Consumentenautoriteit: gedragscode sms-reclame helpt niet

De gedragscode ‘sms-reclame’ werkt niet goed: nog steeds blijken consumenten ongewild abonnee te worden van dure sms-diensten, ondanks dat aanbieders per 1 april duidelijk de voorwaarden van de service moeten aangeven.

De Consumentenautoriteit noteerde in de eerste helft van dit jaar 730 klachten over sms-diensten, zo is te lezen in het halfjaarbericht. Vorig jaar waren dat er nog 595. Vooral reclames voor ringtones vormen een steen des aanstoots, omdat de sms-abonnementen lastig opzegbaar zouden zijn. Enkele websites proberen echter de consument te helpen bij het afmelden.

Volgens de nieuwe regels moeten sms-diensten een bevestigingsbericht terugsturen waarin onder andere informatie over kosten, frequentie en de afmeldingsprocedure staan aangegeven. Om het probleem aan te pakken gaat de Consumentenautoriteit beter met telecomtoezichthouder Opta samenwerken, zegt de organisatie. In 2007 diende de Consumentenautoriteit nog zes klachten over sms-aanbieders in bij de Stichting Reclame Code. In alle gevallen werden de klachten terecht bevonden, waarna sms-aanbieders verplicht waren om hun reclame-uitingen aan te passen.

Bron: Tweakers.net

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?
Toilet

Je smartphone heeft meer bacteriën dan een toiletbril lees verder

Video OnePlus 5

OnePlus zorgt voor veel commotie met deze reclamevideo lees verder

smartphone vergrendeling opties

Dit is de veiligste manier om je smartphone te vergrendelen lees verder

GLASSX

Deze vloeistof beschermt je smartphone tegen schade lees verder

Google Home

Google onthult nieuwe functies Google Home lees verder

zakkenrollers

Pas op je smartphone: zes trucs van zakkenrollers en wat je er tegen doet lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters