Consumentenbond: “Telefoonproviders moeten eerlijke tarieven berekenen aan consumenten”

De Consumentenbond heeft fel uitgehaald naar de nieuwe ontwikkelingen van providers om consumenten per minuut af te laten rekenen in plaats van per seconde. Volgens de bond moeten providers eerlijke tarieven berekenen aan consumenten zoals dat nu ook al gebeurd met bellen vanuit andere EU-landen naar Nederland.

Afgelopen weekend was er veel commotie ontstaan over een uitzending van het televisieprogramma Kassa. De makers van het programma besloten het weekend voor het ingaan van de nieuwe voorwaarden bij de provider Vodafone de nieuwe tarieven eens aan de kaak te stellen bij haar achterban. Veel consumenten reageerde plots onthutst terwijl de nieuwe plannen al bijna een maand bekend zijn gemaakt door de desbetreffende telco. De nieuwe voorwaarden van Vodafone, die vanaf vandaag ingaan voor consumenten die hun abonnement verlengen of een nieuw abonnement afsluiten bij de telco, houden namelijk in dat de telco per minuut gaat afrekenen in plaats van per seconde. Tot voor kort wist Vodafone alleen de eerste minuut volledig in rekening te brengen en de overige minuten werden per seconde berekend.

Volgens Kassa betekenen deze nieuwe voorwaarden een gemiddeld verhoging van zo’n 60% op de oude tarieven van de telco en zouden consumenten hierdoor sterk benadeeld worden. De redenatie van Kassa gaat dan ook nog een stapje verder door het volgende voorbeeld te gebruiken: “Als we in de supermarkt voor 102 gram tomaten 200 gram zouden moeten betalen of voor 30,1 liter benzine 31 liter moeten afrekenen, dan zou iedereen in opstand zijn gekomen en het diefstal noemen”. Kassa krijgt dan nu ook bijval van de Consumentenbond die net als Kassa van mening is dat telefoonproviders eerlijke tarieven moeten berekenen aan consumenten. De Consumentenbond roept de aanbieders van mobiele telefoonabonnementen op niet alleen open te zijn over welke prijzen ze in rekening brengen en wat binnen een belbundel valt, maar ook prijzen te rekenen die consumenten begrijpen.

Als men in het buitenland naar Nederland belt of naar een ander land dan is een telco verplicht om na de eerste halve minuut per seconde te rekenen. Deze EU-regulering zou ook van toepassing moeten zijn op binnenlandse aangelegenheden, zo redeneert de Consumentenbond. Echter heeft de EU geen zeggenschap over de binnenlandse regelgeving waardoor dit er vooralsnog niet in zal zitten. De OPTA, Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, heeft al laten weten geen stappen tegen Vodafone te gaan ondernemen. Vodafone heeft in een reactie aan Kassa laten weten dat de marge van de telco’s de laatste tijd achteruit is gegaan en om investeringen te kunnen blijven verantwoorden dienen de inkomsten dan ook zeker gesteld te worden, aldus de telco. Vodafone is overigens niet de enige provider die per minuut gaat afrekenen. KPN is al eerder begonnen met het afronden op hele minuten en ook T-Mobile zal na KPN en Vodafone gaan volgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Wilma -

    De abonnementskosten blijven maar stijgen. Tegenwoordig moet je zelfs ook al gaan betalen voor datagebruik. Het is zeer lastig om nog een goedkoop telefoonabonnement te vinden. Of is goedkoop nu geworden wat eerst duur was?

  2. Lonneke -

    Ik zit zelf bij Vodafone. Heb altijd een rekening gehad van rond de 48 euro. Nu de laatste maanden ligt hij rond de 80 euro. Deze maand zelfs 102 euro. Ik vind het niet normaal! Ben blij als ik weg kan bij dit vreselijke bedrijf. Oplichters!!!!! Hier heb ik niet voor getekend!!
    Helaas zit ik nog tot 19 juli 2011 vast bij dit rot bedrijf…

  3. HTC-freak -

    Ze moeten over geheel europa alles 1cent pm maken en alle smsjes ook 1cent. Dan kan er niemand meer zeuren, en maken de telco`s zeker nog winst.:Y:Y

  4. Ronny -

    Ja de EU is al jaren bezig om de tarieven vanuit het buitenland omlaag te krijgen maar dat betekend dat we nu voor het nationaal bellen en sms-en meer gaan betalen. Het is nu goedkoper om een sms van Duitsland naar Nederland te sturen dan binnen Nederland buiten je tegoed. Libertel (het vroegere Vodafone) was de eerste telco die betalen per seconde invoerde maar sinds de overname door Vodafone zijn er al veel van die typische Libertel producten en diensten om zeep geholpen. Zo is de internet blox met fair us gebruik ook al afgeschaft voor mensen die een nieuw abonnement aansluiten of een bestaand abonnement gaan verlengen. Het enige dat nu schijnbaar nog telt is de winst en de aandeelhouderswaarde.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via