android smartphone gehad. Het moet gezegd worden dat die consumenten over een tijdje wellicht van mening veranderd zijn wanneer ze daadwerkelijk een beslissing moeten nemen, en ze wellicht alsnog een Samsung toestel zullen kopen wanneer het hele Galaxy Note 7 fiasco al een tijd achter de rug is. Toch zijn de resultaten zorgwekkend voor het merk.

Vertrouwen

Van de groep consumenten die wel loyaal blijven aan Samsung zegt 77% niet aan een ander merk te willen wennen. Andere redenen die genoemd werden zijn de stijl van Samsung (52%), aanpassingsmogelijkheden van de software (44%) en de accuduur van Samsung’s toestellen (39%). Van de Samsung gebruikers die willen switchen naar een ander merk zegt 57% bij Android te willen blijven, terwijl maar liefst 34% van plan is om over te stappen naar iOS. Ook valt het op dat 21% van alle ondervraagden voor hun huidige Samsung toestel in het bezit waren van een iPhone.

Samsung Galaxy S8

Volgens analisten zal Samsung de Samsung Galaxy S8 vervroegd moeten aankondigen om de schade te beperken. Het wordt interessant om te zien wat op de lange termijn de impact van de ontploffende batterijen gaat zijn. Het publiek vergeet dit soort dingen misschien snel, maar smartphones zijn dure apparaten waar je als consument niet zomaar een beslissing over neemt.

Bron: Branding Brand

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. WGACA -

    Ik denk overigens dat Samsungs door dit debacle straks juist één van de meest veilige telefoons zullen zijn. Zullen zich niet twee keer aan dezelfde steen stoten.

    Dat dit onderzoek overigens ook alleen onder Amerikanen is gedaan zegt ook genoeg. Propaganda. Denk als je een zelfde onderzoek in Europa zou doen er een heel ander resultaat uit voortkomt.

  2. Mark -

    Heb nog steeds vertrouwen in Samsung en de Galaxy Note 7 als het januari nog niet is op gelost naar de Galaxy s8 edge maar liever geduld note 7 wordt alleen maar beter dan die Apple troep daar heb alleen maar ellende mee gehad i Phone 7 die sist wordt je ook niet vrolijk van

  3. WGACA -

    Ik denk overigens dat Samsungs door dit debacle straks juist één van de meest veilige telefoons zullen zijn. Zullen zich niet twee keer aan dezelfde steen stoten.

  4. WGACA -

    Wat een lekker gekeurd artikel wederom van All About iPhones… Voor mij geldt juist dat het vertrouwen in Samsung is toegenomen in de manier waarop ze het hebben aangepakt. Andere bedrijven zijn vaker geneigd om de klant maar de schuld te geven… ‘je houdt het toestel verkeerd vast’ is er zo’n eentje. Het zegt overigens al genoeg dat de mensen die ondervraagd zijn 38% Apple gebruikers zijn. Lekker objectief dus.

  5. Martin -

    Je kunt straks juist een veilige Note 7 kopen aangezien Samsung nu rigoureuze maatregelen gaat nemen om zulke problemen in de toekomst te voorkomen. Ze hebben namelijk een grote naam en reputatie hoog te houden en enorme financiële belangen om het goed te doen. Bovendien is er momenteel genoeg concurrentie om ze scherp te houden.
    Dit was een fout die ze nooit meer zullen maken.

  6. Ed -

    Wat een onzin om je vertrouwen compleet te verliezen. Heb zelf een Iphone, maar Samsung maakt naar mijn idee prima toestellen. Helaas gaat er af en toe iets fout, maar dat kan elke fabrikant overkomen. Als je kijkt naar autoproducenten die elke week wel bijna een terugroep actie aankondigen, daar verlies je toch ook je vertrouwen niet?

  7. Mark -

    Heb nog steeds vertrouwen in Samsung en de Galaxy Note 7 het is beste toestel die er op dit moment is
    wat met de batterij van Samusng Galaxy Note 7 is bij ieder producent kunnen plaats vinden laten wij op houden met het negatieve papagaai gepraat een sissende IPhone zonder headset aansluiting word je niet ook niet vrolijk van ook Apple heeft problemen gehad met de batterij en andere zaken.

    De kinderziektes worden er uit gehaald en op 10 oktober pre order later in eind november komt het beste toestel op het moment gewoon in Nederland heb hem nog steeds in bestelling mijn vertrouwen is er nog ook heb ik een complot theorie dat andere fabrikanten valse mededelingen dat er minder batterijen in brand zijn gegaan dan werkelijkheid nu hoor je dat een Note 2 in brand is gegaan nou heb ik een Note 2 wordt nooit warm heet of iets anders dan moet je hem gewoon uitzetten.

    dus ik wil geen negatief nieuws meer horen over de Note 7 hij is goed punt uit

    1. Faas -

      @mark, kleine hint, ook wel eens nuttig om kritisch ergens naar te kijken. Ook naar “jouw” merk.
      Zet die oogkleppen eens af.
      Er is meer dan genoeg alternatief.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via