‘Consumenten vinden smartwatch te duur en nutteloos’

Apple Watch EditionVeel consumenten vinden smartwatches te duur en niet functioneel genoeg. Dat blijkt uit een onderzoek van Kantar Worldpanel ComTech. Veel mensen zeggen dat een smartwatch niet genoeg extra dingen kan om de vraagprijs te rechtvaardigen.

Fitnessbands lijken populairder

De fitnessbands lijken bij de gemiddelde consument populairder. In de vier grootste Europese markten – Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk en Italië – had 8,1 procent van de mensen een wearable. Zo’n 60 procent van hen had een fitnessband. In Amerika heeft ruim twee derde van de wearable-eigenaren een fitnessband.

Apple de grootste

Wat betreft de verkoop van smartwatches is Apple de grootste speler. Het Amerikaanse bedrijf heeft in het thuisland ruim 70 procent van de smartwatch-verkopen in handen. In de eerder genoemde EU-landen is Apple zelfs verantwoordelijk voor ruim 80 procent van de smartwatch-verkopen.

‘Apple is met Apple Watch 2 op de juiste weg’

Volgens Lauren Guenveur, directeur consumenteninzicht bij Kantar, is Apple met hun nieuwe Apple Watch 2 op de goede weg om de smartwatch relevant te maken. “De onthulling van de Apple Watch 2 laat zien dat Apple zich de wensen van potentiële kopers aantrekt. Dat zie je bijvoorbeeld in de gps-functie van de Watch 2, een van de meest gewilde toevoegingen, en de waterdichtheid, de meest gewilde toevoeging.” Daarnaast heeft de Apple Watch 2 ook een dualcore-processor. Die maakt het apparaat volgens Apple tot 50 procent sneller dan de horloges met een eenkernige processor.

Druk op traditionele horloges

Volgens Guenveur vervangt de smartwatch het traditionele horloge nog niet. Wel zegt hij dat de producenten van traditionele horloges, zoals Fossil en Mondaine, nu ook druk voelen om extra functies aan hun producten toe te voegen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het meten van activiteit en slaap en een meldingencentrum. Van april tot juli 2016 gaf 20 procent van de Amerikaanse consumenten aan een smartwatch te kopen om hun traditionele horloge te vervangen. In de vier grootste Europese landen was dat 30 procent.

Bron: Kantar Worldpanel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via